Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1348549
Lucif3r skrev:Hela den där artikeln kan sammanfattas med endast detta urklipp:
Att politikerna är trendkänsliga är en synpunkt som delas av Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på kemiföretaget Sekab som bland annat tillverkar etanolbränsle för tunga fordon. Hon menar att det saknas insikt om det kloka i att låta en mix av hållbara alternativ samverka för att minska behovet av fossila bränslen. I stället har de fått ersätta varandra.
– Nyss var det etanol som gällde, sedan diesel och nu är det batterier. Den här ryckigheten blir förödande för konsumenterna som aldrig vet vad som gäller i längden, säger hon
Allt eller inget, enligt våra kära politiker...
Nåja, att gå från E5 till E10 för ALLA bensinbilar i Europa torde ge ganska stora fördelar jämfört ett om fåtal körs på E85 i enskilda länder. Hoppas nu bara att det blir fler bensinbolag som verkligen levererar det också..

/Thomas
#1348745
Men i den artikeln står det att konvertering varit tillåten sen 2008? Det kan väl ändå inte stämma, för sist jag tittade(i år, t om) så var det inte tillåtet att konvertera gamla bensinbilar, utan att gå via SFRO och ombyggt fordon(=mycket jobb och dyrt).

Det här stycket slår ju dock huvudet på spiken, och är vad jag och många andra inte kan förstå att våra s.k. miljöpolitiker inte pushar fram i väntan på realistiska alternativ för alla(nej, en sprillans ny elbil är inte realistiskt för dom flesta idag, eller imorgon, eller ens nästa-nästa år).
Etanol är inget perfekt bränsle, långt ifrån. Men i väntan på framtidens fordon kan det fylla en viktig funktion för att minska klimatpåverkan.
E85 är inte perfekt, tror nästan ingen påstår det heller.
Men ur ren miljösynpunkt så är det bättre än bensin, det finns redan relativt väletablerade pumpar(t om i min lilla skit-håla!), det är ekonomiskt för ägaren då en enkel konvertering är snabbt och enkelt(i dom flesta fall), och i många fall finns initativet "bättre prestanda" också.
Det är ju win-win tycker jag med få negativa punkter. Kallstart på vintern är ett ev. problem, då gamla bilar saknar den uppvärming E85-bilar normalt har(plus att motorerna är mindre sofistikerade och ofta lagom slitna). I praktiken är det sällan något problem och kräver på sin höjd några extra varv på startmotorn jämfört med bensin.
Högre bränsleförbrukning är ett annat problem, men om skillnaden i pris mellan E85 och bensin håller sig ungefär som det är nu så blir slutnotan snarlik, ofta lite billigare t om.

Nej, jag tycker det är hög tid att våra politiker slutar tramsa och öppna ögonen för verkligheten. Att sitta på arslet och glorifiera elbilar leder ingenstans. I verkligenheten varken fungerar elbilar eller är ekonomiskt försvarbart för majoriteten av befolkningen som det ser ut idag.
Vi HAR däremot ett vettigt alternativ - E85, dom behöver bara skriva på något papper som tillåter fri konvertering på eget bevåg och se till att den infon blir väl publicerad så alla vet om det. Även om det i slutändan bara är kanske 10% som väljer att konvertera så är det 10% mer än ingenting.
#1348809
Bravo Lusif3r! ;-)

2008 kom en lagändring, men den var inte så omtumlande som man hade tänkt sig. Man ville ha friheten att konvertera bilarna och det fick man i praktiken. Ingen har lagförts för att man har konverterat sin bil till E85. Men om man ville ha den registrerad som miljöbil med allt vad det innebär, så är det mycket svårare och dyrare. Det skall vara dokumenterade godkända satser och material samt omfattande tester och intyg.
En av dom pådrivande inför denna omröstningen i Riksdagen var samma namn som i dag, Per Bolund. Han var inte minister då utan bara "vanlig" Riksdagsman. Men vi hoppas på att han har bättre framgång och fler supportrar i dag.

