Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1344637
köpte nya däck i Juli som har rullat 3-400mil.
Fått en skruv i däcket som orsakat punktering.
Luften har läckt ut under natten så jag har inte vad jag känt kört på ett platt däck.

Vad anses om att plugga från utsidan?
Har en sådan lagning gjord på ett vinterdäck av en som tidigare haft däckfirma. Kört med det i 3-4 säsonger utan problem.

Samtidigt hört att trådar i däcket kan skadas och orsaka att hela däcket ”strimlas” av. Eller att pluggen flyger ur.

Många firmor verkar laga från utsidan.
Om det säkraste (efter nya däck) är att kränga av och kontrollera samt plugga från insidan.
Någon firma i Göteborg man kan lita på?
Är däcket fortfarande tillräckligt nytt för att bara byta det trasiga?
Bilagor
5EEE48CF-054E-440F-B612-0E810788AD45.jpeg
5EEE48CF-054E-440F-B612-0E810788AD45.jpeg (928.19 KiB) Visad 3288 gånger
av para
#1344660
Det kostar typ 300kr att få däcket lagat inifrån. Inget att snåla på. Var glad att skruven träffade imitten, min gick inte att laga. Kosta 2800kr
B2678689-9A91-47C9-9ADD-08E0833EB0EB.jpeg
B2678689-9A91-47C9-9ADD-08E0833EB0EB.jpeg (514.69 KiB) Visad 3255 gånger
av Malmstroem
#1344666
Det fungerar oftast bra att laga från utsidan.

Jag skulle dock aldrig göra det själv. Det kostar inte så mycket mer att ta bort hjulet och:
- Kontrollera att det inte är skadat på insidan
- Dra en lagning från insidan
- Sätta tillbaks däcket
- Kontrollera balanseringen och pumpa
- Återmontera

Då får du något som är lika bra som de övriga däcken, och du har ingen risk att det blivit större skador som kan vara farliga.
av Lövet
#1344667
Tror jag gav 400kr på Euromaster sist jag behövde laga ett däck och då gjorde de det från insidan. När det kostar så lite - varför göra det på nåt annat sätt?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1344690
Båda fungerar kanonbra, men det kostar som sagt kaffepengar extra att få det gjort från insidan och då vet man säkert hur allt ser ut
Användarvisningsbild
av lennarte
#1344696
Antingen man pluggar det från utsidan eller insidan är ju skadan på korden kvar. Man måste med ett verktyg som man "följer" skruv/spik riktningen med och som "ruggar upp" och rensar hålet innan man stoppar i pluggen. Pluggar man inifrån är chansen att det blir tätt större eftersom det är en "fläns" på insidan, men arbetet görs från slitbanan. Man sticker in verktyget från utsidan och drar igenom pluggen inifrån och ut. Så säkerhetsmässit är ingen skillnad.
av rd350
#1344702
Det har inte varit en godkänt på många år att plugga utifrån. Dock gör jag det på min egen bil om jag hittar en spik i däcket... Håller gör det om man vet att hjulet inte rullat utan luft. Men som sagt, det är ej godkänd metod till kundbilar. Orsaken till det var nog från början att däcket skulle krängas av och kollas om det var skadat på insidan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1344763
rd350 skrev:Det har inte varit en godkänt på många år att plugga utifrån. Dock gör jag det på min egen bil om jag hittar en spik i däcket... Håller gör det om man vet att hjulet inte rullat utan luft. Men som sagt, det är ej godkänd metod till kundbilar. Orsaken till det var nog från början att däcket skulle krängas av och kollas om det var skadat på insidan.
När kom detta och vilka har skrivit att det ej är godkänt? Vet att bland annat Vianor pluggat däck utifrån så sent som i somras nämligen så intressant att höra

STRO borde veta och skrev till mig på frågan om det är lag eller någon form av krav på vilken lagning som är tillåten eller hur den skall utföras.

"Hej!

Att montera av däcket och inspektera insidan är något som alla seriösa däckverkstäder gör, då man inte kan avgöra om däcket har blivit överbelastat eller gått varmt från utsidan. Dock finns det ingen bestämmelser som säger hur man skall laga ett däck, endast att det skall göras på ett fackmannamässigt sätt, vilket enligt vår mening är att demontera och inspektera däcket innan man lagar det.

En lagning med plugg från utsidan kan mycket väl vara en fackmannamässig lagning om man demonterar däcket och tätar hålet också från insidan, då riskerar man inte att vatten eller luft tränger in i däckets stomme.

Men, den vanligaste metoden är som du nämner att lag däcket med en sk. paraplyplugg från insidan, då tätar man både hål och insida på en gång, och kan också se att däcket är oskadat på insidan.

Med vänlig hälsning/Best Regards

Bernt Wahlberg
Informationschef/General Secretary
The Scandinavian Tire & Rim Organization"
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]