Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1346105
Vi har ett gemensamt ansvar att tänka på framtiden och vi vill premiera dig som enbart kör din laddhybrid på el. Därför får du som beställer en ny laddhybrid från oss ett värdebevis motsvarande en genomsnittlig årsförbrukning för att köra din laddhybrid i el-läge.

Klarar man sig ett åt för 3700:-?
Även om man ser räkneexemplet låter det lite...

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i ... erbjudande
av Lövet
#1346130
Förklaringen ligger nog i att det räknas utan skatt. Varför vet jag inte, det blir ju rätt missvisande att räkna så.

"Det multipliceras med det genomsnittliga priset på el mellan 2018-10-01 och 2019-09-30 för en villa utan elvärme exklusive skatter vilket var 57,8 öre/kWh. Det blir en total kostnad på 3 671 kr."
@fjohan82,
#1346179
Det är svårt att räkna bakåt när man saknar förbrukning och körsträcka men en elbil brukar väl dra ca 2Kwh/ mil?

Räknar man på bara 57 öre så blir de ju väldigt många mil, kan ju inte stämma alls...
#1346197
Så här har vi räknat: Du laddar exempelvis ditt batteri fullt med 11,6 kWh per laddning i snitt 1,5 gång per dygn under 365 dagar. Det multipliceras med det genomsnittliga priset på el mellan 2018-10-01 och 2019-09-30 för en villa utan elvärme exklusive skatter vilket var 57,8 öre/kWh. Det blir en total kostnad på 3 671 kr.
av Lövet
#1346252
apersson850 skrev:Lägg till nätavgifter, energiskatter och så moms på alltihop, så har du en helt annan kostnad.
vilket gör det så märkligt att Volvo väljer att gå ut med marknadsföringen att det räcker till ett år när det i verkligheten kanske når hälften. Märkligt oärligt av Volvo, de brukar inte hålla på så.
#1346306
Vad är det som ni har invändningar åt? Är det för att det låter för billigt att åka elbil?

Om jag endast skulle ladda bilen hemma skulle jag komma lite drygt 1400 mil för 3671 kr
Jag har de senaste 15 månaderna totalt betalat avrundat uppåt 1,50 kr totalt inkl skatter och nätavgifter per kWh (har haft ett bundet avtal i nästan 3 år).
Så, 3671 kr / 1,50 kr = 2447 kWh, det sedan delat med en snittförbrukning på 1,7 kWh/mil = 1440 mil
Detta gör en milkostnad i drivmedel på 1,50 x 1,7 = 2,55 kr/mil om jag skulle ladda hemma

Nu laddar jag knappt bilen hemma utan gör det på jobbet, betalar en summa pengar i avdrag på lönen och den laddningen där gör att jag i princip åker hem och tillbaka på den laddningen. Visst, ibland behöver jag stödladda hemma om jag behöver göra något speciellt någon dag. Med detta har jag gjort en snabb överslagsräkning och åker till och från arbetet för ca 1 kr/milen. Skulle vilja säga att det knappt går att åka billigare...

Detta gör att det kommer bli svårt att sätta sig i en bil som drivs av dinosauriesås igen, om det inte är för förarstolen från min V70 som jag saknade sedan dag 2 i lövet...
av Lövet
#1346340
JEriksson skrev:Vad är det som ni har invändningar åt? Är det för att det låter för billigt att åka elbil?
Nej vi har invändningen att Volvo räknar ut körsträckan man kommer utan skatt. Själv måste jag betala skatt på min el också ;-)

Att det framöver ser ut som man kommer behöva (men också faktiskt vilja) åka bil med eldrift i olika form är jag rätt säker på. Däremot är jag lika säker på att staten inte kommer tillåta det att vara så billigt så mycket längre till. När den genomsnittliga skatteintäkten tidigare har legat på 10kr milen så duger inte 50 öre så att säga. Det första steget lär vara att bonusdelen kraftigt minskas 2021. Det säger sig själv att när det säljs 50.000 bilar om året som ska ha bonus så duger inte intäkten från malusbilarna längre. Bara VW räknar med att sälja 8.000 VW ID när leveranserna kommer igång. Det är 480 miljoner kronor. På en modell...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen