Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1406723
Steffe3 skrev:Just nu är ju dock problemet att grundpriset är alldeles för högt :(

Sägs härledas till att folk tror att handsprit är bättre än tvål (ökad förbrukning av det).
Jag vill nog påstå att det är kombination... Grundpriset för E85 är lite högre än det var får ett år sedan(ca 1kr/l här), men främst så är bensinen VÄLDIGT mycket billigare(ca 4.5kr/l här) än den var för ett år sen.
Om oljepriserna håller sig(vilket jag tvivlar på) så behöver det göras något åt E85-priset, annars tror jag det kommer återgå till hur det var för typ ett år sen. Då var det en ekonomisk vinst i att tanka E85 trots den högre förbrukningen.


Och, skattefritt i ett år till? Det hjälper ju inte så mycket, då sitter vi ju i samma soppa, diskution, och oklarheter om bara några månader igen. Nästan ingen vill ju "Investera" i ett bränsle som "när som helst" kan komma att chockhöjas, speciellt inte eftersom vi redan har varit där en gång(inte chock-höjning, men mer eller mindre övergivet av vår kära regering). Vad vi behöver är en betydligt längre bestämd period, typ 5år+, för att folk ska "våga" byta till E85(igen).
Varför investeria i en E85-konvertering för 4-5000kr(ja, det går att göra betydligt billigare, men om vi ser det ur svensons tumme-mitt-i-handens perspektiv som förlitar sig till 100% på verkstäder) om E85 kan bli markant dyrare än bensin inom loppet av ett år?
Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil, och möjlighet att enkelt regga om fortfarande lyser med sin frånvaro. Visst, det har varit på tal om att göra det enkelt och möjligt att regga om... Men det verkar ha runnit ut i sanden? Som så mycket annat...
#1406742
Lucif3r skrev:Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil, och möjlighet att enkelt regga om fortfarande lyser med sin frånvaro. Visst, det har varit på tal om att göra det enkelt och möjligt att regga om... Men det verkar ha runnit ut i sanden? Som så mycket annat...
Och vad beror detta på? Dåliga (veliga) politiker eller bra (duktiga) lobbyister i oljeindustin. Kanske det vänder med OK-s vändning i Lysekil??
#1406767
Lucif3r skrev: mån 12 okt 2020, 01:10 Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil
Är det verkligen så? Så om jag blandtankar begår jag ett brott?
#1406781
frippe64 skrev:
Lucif3r skrev: mån 12 okt 2020, 01:10 Det som fortfarande sätter dom största käpparna i hjulen för E85 är ju dock den biten att man egentligen inte får köra på E85 i en bensin-reggad bil
Är det verkligen så? Så om jag blandtankar begår jag ett brott?
Skulle tro att det är då här, om du konventetar eller som jag gjort bara byter spridare och BTR så ändrar du motorn och då stämmer det inte längre med det avgascertifkat bilen fick som ny
Spelar ingen roll om avgsserna blir bättre eller sämre.
om du blandtankar ändrar du inget i motorns konstrution så motorn stämmer med certifikatet
Så det är med all säkerhet Ok att köra med lagligt
Är inte 100 på att det är så, men jag är i alla fall en större bov än du :-D :-D
#1406785
Jag håller med LennartE här. Man kan ju blandtanka t.ex 70% etanol om motorn och ECU'n tillåter det. Då har man inte konverterat eller ändrat något. Så om lagstiftningen skulle gälla som det var ursprungligen, så måste man ju sätta ett streck någonstans. "Max XYZ procent etanol är bara låginblandning. Därutöver krävs konvertering och omregistrering!"
Sådana lagar har vi inte, som väl är. Och det finns (har funnits) några bilmodeller som har så breda regleringsmarginaler så att dom klarar enbart E85 utan någon som helst konvertering. Det har skrivits om någon Renaultmodell och även någon tidig Opelmodell bl.a.
#1406926
Yup så är det, motorn är certifierad med kringutrustning X, effekt Y och bränsle Z. ALLT du gör som frångår det exakta receptet är inte tillåtet. Även om ändringen i fråga gör bilen bättre på alla sätt och vis. T ex så får du ju inte montera bättre/andra bromsar på en typgodkänd bil(osäker på hur det är på ikke-typgodkända bilar), trots att dom nya bromsarna kanske halverar bromssträckan... Sjukt, men så är det... Har du en bil med cykelbromsar orginal får du vackert fortsätta med cykelbromsar trots att det finns betydligt bättre alternativ.

... Sen att säkerligen "ingen jävel bryr sig" om du tankar E85 i en bensinbil gör det ju inte mer tillåtet för det.
Blandtankning är dock en gråzon som det, mig veterligen, inte finns några exakta regler emot.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]