Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1410209
Det är alltså så tokigt att elbilar räknar med 0 CO2-utsläpp? På det är det lika tokigt att E85 inte får någon fördel trots att det ger lägre utsläpp jämfört med bensin?
E85 tankställen finns det gott om runt om i Europa, det är inte bara i Sverige den möjligheten finns. Det är ju inte heller någon utvecklingskostnad att tala om då det är befintlig teknik.
Synd att det bara är en teknik i taget som politiker och folk kan satsa på, och låta befintliga alternativ gå förlorade.
#1410225
Burken654 skrev: fre 30 okt 2020, 22:57 Hmm, vad gör det till en myt?
Min Morbror jobbade på SAAB i nästan 200 år (lite överdrift, jag vet), Verkstadsgubbarna inom SAAB inkl min Morbror, gav den infon till dom kunder som var ägare av SAAB´s Etanolbilar.
Bensin är ju inte bara Bensin, det innehåller även olika tillsatsmedel.
Dessa är vanligen avsedda att motverka åldring (stabiliserare), korrosion (antikorrosion) och beläggningar i motor och bränslesystem.
Nej, det är ingen myt. Så här skriver Saab i instruktionsboken:
OBSERVERA
Vissa tillsatser i bensin kan i kombination
med etanol orsaka försämrad körbarhet.
Tanka därför en full tank med bensin
(RON 95) var 10000:e km. Förbruka
merparten av denna innan bilen tankas
igen.
Men så hade ju Saab inte dom problem med igensatta spridare som Volvo/Ford har haft.

🎃🎃🎃
av KalleJ
#1410230
@frippe64,
frippe64 skrev:
Burken654 skrev: fre 30 okt 2020, 22:57 Hmm, vad gör det till en myt?
Min Morbror jobbade på SAAB i nästan 200 år (lite överdrift, jag vet), Verkstadsgubbarna inom SAAB inkl min Morbror, gav den infon till dom kunder som var ägare av SAAB´s Etanolbilar.
Bensin är ju inte bara Bensin, det innehåller även olika tillsatsmedel.
Dessa är vanligen avsedda att motverka åldring (stabiliserare), korrosion (antikorrosion) och beläggningar i motor och bränslesystem.
Nej, det är ingen myt. Så här skriver Saab i instruktionsboken:
OBSERVERA
Vissa tillsatser i bensin kan i kombination
med etanol orsaka försämrad körbarhet.
Tanka därför en full tank med bensin
(RON 95) var 10000:e km. Förbruka
merparten av denna innan bilen tankas
igen.
Men så hade ju Saab inte dom problem med igensatta spridare som Volvo/Ford har haft.

🎃🎃🎃
Mindre problem när spridarna sitter i insuget och tvättar ventilerna också :-)

Alla E85 problem var ju i början när kvaliteten verkade vara sådär. Ända problemet är väl att du teoretiskt kan skölja bort oljefilmen från cylinderväggarna om du trycker in för mycket bränsle.
Men då snackar vi trimmade bilar med större spridare och väldigt fet blandning vid kallstart.

Aldrig haft bränsle problem och då har jag kört blandning eller ren E85 i 4-5år nu. Både Saab 2.3T och Volvo 2.5FT
Lite svårstartad en gång med sommar-etanol och 10minusgrader på Saaben. Thats it.
#1410235
KalleJ skrev:Ända problemet är väl att du teoretiskt kan skölja bort oljefilmen från cylinderväggarna om du trycker in för mycket bränsle.
Bensin sköljer bättre eftersom det är samma (liknande) molekyler. Alkohol är andra molekyler och löser inte så lätt oljefilmen. Men kan just därför spä ut oljan. Om man kör bara kortare sträckor och på vintern. Därför är det viktigt med varm luft till luftfiltret, plastskyddet under motorn, och kör motorn ordentligt varm varje gång du kör på vintern (motorvärmare hjälper). Motorvärmare är original monterat på alla FFV i Sverige av ovan nämnda anledning
av KalleJ
#1410242
@lennarte,
Spelar ingen roll om bensin sköljer bättre, det är 30% eller mer bränsle vid start.... ? :bored:
Sen när har bensinbilar problem med oljefilmen på cylinderväggarna?

Byt oljan tidigare och va glad. Fattar inte varför folk tror att de ska hjälpa o tanka bensin. Jag brukar inte hälla varken bensin eller e85 i oljan :D
#1410249
KalleJ skrev:Sen när har bensinbilar problem med oljefilmen på cylinderväggarna
Det fanns en tid när moderna motorer hade automat choke på förgasarna. Då var det väldigt vanligt (vintertid när dom blev äldre) att det sköljde rent och fyllde vevhusen med bensin. Av någon anledning var luftkylda VW mer utsatta. Tätt följda av Saab V4. Volvo hade manuell choke och hade inte alls dom problemen. Inte förren B20E motorerna började bli slitna, då hände samma sak med dom och Saab 99 E, VW1600E. Dom hade den elektroniska vakumstyrda D-Jetronic insprutningen
av Lövet
#1410315
Lucif3r skrev:
KalleJ skrev:Sen när har bensinbilar problem med oljefilmen på cylinderväggarna?
Det är knappast något nytt. Volvo 85x70 bensinare t ex lider av det problemet.
De motorerna verkar ju hålla ändå alldeles utmärkt, vad är själva problemet?
#1410322
Lövet skrev:De motorerna verkar ju hålla ändå alldeles utmärkt, vad är själva problemet?
En kombination av otäta kolvringar(äldre modeller) och slitage(äldre och nyare modeller).
Felet kommer oftast när man startar bilen och stänger av den rätt snabbt igen. Äldre årsmodeller är nästan garanterade att inte starta igen(även när dom var nya), på nyare så är risken stor att den inte startar, men inte fullt lika säkert som på äldre.
Det som händer är att oljefilmen spolas bort av bensinen, och inte hinner komma tillbaka innan motorn stängs av, vilket gör motorn komplös till nästa start(försök). Har man TUR så kan bilen hosta igång om man nöter på starten tillräckligt länge, men oftast fortsätter bensinen bara spola bort oljefilmen. Det korrekta sättet att åtgärda förlorat komp är att koppla ur spridarna, hälla ner en matsked olja i varje tändstiftshål, och köra på starten tills man hör kompet komma tillbaka. Då kan man koppla in spridarna igen och bilen kommer till 99% starta hur bra som helst.......... Tills nästa gång man stänger av bilen för fort efter start.

Symptomet kallas oftast "lawnmover syndrome"
av Lövet
#1410341
Ok. Det känner jag till. Om man vet om det så är det ju inte så svårt att hantera. Har varit med om det 1 gång, på en A6 2.4 för 10 år sen. Den gick att nöta igång.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..