OBS! Jag har inte röstat på honom, men stöttar honom mentalt i hans tankar om E85. Mycket beroende på att jag nyligen har köpt en splitter ny E85-bil. Jo, det finns sådana i dag. Dock inte Volvo.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1348814
Rådlös skrev: mån 18 nov 2019, 12:33 Bravo Lusif3r! ;-)

2008 kom en lagändring, men den var inte så omtumlande som man hade tänkt sig. Man ville ha friheten att konvertera bilarna och det fick man i praktiken. Ingen har lagförts för att man har konverterat sin bil till E85. Men om man ville ha den registrerad som miljöbil med allt vad det innebär, så är det mycket svårare och dyrare. Det skall vara dokumenterade godkända satser och material samt omfattande tester och intyg.
En av dom pådrivande inför denna omröstningen i Riksdagen var samma namn som i dag, Per Bolund. Han var inte minister då utan bara "vanlig" Riksdagsman. Men vi hoppas på att han har bättre framgång och fler supportrar i dag.

OBS! Jag har inte röstat på honom, men stöttar honom mentalt i hans tankar om E85. Mycket beroende på att jag nyligen har köpt en splitter ny E85-bil. Jo, det finns sådana i dag. Dock inte Volvo.
Vad var det som fick dig att köpa en ny etnolbil?
#1348846
PalleH: Nej! Jag har lite längre erfarenheter av E85 eller etanol om man säger så. 2006 började jag att blandtanka min dåvarande Volvo 245 -92. Det var ungefär vid den här årstiden. Jag visste ju inget mer än vad jag hade läst på internet. Och längre fram i den kommande julhelgen smällde det till och blev neråt -20°. Jag hade en blandning på ungefär 30% etanol och jag var lite nervös för hur bilen skulle reagera på kölden. Jag skulle ju hem framåt natten. Bilen reagerade inte alls på dom 30% E85. Det vill säga Den startade utan några protester eller problem som den alltid hade gjort. Så där fick jag mitt kvitto på onda rykten om köldstartproblem var just bara onda och falska rykten.
Senare kunde jag konstatera att också ökad bränsleförbrukning också var ett falskt rykte. Mina 30% påverkade inte förbrukningen i någon mätbar förändring. Den låg kvar på 0,8 L/mil. Jag körde den bilen med samma blandning i mer än 5000 mil. Senare överlät jag den på en anhörig. Han körde ytterligare 3000 mil och med samma blandningsprocent. Rosten tog den bilen. Och den såldes till Norge som reservdelsbil. Det sades att köparen behövde en motor till sin rallybil!!!??? I min värld skall väl en tävlingsbil ha det nyaste och starkaste som går att uppbringa. Men dom kanske har någon sorts hobby- eller veteranrally eller något liknande i Norge?
När jag gav bort bilen 2010 köpte jag mig en V70 2.0F -08. Den hade gått 3 700 mil. Hur den hade tankats vet jag inte, men jag tankade aldrig något annat än E85 i den bilen. Den gick hur bra som helst, aldrig några bränslerelaterade problem.
Av olika omständigheter ansåg vi oss "tvingade" att byta bil under sommaren nu 2019. Bl.a AC'n hade gjort sitt och då beslutade vi att köpa en ny, Ford Kuga Ecoboost E85 -19. Om man beställde bilen före halvårsskiftet fick man en rabatt på 38 000 kr på riktpriset, som är ca 295 000 kr. Plus att en hel del extrautrustning ingick. Men sambon tvingade på att vi skulle ha automatlåda och en uppsättning vinterhjul så slutsumman blev ungefär densamma.
