Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Eloc
#1346356
Hej, undrar lite angående min Citroën C4 1,6i 2005, jag köpte bilen härom veckan jag ägde den i 24h och åkte ungefär 15 mil med den sen gick kamrem av.. men tänkte testa med en ny kamrem som jag nu väntar på. Har denna motorn pajat 100% eller hur är det med dessa bilar? Sen undrar jag om ni rekommenderar nånting angående köpet, jag tänker jag kom 15 mil med bilen efter köp borde jag kräva pengar tillbaka eller kan man göra de överhuvudtaget för en sån hör grej, Säljare sa att kamrem skulle va bytt vid 13 och den har nu gått närmare 22 även stämplat i bok osv. Tack för svar😀
Senast redigerad av 1 Eloc, redigerad totalt 0 gånger.
av kebabpizza
#1346358
Vad menar du med kollat ventiler?
Har du tur så är motorn non-interference och då är det bara att kränga på en ny rem och hoppas på att det inte är något annat som krånglar.
Om det är privatköp har du inget att hämta tyvärr.
Är det firma du handlat av gäller konsumentköplagen och då är det en solklar reklamation.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1346359
Köpt privat eller hos firma?
Hur har ni konstaterar att ventilerna ser fina ut?
Vilket intervall är det på kamremsbyte enligt serviceschemat?

Oavsett om du köpt privat eller av handlare så har du ingen rätt att häva köpet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1346364
Är det en motor med ventiler i vinkel (Citroën hade det redan på -60-talet) eller en diesel är det nog kört. Är det bensinmotor med ventiler rakt uppifrån kan det ha klarat sig. Man kan kolla ventilerna genom att om man kollar så att ingen av kolvarna är i sitt översta läge och vrider runt kamaxeln/axlarna och kollar ventilspelet. Är en ventil krökt är där mycket större spel på den. Är det hydrauliska ventiltryckare kan det "ljuga" lite men oljetrycket brukar vara kvar ganska länge. Alternativt vrid kamaxeln/axlarna till tändläge och provtryck cylindrarna med tryckluft. Finns utrustning för detta, eller försök blåsa med en slang i och täta runt tändstiftshålen. Det hörs ganska tydligt i avgas eller insugsröret om en ventil inte tätar
av MickeM
#1347243
Kamremmar som går av är nästan alltid ett följdfel. Om dom inte gått lååångt över tids/mil intervall.

Skuren spänn/löprulle, vattenpump eller något annat som slitit den mekaniskt.

Materialfel i remmen är ovanligt, men inte omöjligt.

Knappast förutsägbart av tidigare ägare, så är det inte en större bilfirma är det kört tyvärr.

Fan vad surt!
Jag lider med dig, även om en 14år gammal Citroen normalt inte kostar jättemycket. Men ändå...
av Eloc
#1347266
Tack för alla svar, ja riktigt surt att detta händer 24 h efter köp får ta det som en ren otur mer kan man inte göra, Remmen va antagligen inte bytt alls men men de va 4 ventiler krökta antigen ny motor eller nytt topp lock så ska den rulla fint👍🏼
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347406
Toppen i ovan länk är till en 2.0 och det som efterfrågas är 1.6.
Hittade kompletta 1,6 motorer men inga lösa toppar när jag sökte snabbt igår.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]