- mån 12 okt 2020, 01:10
#1406723
Om oljepriserna håller sig(vilket jag tvivlar på) så behöver det göras något åt E85-priset, annars tror jag det kommer återgå till hur det var för typ ett år sen. Då var det en ekonomisk vinst i att tanka E85 trots den högre förbrukningen.
Och, skattefritt i ett år till? Det hjälper ju inte så mycket, då sitter vi ju i samma soppa, diskution, och oklarheter om bara några månader igen. Nästan ingen vill ju "Investera" i ett bränsle som "när som helst" kan komma att chockhöjas, speciellt inte eftersom vi redan har varit där en gång(inte chock-höjning, men mer eller mindre övergivet av vår kära regering). Vad vi behöver är en betydligt längre bestämd period, typ 5år+, för att folk ska "våga" byta till E85(igen).
Varför investeria i en E85-konvertering för 4-5000kr(ja, det går att göra betydligt billigare, men om vi ser det ur svensons tumme-mitt-i-handens perspektiv som förlitar sig till 100% på verkstäder) om E85 kan bli markant dyrare än bensin inom loppet av ett år?
Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil, och möjlighet att enkelt regga om fortfarande lyser med sin frånvaro. Visst, det har varit på tal om att göra det enkelt och möjligt att regga om... Men det verkar ha runnit ut i sanden? Som så mycket annat...
Steffe3 skrev:Just nu är ju dock problemet att grundpriset är alldeles för högt :(Jag vill nog påstå att det är kombination... Grundpriset för E85 är lite högre än det var får ett år sedan(ca 1kr/l här), men främst så är bensinen VÄLDIGT mycket billigare(ca 4.5kr/l här) än den var för ett år sen.
Sägs härledas till att folk tror att handsprit är bättre än tvål (ökad förbrukning av det).
Om oljepriserna håller sig(vilket jag tvivlar på) så behöver det göras något åt E85-priset, annars tror jag det kommer återgå till hur det var för typ ett år sen. Då var det en ekonomisk vinst i att tanka E85 trots den högre förbrukningen.
Och, skattefritt i ett år till? Det hjälper ju inte så mycket, då sitter vi ju i samma soppa, diskution, och oklarheter om bara några månader igen. Nästan ingen vill ju "Investera" i ett bränsle som "när som helst" kan komma att chockhöjas, speciellt inte eftersom vi redan har varit där en gång(inte chock-höjning, men mer eller mindre övergivet av vår kära regering). Vad vi behöver är en betydligt längre bestämd period, typ 5år+, för att folk ska "våga" byta till E85(igen).
Varför investeria i en E85-konvertering för 4-5000kr(ja, det går att göra betydligt billigare, men om vi ser det ur svensons tumme-mitt-i-handens perspektiv som förlitar sig till 100% på verkstäder) om E85 kan bli markant dyrare än bensin inom loppet av ett år?
Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil, och möjlighet att enkelt regga om fortfarande lyser med sin frånvaro. Visst, det har varit på tal om att göra det enkelt och möjligt att regga om... Men det verkar ha runnit ut i sanden? Som så mycket annat...