Så nu står den här ute, också bara tankad med E85 och går bra när man kör den. Det finns så mycket finesser med den så jag kommer nog aldrig att utnyttja allt. Men något lite kan jag konstatera. Färddatorn uppger en medelförbrukning på 9,5 l/100 km. (Alltså med automat) Manuell uppges dra 6.9 l/100 km i reklamen. (Märkligt nog samma siffror på bensin). Den har samma effekt som V70 2.0 F men mera vridmoment. 240 Nm mot Volvons 190 Nm. Och motorn är bara 1,5 liters cylindervolym. Så någonstans har dom tänkt till här.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1348851
Rådlös skrev: mån 18 nov 2019, 15:47 PalleH: Nej! Jag har lite längre erfarenheter av E85 eller etanol om man säger så. 2006 började jag att blandtanka min dåvarande Volvo 245 -92. Det var ungefär vid den här årstiden. Jag visste ju inget mer än vad jag hade läst på internet. Och längre fram i den kommande julhelgen smällde det till och blev neråt -20°. Jag hade en blandning på ungefär 30% etanol och jag var lite nervös för hur bilen skulle reagera på kölden. Jag skulle ju hem framåt natten. Bilen reagerade inte alls på dom 30% E85. Det vill säga Den startade utan några protester eller problem som den alltid hade gjort. Så där fick jag mitt kvitto på onda rykten om köldstartproblem var just bara onda och falska rykten.
Senare kunde jag konstatera att också ökad bränsleförbrukning också var ett falskt rykte. Mina 30% påverkade inte förbrukningen i någon mätbar förändring. Den låg kvar på 0,8 L/mil. Jag körde den bilen med samma blandning i mer än 5000 mil. Senare överlät jag den på en anhörig. Han körde ytterligare 3000 mil och med samma blandningsprocent. Rosten tog den bilen. Och den såldes till Norge som reservdelsbil. Det sades att köparen behövde en motor till sin rallybil!!!??? I min värld skall väl en tävlingsbil ha det nyaste och starkaste som går att uppbringa. Men dom kanske har någon sorts hobby- eller veteranrally eller något liknande i Norge?
När jag gav bort bilen 2010 köpte jag mig en V70 2.0F -08. Den hade gått 3 700 mil. Hur den hade tankats vet jag inte, men jag tankade aldrig något annat än E85 i den bilen. Den gick hur bra som helst, aldrig några bränslerelaterade problem.
Av olika omständigheter ansåg vi oss "tvingade" att byta bil under sommaren nu 2019. Bl.a AC'n hade gjort sitt och då beslutade vi att köpa en ny, Ford Kuga Ecoboost E85 -19. Om man beställde bilen före halvårsskiftet fick man en rabatt på 38 000 kr på riktpriset, som är ca 295 000 kr. Plus att en hel del extrautrustning ingick. Men sambon tvingade på att vi skulle ha automatlåda och en uppsättning vinterhjul så slutsumman blev ungefär densamma.
Så nu står den här ute, också bara tankad med E85 och går bra när man kör den. Det finns så mycket finesser med den så jag kommer nog aldrig att utnyttja allt. Men något lite kan jag konstatera. Färddatorn uppger en medelförbrukning på 9,5 l/100 km. (Alltså med automat) Manuell uppges dra 6.9 l/100 km i reklamen. (Märkligt nog samma siffror på bensin). Den har samma effekt som V70 2.0 F men mera vridmoment. 240 Nm mot Volvons 190 Nm. Och motorn är bara 1,5 liters cylindervolym. Så någonstans har dom tänkt till här.
Okej tack för du delade med dig av dina erfarenheter av etanol, själv har jag aldrig kört på det.Men att du skriver att det inte skulle gå åt mer bränsle tycker jag låter konstigt,många säger att deras bilar drar 1,3-1,4L/mil med etanol.
#1348855
Många hävdar att bilen går snålare och bättre på 98 oktan jämfört med 95 oktan.
Jag kan konstatera efter ett halvår med 35% E85 att bilen går bättre och drar ungefär 5% mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]