Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1407102
Även i min skithåla finns E85 kvar på båda pump-ställena(en obemannad, och en obemannad med tillhörande kiosk/verkstad).
Det tog visserligen 2-3 år efter E85 var "hypat" när det begav sig innan vi fick nå E85 här öht(dvs, vi fick det ungefär samtidigt som politikerna "gav upp" med E85..), så det kanske bara är en "delayed reaction" att vi fortfarande har det kvar här.
#1407118
Lucif3r skrev: tis 13 okt 2020, 00:34 Yup så är det, motorn är certifierad med kringutrustning X, effekt Y och bränsle Z. ALLT du gör som frångår det exakta receptet är inte tillåtet. Även om ändringen i fråga gör bilen bättre på alla sätt och vis. T ex så får du ju inte montera bättre/andra bromsar på en typgodkänd bil(osäker på hur det är på ikke-typgodkända bilar), trots att dom nya bromsarna kanske halverar bromssträckan... Sjukt, men så är det... Har du en bil med cykelbromsar orginal får du vackert fortsätta med cykelbromsar trots att det finns betydligt bättre alternativ.

... Sen att säkerligen "ingen jävel bryr sig" om du tankar E85 i en bensinbil gör det ju inte mer tillåtet för det.
Blandtankning är dock en gråzon som det, mig veterligen, inte finns några exakta regler emot.
Innebär detta då att det är olagligt att tanka biobränsle, t.ex. HVO100, i en diesel?
#1407121
Jag bor c:a 1 mil utanför centrum och har c:a 5 - 6 km till 3 st mackar som har E85 (Ingo, OKQ8 och ST1, alla automat stationer). Men kör du åt andra hållet finns inget på några mil. Men jag ska inte klaga, några mil är ju ganska tätt jämfört med andra ställen i Sverige.....
#1407125
frippe64 skrev:Innebär detta då att det är olagligt att tanka biobränsle, t.ex. HVO100, i en diesel?
Jag har absolut noll koll(och noll intresse) över diesel, men om det räknas som samma bränsle som diesel(liknande bensin 95 mot 98 oktan) så bör det vara fullt tillåtet. Räknas det däremot som ett helt annat bränsle(likt bensin mot etanol) så är det säkerligen inte tillåtet.
#1407157
Lucif3r skrev:Även i min skithåla finns E85 kvar på båda pump-ställena(en obemannad, och en obemannad med tillhörande kiosk/verkstad).
Det tog visserligen 2-3 år efter E85 var "hypat" när det begav sig innan vi fick nå E85 här öht(dvs, vi fick det ungefär samtidigt som politikerna "gav upp" med E85..), så det kanske bara är en "delayed reaction" att vi fortfarande har det kvar här.
Mackar som säljer över ett visst belopp måste tillhandahålla minst ett miljöbränsle.
Många mackar har bytt ut E85 mot HVO100.
#1407174
mikebike skrev:Mackar som säljer över ett visst belopp måste tillhandahålla minst ett miljöbränsle.
Många mackar har bytt ut E85 mot HVO100.
Det var visst någon mack uppåt landet som tillhandahöll finhuggen björkved till gengasbilar när "dom" tryckte på att han skulle tillhandahålla ett miljövänligt biobränsle. Detta var i början när det skulle finnas biobränsle på mackarna. Hur det gick vet jag dock inte. Men det finns lite gengasbilar här och var. Har för mig man kan köra dom på grillkol och/eller briketter också
#1407227
lennarte skrev: ons 14 okt 2020, 15:36
mikebike skrev:Mackar som säljer över ett visst belopp måste tillhandahålla minst ett miljöbränsle.
Många mackar har bytt ut E85 mot HVO100.
Det var visst någon mack uppåt landet som tillhandahöll finhuggen björkved till gengasbilar när "dom" tryckte på att han skulle tillhandahålla ett miljövänligt biobränsle. Detta var i början när det skulle finnas biobränsle på mackarna. Hur det gick vet jag dock inte. Men det finns lite gengasbilar här och var. Har för mig man kan köra dom på grillkol och/eller briketter också
Undrar om en laddstolpe kan räknas som miljöbränsle? :-D
#1410074
Tänkte lägga in en liten kommentar och info gällande Volvo V70 2.0F, då jag har en och fått lärt mig ett å annat om den...
Kanske dyker in någon här för att läsa om just E85/Etanol...
För att få en sådan här motor att hålla länge så gör man bäst i att tanka var tredje eller fjärde tankning med Bensin,
om det är så att man bara tänker köra med Etanol alltså, motorn behöver sig en liten genomsmörjning med jämna mellanrum...
Gör man detta så håller motorn längre, den mår bättre av det och man tjänar på det i längden.
#1410079
Fast det där är en myt. Volvo har aldrig rekommenderat det. (Däremot har vissa verkstadsgubbar gjort det). Vad är det som skulle "smörjas" av bensin?
#1410081
Lövet skrev:Fast det där är en myt. Volvo har aldrig rekommenderat det. (Däremot har vissa verkstadsgubbar gjort det). Vad är det som skulle "smörjas" av bensin?
~11000 mil utan en enda tankning av bensin (utöver det man blir påtvingad inblandat) och utan ett enda motorrelaterat fel håller med om att det är en myt som vägrar ge sig :-D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]