Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1343516
Erik Å skrev:spänning, livslängd och ljusstyrka för vanliga glödlampor. (ELFA faktasidor) Halogenlampor är förmodligen snarlika.
Nej, faktiskt inte. Halogengasen i halogenlampor motverkar till stor del den invändiga "svartningen" av lampglaset så det tar betydligt längre tid innan en halogenlampa "börja mattas". Vanliga glödlampor (typ hel och halvljuset) har en mycket större lampglob just för att sprida sotpartiklarna (om det nu är sot) över en större yta. Jag hade i början på -70-talet 4 st Marshall Fantastiskt med 6V-60W flodljus (vanliga glödlampor) på min Opel Rekord -59. Det var blanka glas med en "bulb" i mitten så man kunde se glöddlampan, den började bli svart redan efter några veckor och höll inte hela vintern utan byte. Nu hade jag "skruvat upp" laddningen på generatorn så jag hade nästan 8V, men det var ett fantastiskt ljus. Det var en lite klen generator på denna bil (6V-160W) så jag hade en knapp för att stänga ordinarie helljus för strömmen skulle räcka. Den byttes till en generator från en Amazon Sport (6V-300W) sedan räckte strömmen. Det var denna generator jag "trimmade".
av William85
#1343532
Erik Å skrev: mån 21 okt 2019, 18:45 Håller med, det är lite av bondfångeri att skriva +130% när det faktiskt handlar om +30%. De där 100 första procenten har vi ju redan med standardlamporna :-D
En sak till som inte många tänker på: lampor tappar rejält med ljusstyrka långt innan de slocknar. Det gäller för alla typer av lampor, halogen, xenon, LED osv även om degraderingen kommer senare för de som har lång livslängd redan från start.. Så det gör stor skillnad att sätta i fräscha halogenlampor i halvljuset innan vintermörkret faller.
Hoppas på att Jula har kampanj på Philips-lampor även i år, de hade -50% (på priset, inte på ljusstyrkan) förra gången jag köpte!

Haha.. kollade på X-tremeVision-förpackningen. Det står med liten text "Up to" innan fetstil "130%" och "more brightness" :-D Utlovad livslängd ca 450h
Bifogar diagram som visar sambandet mellan spänning, livslängd och ljusstyrka för vanliga glödlampor. (ELFA faktasidor) Halogenlampor är förmodligen snarlika. RacingVision ligger förmodligen långt till höger på kurvorna redan från start, 180 timmars livsläng mot standardlamporna som har uppemot 1000 timmar. Utlovat +50% ljus stämmer ju med diagrammet :-)
Allt beror ju på vad man redovisar, enligt testet jag länkade så ger XtremeVision 125% mot Philips Longlife i lux, däremot blir halvljusets längd bara 77m mot 58m, dvs ca 25% längre. Är ingen fanatiker men mer ljus blir det helt klart med min subjektiva bedömning men det är trist att byta glödlampor ofta. :-/
D1542B11-0B7B-4198-92DF-AA649F03A291.jpeg
D1542B11-0B7B-4198-92DF-AA649F03A291.jpeg (68.68 KiB) Visad 1017 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1343544
William85 skrev:Allt beror ju på vad man redovisar, enligt testet jag länkade så ger XtremeVision 125% mot Philips Longlife i lux, däremot blir halvljusets längd bara 77m mot 58m, dvs ca 25% längre. Är ingen fanatiker men mer ljus blir det helt klart med min subjektiva bedömning men det är trist att byta glödlampor ofta.
100% mer är för mig dubbelt så mycket. Men som "Erik Å" skrev "100 procent har du redan" så stämmer ju resonemanget. Alltså 20 eller 30 procent mer ljus än det du redan har (mer om du ha gamla glödlampor) och det låter rimligt med "förfinade" metoder och material tycker jag. Men då är det ju lite av "falsk marknadsföring"
av William85
#1343547
Jamen 53 lux på Philips longlife mot 119 lux med XtremeVision är ju +125%, eller 225% om man utgår från 100% då :-)
av Erik Å
#1343574
Siffrorna går inte riktigt ihop.. :oops:
Det går antagligen åt fyra gånger så mycket ljusflöde (lumen, jämförbart med illuminans mätt i lux förutsatt att man mäter det på samma avstånd för olika lampor) för att nå dubbelt så långt
Visst, 119 lux mot 53 lux är 2.24 gånger så mycket. Räckvidden borde öka med roten ur detta dvs 1.49 ggr. Men det gör den ju inte, utan 1.25 gånger ;-)
Jag tror det här belyser (OBS vits! :-D ) hur svårt det är att mäta ljusflöde när lampa med reflektor inte ger exakt jämn belysning av en yta utan fokuserar ljuset på ett begränsat område.. Glödtrådens utformning kommer att påverka hur stort detta område blir och vilken form det får.
När LED-lampor för hushållsbruk skulle mätas upp så fick testlabben bygga stora klot, vitmålade på insidan, som man satte lampan i för att samla ihop ljusflödet till något mätbart.. Det var svårt ändå.

