Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1410082
Hmm, vad gör det till en myt?
Min Morbror jobbade på SAAB i nästan 200 år (lite överdrift, jag vet), Verkstadsgubbarna inom SAAB inkl min Morbror, gav den infon till dom kunder som var ägare av SAAB´s Etanolbilar.
Bensin är ju inte bara Bensin, det innehåller även olika tillsatsmedel.
Dessa är vanligen avsedda att motverka åldring (stabiliserare), korrosion (antikorrosion) och beläggningar i motor och bränslesystem.
#1410083
Vi kan börja med att det inte någonsin rekommenderats av tillverkarna själva. Verkstadsgubbar är inte sällan bakåtsträvare så alla problem med motorerna ville de gärna få till att det orsakades av etanolen när det inte är så. Etanolmotorer går absolut sönder, men det är inte på grund av bränslet i sig.

Korrision i bränslesystem - det är liksom inte ett praktiskt problem i en bil som används regelbundet. En båt som står stillastående i 10 månader av 12 är en annan sak. Beläggningar i motor - vilka då och vart då?
#1410087
Burken654: Du är helt ute och cyklar! Som sagts här tidigare, ingen biltillverkare har sagt att man skall tanka bensin emellanåt. Det är bara enskilda personers åsikt. Ibland är dom bilmekar, men för det mesta är dom kvällstidningsläsare. Och ännu värre, flera av dom har aldrig ägt eller kört en FFV. Dom har bara fått sina "erfarenheter" av någon jobbarkompis morsas förde detta sambos kusins garagegrannes släktings bekant som en gång åkte i en FFV-bil och fick väldiga problem.
Själv är jag inne på min andra FFV-bil. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i någon av dom två. Tillsammans har dom gått ca 13 000 problemfria mil.
av 20FJan
#1410149
Ingen förklaring till varför det är så få nya E85-bilar att välja på, ingen alls från Volvo? Bränslets egenskaper har diskuterats i otaliga tidigare trådar, och ger inget svar på frågan.
av Lövet
#1410151
20FJan skrev:Ingen förklaring till varför det är så få nya E85-bilar att välja på, ingen alls från Volvo? Bränslets egenskaper har diskuterats i otaliga tidigare trådar, och ger inget svar på frågan.
För att det inte är ekonomiskt lönsamt för Volvo att ta fram en bil som bara skulle sälja i Sverige. Nu satsar man uteslutande på eldrift och hybrider som kan säljas i alla länder.
#1410160
Det är ju väldigt mycket tyckande i den här frågan.
Jag, som köpte en ny Ford Kuga Ecoboost E85 förra året, ganska exakt ett år sedan jag hämtade ut den, har mina åsikter. Före den hade jag en V70 2.0 F -08. Den hade gått 3 700 mil när jag köpte den. Och ganska nära 16 000 mil när jag bytte. Båda dessa bilar har jag enbart tankat med E85. Före V70'in blandtankade jag en 245 -92 med ca 30% etanol i 5 000 mil. En anhörig tog över den bilen och körde 3000 mil till med samma blandtankning. (Tänk på att det är skillnad på 30% etanol och 30% E85. Hursomhelst, den bilen gick hur bra som helst. Jag rörde inte en skruv i motorn eller bränslesystemet. Bilen gick ändå. Rosten tog den. Den såldes som reservdelsbil till Norge. Det lär ha varit så att motorn skulle användas till en rallybil. Det är möjligt att dom har någon sorts veteran eller hobbyrally i Norge? Men en 23 år gammal motor som har gått 38 000 mil kan duga som tävlingsbil? Och den har dessutom gått 8 000 mil med blandtankat 30 % etanol.
Jag är inte värst på något sätt. Det finns många som har kört mycket längre än jag på E85. Och jag vet genom t.ex www.etanol.nu att det går att köra tämligen problemfritt på etanol. Visst, etanol har lite annorlunda egenskaper än bensin, men det är inget hinder för tekniken i dag att få det att fungera som vilken annan bil som helst. Oavsett vilket bränsle vi använder. Det är två problem som går emot detta: Dom som tror sig veta att "etanol är dåligt", men dom har aldrig prövat själva. Det andra problemet är politiker och beslutsfattare! Både inom landet och inom EU.
