Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1345399
En tråd som är några veckor gammal. Under tiden har jag köpt min nya bil, som är en FFV (Fabrikat kan vi hoppa över) Den har leveransmonterad elektrisk motorvärmare. Men inte nog med det, den har också en 5 Ampere batteriladdare och en kupévärmarfläkt. Och som om inte detta vore nog, den har också möjlighet att starta motorvärmaren med mobiltelefon. Allt leveransmonterat! Det ingick i priserbjudandet på bilen. (Som ändå innehöll en introduktionsrabatt)
Det har nämnts batteriladdare här på 2 Ampere. Visst, 2 Ampere är bättre än inget, men jag tycker att om man ändå är i spekulationer så välj en så stor laddare som får plats och som säkringen klarar av. Alltså på hela anläggningen. Jag har inte kollat ännu hur stor effekt det är på kupévärmarfläkten, men det är en mindre "kompaktmodell". Så logiskt sett borde allt fungera med 10 Ampere. Men jag får läsa mer i dom medföljande broschyrerna och anvisningarna.
#1345421
Du har alltså inte köpt en premiumbil eftersom du har fått massor med extrautrustning inkluderad i grunden och lååååång garanti :-D

Visst är det bra med en megafet laddare vid vissa tillfällen men om man laddar bilen 7 dagar i veckan varje gång motorvärmaren är inkopplad kan jag inte riktigt förstå behovet av stor laddare.

Visst har man glömt lyset på övernatten så batteriet är sopslut på morgonen är det gott med en massiv laddare. Men den har jag inte fast monterad utan portabel så jag kan använda på alla våra bilar och båtar om det blir panik.
#1347911
Kan ha fått problem med min motorvärmare. När jag står hemma ansluten till stolpen visar motortempen ca 20°c över aktuell utomhustemperarur. Allt bra så långt.

När jag står på jobbet ansluten till stolpe visar motortempen exakt samma som utomhustemperaruren. Har kollat med ODB läsaren.

Vad kan det bero på, kupén är varm av kupévärmaren så ström finns.

Tilläggas, hemma står bilen plant och på jobbet med lätt lutning med fronten uppåt.
#1347960
Jag känner dåligt till hur och var tempgivarna sitter i din bil, men om det är 2 olika givare, en för instrumentpanelen och en för motorstyrningen så leta upp givarna och försök bedöma om den marklutningen du har på jobbet skulle kunna orsaka missvisningen.
Om det är en separat mätare till instrumentpanelen så skall man vara medveten om att dom brukar inte vara några precisionsinstrument. Vill man kolla upp dom så använder man enklast en IR-termometer och jämför mätvärdena. Eller "lär sig" att vid första strecket i panelmätaren är det t.ex 20° på motorblocket. Vid nästa streck är det 45° och vid nästa är det 70° o.s.v. enligt IR-termometern. Detta kan man skriva ner på papper. Tänk på att mäta på samma ställe hela tiden.
Mät gärna i närheten av termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten öppnar.
#1348270
Rådlös skrev: ons 13 nov 2019, 23:22 Jag känner dåligt till hur och var tempgivarna sitter i din bil, men om det är 2 olika givare, en för instrumentpanelen och en för motorstyrningen så leta upp givarna och försök bedöma om den marklutningen du har på jobbet skulle kunna orsaka missvisningen.
Om det är en separat mätare till instrumentpanelen så skall man vara medveten om att dom brukar inte vara några precisionsinstrument . Vill man kolla upp dom så använder man enklast en IR-termometer och jämför mätvärdena. Eller "lär sig" att vid första strecket i panelmätaren är det t.ex 20° på motorblocket. Vid nästa streck är det 45° och vid nästa är det 70° o.s.v. enligt IR-termometern. Detta kan man skriva ner på papper. Tänk på att mäta på samma ställe hela tiden.
Mät gärna i närheten av termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten öppnar.
Torde vara en sensor för utomhustemperatur samt en för kylarvattnet i blocket. Oavsett om de inte är ett precisionsinstrument borde de inte visa samma temp efter 1.5h med värmaren inkopplad.

IR tipset tackar jag för men saknar IR termometer, jag börjar tro på glapp eller luft i systemet. Eventuellt att Calix värmaren gett upp redan efter ca 1 månad.

Idag hemma vid - 3°c var det samma, kupén varm av kupévärmaren men motorn kall.

Måste kontakta verkstaden på måndag, hur felsöker de. Är det med OHM mätare?
#1348274
Ja, ta ur stickkontakten till kupévärmaren och Ohmmät på kontaktstiften i fronten på bilen. Om motorvärmaren är trasig så skall du ha oändligt med Ohm där. Om motorvärmaren skulle vara hel så bör du ha ungefär 100 Ohm på stiften.

Har du en fast installerad batteriladdare också? Då bör du i så fall koppla ur den också. Den har också ett Ohmvärde som kan krångla till det lite.

Clas Ohlson har en IR-termometer för ca 200 kr. Den går att använda till annat också. T.ex nu på vintern när man jagar tjuvdrag runt fönster och dörrar i bostaden.
#1348403
Rådlös skrev: fre 15 nov 2019, 17:43 Ja, ta ur stickkontakten till kupévärmaren och Ohmmät på kontaktstiften i fronten på bilen. Om motorvärmaren är trasig så skall du ha oändligt med Ohm där. Om motorvärmaren skulle vara hel så bör du ha ungefär 100 Ohm på stiften.

Har du en fast installerad batteriladdare också? Då bör du i så fall koppla ur den också. Den har också ett Ohmvärde som kan krångla till det lite.

Clas Ohlson har en IR-termometer för ca 200 kr. Den går att använda till annat också. T.ex nu på vintern när man jagar tjuvdrag runt fönster och dörrar i bostaden.
Upptäckte att värmaren sitter monterad på motorn i riktning mot fronten. Lät kabeln vara ansluten 1h, satte fingret mot värmaren. Visst borde jag ha känt värme på baksidan av värmarkroppen?
#1348426
Ja! Det tycker jag att du borde ha gjort. Kollade du om det hördes något när det var anslutet? Det brukar höras ett susande ljud när värmare jobbar. Jämför med en gryta på spisen eller en vattenkokare. Var det en auktoriserad verkstad som monterade eller någon hobbymekaniker, "händig jobbarkompis" eller liknande. Om det var en firma tycker jag absolut att du skall åka tillbaka dit och klaga.
Det går att bränna upp värmarslingan men det är om man låter den vara ansluten veckor och månader i sträck utan att koppla ur.
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]