Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1343990
GT-mannen skrev: tor 24 okt 2019, 20:10 Tror inte man kommer att börja med E85 igen. Det finns istället planer på att fasa ut förbränningsmotorerna inklusive laddhybriderna för att helt satsa på el.

https://teknikensvarld.se/volvo-skrotar ... bilsmarke/

/Håkan
För all del. Men förbränningsmotorerna lär utgöra huvudprodukterna de kommande 5 åren. Det är väldigt lång tid. För lång för att inte satsa på E85. Dessutom kan laddhybrider också köras på E85.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1345900
Ja det är verkligen synd etanol inte har fått komma till sin fulla rätt utan bara har blivit utspelat.
Vem tar beslutet om Volvo ska satsa på etanol igen, kanske behövs ett Etanolupproret2.0 :-) också.
#1346386
Ett litet inpass i förbrukningsdebatten här. Tidigare hade jag en V70 2.0 F -08. Den drog 11,9 liter på 100 km. Sedan två veckor har jag en splitter ny Ford Kuga Ecoboost E85 -19. Den har visserligen automatlåda och jag har inte givit mig tid att samla tankningskvitton ännu, men färddatorn säger 9,5 liter på 100 km. Jag har kört ungefär 1 300 km för dagen. Jag kör alltid på E85.
Jag har även uppgifter från http://www.autonet.se/ Dom säger 6,9 liter på 100 km på Forden. Både på E85 och bensin! Detta är naturligtvis på en manuell låda. Men det märkliga är: V70 har en 2-litersmotor på 147 hkr och 190 Nm.
Forden har en 1,5-litersmotor på 150 hkr och 240 Nm. Så man kan konstatera att utvecklingen har gått framåt.

Om Volvo nu skulle "haka på etanoltåget" så bör dom ju ligga någorlunda jämsides med Ford (och eventuellt) andra i frågan om bränsleförbrukning. Så det blir väl lite produktutveckling och testning i något år först. Jag skrev tidigare att Volvo hade en etanolversion av VEA-motorn, men jag har inga uppgifter på förbrukning och effekter på den. Men om jag inte minns fel så hade den både turbo och kompressor. Alltså en "Värstingmotor"!
#1346414
Jag tror tyvärr inte vi ska hoppas på e85 från Volvo. Det är för få bilar det handlar om och man får inte glömma att bonus/malus ska göras om 2021. Dvs luckan att etanolbilar är undantagna kan mycket väl försvinna. Volvo tvingas pga sin storlek bygga motorer som följer EU-reglerna som helhet och där har e85 inga fördelar vad jag vet.
#1346415
Om det fanns en godkänd eftermarknadskonvertering att köpa till vettigt pris skulle jag köpa den, även om skatten inte skulle bli lägre.
Helst vill jag ha 10% högre effekt på E85 också. ;-)
#1346483
Ja, att inte tillåta eftermarknadskonverting av gamla bilar går ju helt emot deras miljötrams... Med deras resonemang så är tydligen bensin bättre för miljön än E85, bara för att det var så bilen såldes.

.. Jag tror mycket att det ligger i skatten, även om dom inte öppet erkänner det... Skulle dom tillåta konverteringar så skulle dom flesta välja E85, och vips så förloras det skatteinkomster. Då lär dom höja skatten på E85, och vips så vill inte lika många konvertera längre, då dom likagärna kan köra på bensin för samma kostnad.
Även om E85 fortsatt är lite billigare än bensinen i literpris, så måste man ta med den extra förbrukningen av E85 mot bensin i beräkningarna, plus priset för att konvertera(mjuk- eller hårdvara, beroende på bil). Det är ju redan nu så E85 knappt lönar sig i milkostnad mot bensin.

... Att man sen kan få lite extra åsnor under huven med E85 är det inte många som bryr sig i, faktiskt... Jag skulle inte ha något emot det dock ;)
#1346767
Jag är i princip "nollställd" på franska språket men har förstått att E85 seglar i medvind i Frankrike. En färsk film på YouTube:


Det kan ju vara intressant att veta att när vi i Sverige började hävda oss på E85, 2007 och några år till, så var Frankrike totalt ointresserade av etanol. Ända tills någon i Frankrike upptäckte att deras kvalitetstänkande på bra viner gjorde att dom kasserade ganska stora mängder vin som inte höll måttet. Vad skulle man göra av allt det? Någon tycks ha föreslagit att destillera motorbränsle av det och samtidigt få tillbaka några franc (?) från det dåliga vinet.
Sverige ligger högst i Europa med antalet tankstationer, men Frankrike ligger tätt efter. Och som mitt inlägg i början på tråden säger, dom tycks ha ett system för certifierade konverteringssatser.

Vive la France,
vive la différence!
#1348539
Hela den där artikeln kan sammanfattas med endast detta urklipp:
Att politikerna är trendkänsliga är en synpunkt som delas av Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på kemiföretaget Sekab som bland annat tillverkar etanolbränsle för tunga fordon. Hon menar att det saknas insikt om det kloka i att låta en mix av hållbara alternativ samverka för att minska behovet av fossila bränslen. I stället har de fått ersätta varandra.
– Nyss var det etanol som gällde, sedan diesel och nu är det batterier. Den här ryckigheten blir förödande för konsumenterna som aldrig vet vad som gäller i längden, säger hon
Allt eller inget, enligt våra kära politiker...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]