- sön 20 okt 2019, 21:02
#1343279
Den grå panelen sitter med klips . Bara dra rakt ut. Obs. Börja framifrån.
Moderator: Moderatorer
Rådlös skrev: ↑ons 13 nov 2019, 23:22 Jag känner dåligt till hur och var tempgivarna sitter i din bil, men om det är 2 olika givare, en för instrumentpanelen och en för motorstyrningen så leta upp givarna och försök bedöma om den marklutningen du har på jobbet skulle kunna orsaka missvisningen.Torde vara en sensor för utomhustemperatur samt en för kylarvattnet i blocket. Oavsett om de inte är ett precisionsinstrument borde de inte visa samma temp efter 1.5h med värmaren inkopplad.
Om det är en separat mätare till instrumentpanelen så skall man vara medveten om att dom brukar inte vara några precisionsinstrument . Vill man kolla upp dom så använder man enklast en IR-termometer och jämför mätvärdena. Eller "lär sig" att vid första strecket i panelmätaren är det t.ex 20° på motorblocket. Vid nästa streck är det 45° och vid nästa är det 70° o.s.v. enligt IR-termometern. Detta kan man skriva ner på papper. Tänk på att mäta på samma ställe hela tiden.
Mät gärna i närheten av termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten öppnar.
Rådlös skrev: ↑fre 15 nov 2019, 17:43 Ja, ta ur stickkontakten till kupévärmaren och Ohmmät på kontaktstiften i fronten på bilen. Om motorvärmaren är trasig så skall du ha oändligt med Ohm där. Om motorvärmaren skulle vara hel så bör du ha ungefär 100 Ohm på stiften.Upptäckte att värmaren sitter monterad på motorn i riktning mot fronten. Lät kabeln vara ansluten 1h, satte fingret mot värmaren. Visst borde jag ha känt värme på baksidan av värmarkroppen?
Har du en fast installerad batteriladdare också? Då bör du i så fall koppla ur den också. Den har också ett Ohmvärde som kan krångla till det lite.
Clas Ohlson har en IR-termometer för ca 200 kr. Den går att använda till annat också. T.ex nu på vintern när man jagar tjuvdrag runt fönster och dörrar i bostaden.