Sida 1 av 2
Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: ons 06 nov 2019, 04:19
av Eloc
Hej, undrar lite angående min Citroën C4 1,6i 2005, jag köpte bilen härom veckan jag ägde den i 24h och åkte ungefär 15 mil med den sen gick kamrem av.. men tänkte testa med en ny kamrem som jag nu väntar på. Har denna motorn pajat 100% eller hur är det med dessa bilar? Sen undrar jag om ni rekommenderar nånting angående köpet, jag tänker jag kom 15 mil med bilen efter köp borde jag kräva pengar tillbaka eller kan man göra de överhuvudtaget för en sån hör grej, Säljare sa att kamrem skulle va bytt vid 13 och den har nu gått närmare 22 även stämplat i bok osv. Tack för svar

Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av.
Postat: ons 06 nov 2019, 05:56
av kebabpizza
Vad menar du med kollat ventiler?
Har du tur så är motorn non-interference och då är det bara att kränga på en ny rem och hoppas på att det inte är något annat som krånglar.
Om det är privatköp har du inget att hämta tyvärr.
Är det firma du handlat av gäller konsumentköplagen och då är det en solklar reklamation.
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av.
Postat: ons 06 nov 2019, 06:02
av Variosboy
Köpt privat eller hos firma?
Hur har ni konstaterar att ventilerna ser fina ut?
Vilket intervall är det på kamremsbyte enligt serviceschemat?
Oavsett om du köpt privat eller av handlare så har du ingen rätt att häva köpet.
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av.
Postat: ons 06 nov 2019, 07:35
av lennarte
Är det en motor med ventiler i vinkel (Citroën hade det redan på -60-talet) eller en diesel är det nog kört. Är det bensinmotor med ventiler rakt uppifrån kan det ha klarat sig. Man kan kolla ventilerna genom att om man kollar så att ingen av kolvarna är i sitt översta läge och vrider runt kamaxeln/axlarna och kollar ventilspelet. Är en ventil krökt är där mycket större spel på den. Är det hydrauliska ventiltryckare kan det "ljuga" lite men oljetrycket brukar vara kvar ganska länge. Alternativt vrid kamaxeln/axlarna till tändläge och provtryck cylindrarna med tryckluft. Finns utrustning för detta, eller försök blåsa med en slang i och täta runt tändstiftshålen. Det hörs ganska tydligt i avgas eller insugsröret om en ventil inte tätar
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: sön 10 nov 2019, 19:27
av MickeM
Kamremmar som går av är nästan alltid ett följdfel. Om dom inte gått lååångt över tids/mil intervall.
Skuren spänn/löprulle, vattenpump eller något annat som slitit den mekaniskt.
Materialfel i remmen är ovanligt, men inte omöjligt.
Knappast förutsägbart av tidigare ägare, så är det inte en större bilfirma är det kört tyvärr.
Fan vad surt!
Jag lider med dig, även om en 14år gammal Citroen normalt inte kostar jättemycket. Men ändå...
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: sön 10 nov 2019, 20:50
av Eloc
Tack för alla svar, ja riktigt surt att detta händer 24 h efter köp får ta det som en ren otur mer kan man inte göra, Remmen va antagligen inte bytt alls men men de va 4 ventiler krökta antigen ny motor eller nytt topp lock så ska den rulla fint

Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: sön 10 nov 2019, 20:53
av Eloc
Nån som har en aning om en sida man kan beställa ett komplett topplock på till min Citroën C4 1,6i 2005 bensin motor

Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: sön 10 nov 2019, 21:24
av fjohan82
Bildelsbasen.. ?
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: mån 11 nov 2019, 13:50
av lennarte
Re: Citroën C4 1,6i 2005 kamrem av
Postat: mån 11 nov 2019, 14:14
av Cotag
Toppen i ovan länk är till en 2.0 och det som efterfrågas är 1.6.
Hittade kompletta 1,6 motorer men inga lösa toppar när jag sökte snabbt igår.