Och märkligast av allt, hur kan man hävda att lamporna uppfyller ECE-kraven på 1500 lm ±10% (för H7) om man trimmar upp ljusflödet med mer än en faktor två? Bäst att inte väcka den björn som sover, berätta inte för myndigheterna :-D
av Erik Å
#1343579
lennarte skrev: tis 22 okt 2019, 07:51 Halogengasen i halogenlampor motverkar till stor del den invändiga "svartningen" av lampglaset så det tar betydligt längre tid innan en halogenlampa "börja mattas".
Att glödlampor åldras beror på att det "avdunstar" metall från glödtråden trots att den ligger strax under materialets smältpunkt. Det är precis samma fenomen som gör att man faktiskt kan torka tvätt när det är minusgrader. Det går långsamt med det går :-) Sen kom någon smart person på att om man trycksätter glasgloben med inert gas (brom eller jod, båda hör till halogenfamiljen i periodiska systemet) så "trycker man tillbaka" metallatomerna som avdunstar i ett slutet kretslopp. På det sätter ökar livslängden med 2-4 gånger. Men man kan i stället välja att höja temperaturen på glödtråden så att livslängden blir densamma som en konventionell lampa medan strålningsspektrat förskjuts mot kortare våglängder. Det ökar verkningsgraden ordentligt, man får ett vitare ljus och mycket mindre effekt går förlorad som IR-strålning. Halogenlampan var född! :-) Metallen som sublimerar tillbaka på glödtråden har tyvärr en tendens att bygga upp en allt ojämnare struktur, det kan man se på välanvända halogenlampor att glödtråden har fått ett "grynigt" utseende. Och när ojämnheten blir tillräckligt stor brister glödtråden.. Slutsats: inget varar för evigt :-D
av Erik Å
#1344956
Jo en viktig sak när man besiktar bilen; fråga om halvljuset står exakt så högt som det är tillåtet när besiktningsgubbarna kollar ljusinställningen.
Det är ett ganska stort intervall som får godkänt, det finns några meters räckvidd att vinna om man ligger precis på övre gränsen..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1345002
Erik Å skrev:Jo en viktig sak när man besiktar bilen; fråga om halvljuset står exakt så högt som det är tillåtet när besiktningsgubbarna kollar ljusinställningen.
Det är ett ganska stort intervall som får godkänt, det finns några meters räckvidd att vinna om man ligger precis på övre gränsen..
Vet inte om dom numera är lika noga, men jag har varit med om (ganska länge sedan) att ljuset stod på linjen. Och var det godkänt, då satte hans kompis foten på kulan på dragkroken. ... ombesiktning. Han tryckte inte hårt. Detta var min Amazon, där kommer man inte åt justerskruvarna utan att skruva bort kromringen. Idag hade dom nog skruvat ner det eller inte trampat på draget. Jag tror det var registreringsbesiktning för dragkrok en den gången

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]