Bilindustrin vet hur man skall göra och hur det fungerar. Dom skulle säkert på tämligen kort tid kunna ta fram bra FFV-motorer, men då måste beslutsfattarna också se till att infrastruktur och transportsektorn hänger på och kan hänga på med långsiktiga investeringar.
Politiker pratar om fossilfrihet inom XX år, men dom gör inte ett dyft för att förverkliga detta. Etanol kräver inga stora investeringar. Det passar in i infrastrukturen på samma sätt som bensin. Etanolen finns här och nu!
Om man vill peka på säkerhet så är bensin mer eldfängt än etanol. Etanol är dessutom vattenlösligt, så utsläpp i naturen är ingen katastrof. Och visst, det är inte nyttigt för djur och människor i större mängder, men det är det enda kemiska lösningsämnet som finns naturligt i vår omvärld. Det fanns dessutom långt innan människor och andra däggdjur uppstog, så det är vi som har anpassat oss till att etanol är en del av livet och naturen här på jorden. (Dom djurarter som inte kunde anpassa sig till etanolen på jorden blev inte gamla som arter)
Kan någon påstå att petroleumprodukter skulle komma i närheten av etanolens egenskaper?
Så ursprungsfrågan i den här tråden: Kommer Volvo att börja med E85 igen? Svar, inte så länge politiker och beslutsfattare motarbetar det!
av Lövet
#1410170
Rådlös skrev:Bilindustrin vet hur man skall göra och hur det fungerar. Dom skulle säkert på tämligen kort tid kunna ta fram bra FFV-motorer, men då måste beslutsfattarna också se till att infrastruktur och transportsektorn hänger på och kan hänga på med långsiktiga investeringar.
Problemet som EU har satt sig i, är att man i regelverket om maximala genomsnittliga utsläpp för en tillverkare, (snitt co2/km på försäljningen) så har man gett en massa incitament för att det är elbilar som ska byggas. Dels så har ju dessa 0g/km men man har också en "fuskfaktor" som innebär att varje såld elbil får räknas flera gånger! Man får alltså räkna nollan flera gånger vilket sänker genomsnittet markant. Kommer inte ihåg om det är 2 eller 5ggr man får räkna samma elbil, det kan man googla fram om man är nyfiken.

Etanolbilar har inga sådana här fördelar alls. Eftersom tillverkarna har svårt att nå ner till EUs krav för genomsnittsutsläpp så är det i princip bara genom att trycka ut försäljning av elbilar som man har en chans att nå ner till gränsnivåerna. Gör man inte det blir det miljardböter för tillverkarna. I ljuset av detta är det tyvärr lätt att förstå varför E85 inte kommer bli något alternativ med gällande regelverk. Det handlar inte om att drivmedlet är "bra" eller "dåligt" det handlar om helt andra saker. Inom EU är E85 chanslöst för tillfället.
#1410171
Är inte E85 lite på uppgång i USA? Det är väl använt i Sydamerika. Finns vad jag förstått även i Australien. I Thailand finns både E85 och E20 vanligt förekommande på pump. Många Toyotas kan köras på E20 rakt av och även min gamla 940 tycks rulla på fint med E20 i tanken.
av Lövet
#1410172
frasse4 skrev:Är inte E85 lite på uppgång i USA? Det är väl använt i Sydamerika. Finns vad jag förstått även i Australien. I Thailand finns både E85 och E20 vanligt förekommande på pump. Många Toyotas kan köras på E20 rakt av och även min gamla 940 tycks rulla på fint med E20 i tanken.
Man kan ju innerligt hoppas. De har ju toppen infrastruktur för att tanka sina bilar (mackar överallt) men värdelös elframställning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]