Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1402903
Har kört två tankar 95 snart istället för etanol, det kommer jag inte göra om.. går som en påse skit på 95..
(Optimerad av ATM för 2,5 år sen för den som undrar)
#1402926
Om bilen är optimerad för E85 så kommer den inte gå speciellt bra på bensin. Detta främst då styrsystemet är anpassat för E85 - vilket vi alla vet det går åt mer mängd av än bensin, och således kommer styrsystemet spruta in för mycket bensin.
Dvs, bilen kommer gå fett, och styrsystemet kommer försöka kompensera för det bäst det kan, men det går ju bara till en viss gräns. Och det är tämligen omöjligt att veta hur ett ändrat("optimerat") styrsystem ser ut i bränsleparametrarna. Fullt möjligt att den optimerade mjukvaran inte är lika förlåtande som orginalmjukvaran.

Sen har vi ju även oktan-skillnaden mellan E85 och Bensin-95, som knappast gör saken bättre.
av KalleJ
#1402940
Fortfarande har ni optimerat, släng i 10-20L E85 i varje tank. Det räcker att komma över 25-30% etanol för att motorkaraktären (läs tändkurvan) ska behållas. Iaf med BSR.

Hittar inte oktan etanol-bensin kurvan men från minnet så är runt 30% iaf nära 98oktan.
#1406577
Jag gav upp detta med etanol för 2 veckor sedan när det var nästan samma pris på E85 som BF95 (skilde 20 öre). Nu hade jag höjt tändläget 4° så det får bli BF98. Trodde aldrig att detta skulle hända... :-( och bilen protesterade nästan direkt med att "göra sig" okörbar. Något har hänt med kopplingen :-( det går inte att frikoppla.... :crying:
#1406590
Rådlös skrev:Fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel efter EU-beslut

Publicerat lördag 10 oktober kl 17.11 Sveriges Radio
Det blir en fortsatt skattebefrielse på biodrivmedel i Sverige, trots allt. Det efter att EU-kommissionen godkänt en förlängning med ytterligare ett år.

Läs och hör mer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7572293
Just nu är ju dock problemet att grundpriset är alldeles för högt :(

Sägs härledas till att folk tror att handsprit är bättre än tvål (ökad förbrukning av det).
Användarvisningsbild
av Derank
#1406633
13,65 för etanol här såg jag i veckan, diesel 12,99 besin nånstans mittemellan.





Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1406720
Jo, jag håller med er om priset. Kan det ligga någon taktik i detta då man har väntat på vad dessa EU-förhandlingar har pågått och dess resultat? Jag vet inte hur det skulle vara tänkt, jag bara fick någon sorts gissningskänsla eftersom det är en så grotesk prispolitik.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]