Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1344767
rd350 skrev:Det har inte varit en godkänt på många år att plugga utifrån. Dock gör jag det på min egen bil om jag hittar en spik i däcket... Håller gör det om man vet att hjulet inte rullat utan luft. Men som sagt, det är ej godkänd metod till kundbilar. Orsaken till det var nog från början att däcket skulle krängas av och kollas om det var skadat på insidan.
Att det inte var godkänt visste jag inte.... Det är ju några år sedan jag slutade "professionellt". Men jag har lånat samma typ av grejer (som jag använde då) på veksta'n där jag får låna maskiner för att "kränga" och balansera mina däck. Ska förresten dit på onsdag kväll och "kränga på" på 2 nya dubbade vinterdäck (www.dackonline.se), ska höra med honom då.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1344791
Jag fick skruv i däcket på gamla 945an i mina nya fina sommardäck(rullat typ 30mil... grrr), fick det pluggat innifrån för uh... under 300 iaf... 250 eller nå sånt... Inte mycket att snåla på tycker jag, då får man dessutom däcket kontrollerat både ut- och invändigt, och nybalanserad :)
av MickeM
#1344910
Köpte Biltemas repsats för däck för ca 300kr. Har nog lagat 8 däck vid det här laget. Köpt två refillsatser med plugg.

Lagat både ATVdäck och bildäck.

Fibergrävningen efter länsvägen för två år sedan några mil härifrån (inget fiber installerat än) orsakade maaasssor av punkteringar. Tre själv, och en för frugan, två för grannen.

Funkar prima och tar 5min.

Annars ska man ju montera reservhjulet och åka 4mil till däckverkstaden. (När dom har öppet = ledigt från jobbet också)
Samt att dom ska ha tid genast också....

Landsbygd? Javisst, men det vore ju inte mycket mindre krångel om det så vore 3km till däckverkstaden.... Reservhjul och öppettider att ta hänsyn till ändå.
Användarvisningsbild
av sewen
#1505603
Bilia säger att detta inte går att laga. Vill att jag köper två nya däck ist (awd).
Tycker inte det ser ut att vara såååå långt ut så att det inte skulle gå att laga. Kanske värt att åka till en annan firma också och höra eller kommer alla säga samma tror ni?
Bilagor
IMG_8777.jpg
IMG_8777.jpg (103.02 KiB) Visad 547 gånger
av Lövet
#1505605
Åk till annan firma. Jag lagade (plugg inifrån) skada nån centimeter längre in hos Euromaster precis. Men det kanske är den centimetern som skiljer?

Men jag skulle absolut inte slänga däcken och beställa nya utan att höra med någon mer däckhandlare först.
av Erik Å
#1505606
sewen skrev: tis 19 jul 2022, 13:21 .. Kanske värt att åka till en annan firma också och höra eller kommer alla säga samma tror ni?
Precis, ring runt och sms:a dem bilden :-)
Jag har fått en snarlik punka pluggad, det var inget problem på just den verkstan
Användarvisningsbild
av sewen
#1505652
Återkoppling: Tack för uppmuntran att kolla med andra däckfirmor! :-D Första bästa däckfirma jag kollade med pluggade inifrån (410kr). Tyckte det var synd och skam att kassera kvalitetsdäck med så mycket kvar (4-5mm).
Dock var jag tvungen att åka tillbaka till Bilia först för att ta bort låsbultarna (1000kr, tre min arbete) då bilhandlaren jag köpte bilen av glömt skicka med hylsan. Arbetsledaren på Bilias däckavdelning var iaf trevlig och förklarade att det finns en liten liten osäkerhet att laga hål som ligger så pass långt ut så deras policy är att låta bli.
Till slut kom iaf jag och barnen iväg till äventyrspark och badande 5-6 timmar sena..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1505654
@sewen, Ändå ok när de i all fall säger att de hellre tar avstånd om de anser det vara i gråzonen. Kan själv inte se att detta kommer vara dåligt alls.

När köpte du bilen? Jag fick med låta bilia ta bort 4 låstbultar som saknade "nyckel" vilket jag så klart insåg dagen efter köp. Fast en Volvo åf bör ju med kolla detta innan den säljs men de tog så klart fakturan. Kör för övrigt med vanliga på alla sedan 2018 då boven antagligen annars bara gör ett inbrott i bilen med för att leta om denne vill ha fälgarna :)

Lycka till :-)
Användarvisningsbild
av sewen
#1505659
@Micce1980,
Men exakt. Valde att inte skaffa nya låsbultar då jag:
1 Har eget garage
2 Fälgarna inte är så åtråvärda
3 Tjuven ändå får loss dom utan problem
4 Jag ändå får ersättning på försäkringen om nån skulle sno dom.

Även min köptes hos volvo-återförsäljare (Lidbil). Var 3-4 månader sedan. Ringde och de sa utan knot att de skulle ersätta mig kostnaden för borttagandet av låsbultarna. Mer begär jag inte. Alla kan ju göra småmissar. Dock hade de ju nån checklista för selektbilar som jag fick se. Osäker på om låsnyckel stod med där eller om det bara var kompressor/lagningskitt/reservhjul.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]