Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PatrikF
#1342204
Jag håller på med dubbla lådor på dotterns Atraktor och behöver hjälp att identifiera dessa beteckningar.

Den första bilden trodde jag var en M40, men betäckningen säger att det kanske är en M50 som satt i 260 modellerna ?

Den första bilden är orginallådan och från en 740 runt 1990, gissar på M47 ?

Tacksam för kunskap :-)
Bilagor
M50.jpg
M50.jpg (633.52 KiB) Visad 3542 gånger
M47.jpg
M47.jpg (938.03 KiB) Visad 3542 gånger
av MickeM
#1342273
M40 satt i 142/145 Duett och Amazon.
Kanske var M40 i Valp också.
De flesta med lång växelspak, men finns med annat lock för kort spak.
(Tror dom hette M41 då)

Har du en getraglåda (M50) så är den nog mer värdefull än M40. M50 är inte en Volvolåda faktiskt. Sätt ingen sådan i A-traktor. Helgerån!

M47 är 5vxl direkt i spaken.
M46 är 4vxl med elektrisk OD.
Båda fanns i 740.

4vxl M45 satt nog bara i 240serien.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342291
M40 fanns med både lång och kort spak. Kort spak kom redan 1961 (P1800), men blev "allmän" -71 på 140 (-69 på 160). M41 är en M40 med överväxel. Precis som M46 är en M45 med överväxel. M50/51 är 5 växlade tysktillverkade växellådor som satt i 260 från -75 och framåt, vet ej om dom satt i andra modeller. Dom är tillverkade i aluminium, Volvos egna är röda gjutjärnslådor. Med aluminium tillsats för 5-te växeln, oavsett om det i spaken eller elektrisk med knapp. Finns en del byggen som använder BMW-s växellådor (nu tänker jag inte på A-traktorer), finns adaptrar att köpa. M90 är en "variant" på 850 växellådan som kom -91, har för mig att Getrag tillverkade den också.
Det fanns även M30 växellåda, dom är 3-växlade och satt i "budgetmodeller" av PV och Amazon. Vet ej om det fanns i 140. Tänkte på den övre (röda växellådan) bilden, ser ut som det står M30 på den
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1342333
M90 kom mig veterligen inte fören -95, då 960 2.5L lanserades med manuell som tillval. Tidigare fanns bara 3.0L, som endast fanns med automat fram till S/V90 där 2.5orna även dom blev 3.0, dock med snarlikt vrid som gamla 2.5orna och fanns således med manuell som tillval. M90 ansågs helt enkelt vara för svag för att klara av 3.0ans kraft och vrid, vilket har bevisasts vara rätt sant över åren. Dom kan hålla, men det krävs inte mycket för att det ska bli skrot av dom då.
M90 kom även -95 på 940, samma innehåll som M90 för 960, men med rödblocks-svep istället för vitblocks-svep. Innan dess var det som sagt enbart automat som gällde för 960, och M46/M47 för 940(tror dom slutade helt med M46 någonstans under 1992).

Den första manuella lådan för produktions-vitblockare kom ut 1992, och då i 850, vilket inte passar så bra i bakhjulsdrivna modeller :p
Det stämmer dock att mycket av M90-lådarna är direkt "lånade" från 850, dock lyckades dom göra den betydligt sämre än 850ins låda... Speciellt 3an som är rena skämtet, syncringarna är tämligen standard att dom tackar för sig, även vid normal körning. Ett problem som inte existerar på 850/x70. Dom lådorna tål oförskämt mycket stryk och springer cirklar runt alla volvos övriga manuella lådor -00 och äldre. Rätt fascinerande faktiskt :) 850 hade sina egna problem, men växellådan var inte ett utav dom iaf.
Givetvis är dom inte skottsäkra, men dom är duktigt överdimensionerade för motorerna som erbjöds med dom(som även dessa springar cirklar runt allt volvo erbjöd i sina RWD-modeller i ren prestanda, inte ens den väldigt eftertraktade B204FT är i närheten av T5orna).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1342344
Lucif3r skrev:M90 kom mig veterligen inte fören -95,
Joo, det stämmer, jag menade att den var en "variant" på 850 växellådan som kom -91,". Jag menade att 850 kom -91. Lite "luddigt" skrivet kanske.... :-(
Glömde skriva, vilket kanske kan vara viktigt för TS, Getrags växellådor är är byggda i aluminium, Volvos egna (på denna tiden) är gjutjärn. Den stora skillnaden mot äldre Volvo lådor är att Getrag hade backen upp till vänster och ettan ner till vänster. Volvos har ettan upp till vänster och tvåan ner till vänster. Backen på Volvos lådor är ju bakom en spärr till vänster om ettan
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1342346
Eftersom vi tog en hel lektion i m90 utan att det efterfrågades, så flikar jag in att den finns i flera varianter. M90H och M90L är tidiga varianter på hög och låg utväxling. Ganska lätta att döda tredje växeln, svetsa fast stoppringen och den blir....
....nästan lika bra som M90H2 och M90L2, vilka kom senare och är förbättrade på allt som var dåligt med M90.
Köpte själv en ny sån till min 960 T5 för många år sedan.
Även m56 har gjorts i olika ”generationer” och i början var de inte direkt skottsäkra, men det ska du slippa utläggning om här.
av PatrikF
#1342362
Jäklar vad mycket kunskap det finns där ute :-) Tack !

Den främre har jag kommit fram till måste vara en M47 eftersom det är orginallådan och att den sitter på en B230F.

Sen den röda kan vad jag förstår inte vara en M50 eftersom den är i gjutgods så då måste det helt enkelt vara en M30, men jag ska krypa under igen idag och försöka få en bättre bild.
Ska regbesiktiga i morgon så som vanligt är jag ute i god tid.....
av osla
#1342450
m47:an känner du enkelt igen, huset på den är silver/metallgrått, ser olackad ut. med en extra klumpbak för 5:an/överväxeln. m45 och 46 ser exakt lika ut, rött hus, men 46:an har en lång klump bak för överväxeln
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1342453
lennarte skrev:M50/51 är 5 växlade tysktillverkade växellådor som satt i 260 från -75 och framåt, vet ej om dom satt i andra modeller.
Flikar in att M50 var fyrväxlad och M51 femväxlad, den senare med något för Volvo så ovanligt som utväxling 1:1 på femmans växel. Båda ersattes av M45 respektive M46 under 1976.

/Håkan
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1342457
Går man på det sjusiffriga numret som står på den röda lådan tycker jag det ser ut som det står 1023505 och det ska vara en M40 från 240 -75 med B20-motor. På den andra lådan tycker jag det står 1023561 (kan ju ha sett fel) och det ska i så fall vara en M45 från en sen 360.

/Håkan
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]