Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
#1348862
mikebike skrev: mån 18 nov 2019, 16:36 Många hävdar att bilen går snålare och bättre på 98 oktan jämfört med 95 oktan.
Jag kan konstatera efter ett halvår med 35% E85 att bilen går bättre och drar ungefär 5% mer.
Jag körde på 98okt ett tag när den bara var 50öre dyrare än 95, men nu när den kostar 1kr mer är det inte värt det längre.
#1348875
PalleH: Detta med lika bränsleförbrukning på bensin och E85 är siffror som jag har tagit ur en sida på www.autonet.se/
Naturligtvis kan dom skriva fel, men det kanske är som med VolksWagen och "Dieselgate" eller något annat medvetet fel. Eftersom jag bara kör på E85 kan jag varken bekräfta eller dementera. Dessutom har jag automatlåda så jag ligger högre ändå.

Ett tillägg till det förra inlägget: V70'n hade gått nästan 16 000 mil när jag sålde av den nu.
#1348971
PalleH skrev: mån 18 nov 2019, 16:15 ...Men att du skriver att det inte skulle gå åt mer bränsle tycker jag låter konstigt,många säger att deras bilar drar 1,3-1,4L/mil med etanol.
Etanol innehåller, till skillnad från bensin, syreatomer. Sådana behövs i och för sig till förbränningen men de tar plats och därför behövs större volym bränsle för att få samma energimängd och fetare blandning för att lambda ska bli 1.0. Det cirkulerar lite olika siffror men på ren E85 verkar det behövas ca 30% mer bränslevolym jämfört med bensin. Detta avspeglas även på prisskillnaden mellan bensin och E85.. Etanol fungerar som oktanbooster så turbomotorer klarar högre laddtryck men även sugmotorer slipper sänka tändningen pga knackning så där kanske man vinner en liten liten aning verkningsgrad. En motor som från början är optimerad för E85 kan ha högre kompressionsförhållande och därmed bli effektivare.

Jag kör själv på knappt 2/3 E85 och förbrukningen ökar ca 15-20%. Då ligger jag precis på gränsen till vad lambdaregleringen klarar av (gammal V70 med okonverterad B5244S2) . Det händer ibland att jag får felkod P0171 "too lean mixture" när regleringen har slagit i taket, då får man tanka lite mer bensin så slocknar motorlampan efter ett tag.

Egentligen är det skräp att inte Volvo kan erbjuda mjukvaruuppdatering för att kunna åka på 100% E85, de exporterade såvitt jag vet de här bilarna till Brasilien så de har utan tvekan lösningen.. Men det ses väl inte som någon lönsam business, miljöfrågor skiter bilindustrin bokstavligen i. Lite kortsynt kan man tycka, bilmarknaden försvinner ju efter klimatkraschen och den kommer allt närmare..
#1348981
PalleH: Det finns (fanns) olika storlekar på motorerna. Min v70 2.0 F -08 hade ett genomsnitt på 1,18 l/mil. Körde man släpvagn så drog den markant mera. Men så körde man ju inte varje dag. Jag tankade enbart E85.
#1348982
Erik Å skrev:
PalleH skrev: mån 18 nov 2019, 16:15 ...Men att du skriver att det inte skulle gå åt mer bränsle tycker jag låter konstigt,många säger att deras bilar drar 1,3-1,4L/mil med etanol.
Etanol innehåller, till skillnad från bensin, syreatomer. Sådana behövs i och för sig till förbränningen men de tar plats och därför behövs större volym bränsle för att få samma energimängd och fetare blandning för att lambda ska bli 1.0. Det cirkulerar lite olika siffror men på ren E85 verkar det behövas ca 30% mer bränslevolym jämfört med bensin. Detta avspeglas även på prisskillnaden mellan bensin och E85.. Etanol fungerar som oktanbooster så turbomotorer klarar högre laddtryck men även sugmotorer slipper sänka tändningen pga knackning så där kanske man vinner en liten liten aning verkningsgrad. En motor som från början är optimerad för E85 kan ha högre kompressionsförhållande och därmed bli effektivare.

Jag kör själv på knappt 2/3 E85 och förbrukningen ökar ca 15-20%. Då ligger jag precis på gränsen till vad lambdaregleringen klarar av (gammal V70 med okonverterad B5244S2) . Det händer ibland att jag får felkod P0171 "too lean mixture" när regleringen har slagit i taket, då får man tanka lite mer bensin så slocknar motorlampan efter ett tag.

Egentligen är det skräp att inte Volvo kan erbjuda mjukvaruuppdatering för att kunna åka på 100% E85, de exporterade såvitt jag vet de här bilarna till Brasilien så de har utan tvekan lösningen.. Men det ses väl inte som någon lönsam business, miljöfrågor skiter bilindustrin bokstavligen i. Lite kortsynt kan man tycka, bilmarknaden försvinner ju efter klimatkraschen och den kommer allt närmare..
Nja. Volvo, precis som andra biltillverkare, anpassar sig ju efter marknaden och efterfrågan. Jag tror inte direkt det hade varit en kioskvältare för dem att erbjuda mjukvaruppdatering för E85, vilket är ett bränsle som varit under nedrustning senaste åren...Det är ju först nu diskussionerna börjat lite smått kring E85 på riksplan igen.

Sedan är jag inte klimatskeptiker, men jag tror knappast att det kommer en ”klimatkrasch” och det lär nog dröja ett bra tag till innan det går åt h-vete. Då är det inte klimatet som kommer ställa till det utan snarare det faktum att vi har en kraftigt växande antibiotikaresistens i världen. Sorry för OT.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Kloge
#1349026
Jag har en Golf 4 med 1,6 16v motor som jag blandtankat i ca 8 år. När lampan tänds tankar jag och då får jag i 25 liter bensin och 25 liter e85. Senaste åren även vintertid. Har den stått över natten och det är fem minus eller kallare så är det ett måste med motorvärmare. Står den på jobbet i ett par minusgrader så behövs det två och ibland tre startförsök samt att den får stå en minut på tomgång innan jag kör.
Tidigare vintrar har jag tankat mer bensin och om det blir riktigt kallt enbart bensin.

Motorn körs normalt på 95 och i instruktionsboken står det att tankar man 98 så ökar effekten något och förbrukningen minskar något.
Så motorn utnyttjar etanolens högre oktanhalt. Förbrukningen mätt vid pump ligger mellan 0,74 och 0,8 liter/mil
#1402855
Ja, just nu är det rätt tråkigt för en annan som bara tankar det. Ish samma literkostnad, men mycket dyrare milkostnad :-(

Lutar åt att gå till 95 igen, vilket inte brukar rekommenderas av P* eller andra optimerare (helst 98 för att motorn ska må bäst).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]