Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1441012
Majoriteten av alla bensinbilar med insprutning behöver bara ny programvara för att köra på 100% E85. Vissa kan behöva andra spridare också om orginalen är underdimensionerade.
Det som *kan* vara ett hinder, iaf i teorin, är bränsleslangarna. Dom bör tåla E85 osv... Det är främst äldre bilar som inte har slangar som klarar E85 i det långa loppet.
#1441018
Har kört på E85 i princip sedan det kom, och konventerat "efter eget huvud". Har funkat bra, byter inte bil så ofta så 745-an har jag kört med i 12 år snart och det har funkat. Problemet jag haft är kort livslängd på främre avgasrör (sällan mer än 3 år), kanske p.g.a den lägre avgastemperaturen. Men dessa bilar är ju inte speciellt komplicerade. Med dagens är det förmodligen inte lika lätta att göra något själv. 745- körde jag i början med endast höjt bränsletryck (justerbar BTR), sista åren med "normalt" tryck, större spridare och höjt tändläge. Just nu kör just nu på bensin (felsökning, trasig Lambdasond?) med 1,2 kg bränsletryck och en förbrukning på närmare 2 l/mil. Men den går bra, bara en massa felkoder.... :x
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]