Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1345214
Sålde en motor för 2-3 månader sedan. Jag körde bilen fram tills att jag lyfte ur den.
Byte turbon mot en begagnad med garanti och det fanns inget glapp över huvutaget. Detta va någon månad innan jag sålde bilen.

Nu ringde mannen upp.
Han hade tydligen känt på turbon och den va helt slut sa han. Det glappet hade tydligen vart något e sjukt sa han.

Sen skulle han tydligen byta en pinnbult på grenröret. Och då hade han tagit loss toppen för att göra detta. Och toppen vart helt skrot. Han menade att motorn hade gått varmt länge tid. Och det va hur många sprickor som helst i toppen..

Så han skulle slänga upp allt på ett släp och köra hem allt till mig och jag skulle få betala tillbaka.

Va säger ni om detta. Känns spontant att jag inte har någon skyldighet. Det har ändå gått över två månader.

Hur vet jag att han kommer med min motor ens.?
Han kändes verkligen inte som en skojare. Kanske finns det någon sprickan utan att jag har vetat det. Hur ska man kunna veta invändigt skick.?
#1345217
Rent lagligt har han väldigt lite att komma med. Den där undersökningen skulle han gjort INNAN köpet. Däremot får du inte 1) ha ljugit och sagt att den fungerat när den inte gjort det 2) gjort något aktivt för att dölja motorns skick (alltså typ spacklat över sprickor och annat fulspel)

Nej juridiskt har han inte mycket att komma med om det skulle bli en tvist.

Antar att ni inte skrev något köpekontrakt överhuvudtaget? I så fall du i princip säga "vi har aldrig träffats och definitivt inte köpt någon motor av varandra" så stannar processen. Det är upp till ditt samvete. Handlar det om småpengar kanske du kan ta tillbaka den ändå för att sova bättre om nätterna.
#1345222
Har du film och allt så hade jag definitivt bett honom läsa spelets regler. Att köp motor du inte kan provköra är rysk roulette. Personligen skulle jag tro att han antingen försöker lämna tillbaka en annan motor eller så har de här skadorna funnits innan du köpt bilen och påverkar inte funktionen.
#1345227
Jag har ägt bilen 7år innan. Så jag vet att den va hel.

Han sa att han skulle ta med motorn i delar och lämna tillbaka den. För han skulle inte skruva ihop den för den va skrot. Handlar ändå om 5000kr så jag är inte speciellt sugen att betala tillbaka.
#1345239
Ge honom garanti beviset på turbon så får han ta det med dom som sålde den. Att han "rivit isär" motorn utan att det var fel på den kan ju inte du hjälpa. Sprickor i topplocket är ju något som inte är helt ovanligt, men det får man nog räkna med på en gammal turbomotor (finns ju även på motorer utan turbo), och motorn kan ju gå bra ändå.
#1345256
Vaffan har hen rivit isär motorn,
Begagnade prylar kan rasa när som helst.
Och hur har vederbörande kört?
Är det ens samma motor?

Nej, det finns inget juridiskt hållbart för hen här.
Och komma tillbaka med motorn isärskruvad i delar.
Vilket rikspucko!

Skicka som sagt garantibeviset i kuvert.

Hoppas det inte är riktigt bottenskrap som ska hota och djävlas.
#1345261
Jonas_latt skrev: tor 31 okt 2019, 15:59 Jag har ägt bilen 7år innan. Så jag vet att den va hel.

Han sa att han skulle ta med motorn i delar och lämna tillbaka den. För han skulle inte skruva ihop den för den va skrot. Handlar ändå om 5000kr så jag är inte speciellt sugen att betala tillbaka.
Skicka honom tillbaka. Hänvisa till lagen och ffa sunt förnuft. Du har inte lovat öppet köp....i 2 MÅNADER!!!!...
#1345273
Köplagen:

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

Köparen är skyldig att undersöka varan så fort det är möjligt. Omfattningen av undersökningen får avgöras enligt god affärssed och hur köpare i branchen normalt brukar göra, arten av vara m.m. Om det är en vara som te.x. brukar lagras i obruten förpackning kan det dröja länge innan varan undersöks men som regel ska undersökningen utföras snarast. Hur länge köparen kan dröja med att inte undersöka varan får avgöras genom en bedömning av omständigheterna. 2-3 månader skulle antagligen dock inte ses som en för lång tid i detta fallet.

Här kan köparen argumentera för att motorn var i sämre skick än vad som kunde förväntas, när han gjorde en mer omfattande undersökning.
Kan han bevisa sprickorna i toppen så skulle han antagligen vinna en ev tvist. Men bollen ligger på hans sida om han vill dra igång en tvist.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]