Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1339751
hehe jam sånna där är rätt kul att kika på ibland.. Dom flesta av felen är ju dock ändå lindriga. Motorerna som studsar runt i motorrummen är ju mestadels pga. obefintliga motorfästen. Dvs enkelt fix, dock skulle jag inte rekommendera att starta motorn så, då det kan ha sönder fler saker... Skulle inte bli så glad om jag lämnade min bil på verkstad och sedan upptäckte att mekanikerna startat och filmat motorn utan åtgärd...

Vissa saker slog hårt mot hjärtat dock, speciellt

(13min in, om timestampen inte funkar)

Exakt det hände mig på en av lådorna till 945an, rätt traumatiskt faktiskt när man ligger i 90 och spaken börjar skaka, för att sedan slå tvärstopp på hela bilen ett par sekunder senare :-(
I det raset så tog den med sig 1an, 2an, 3an, 5an(M47, så ingen OD), och backen.... Fanns bara 4an kvar på den :-D Rätt fascinerade hur den kunde ta med sig så många andra växlar, speciellt på en m47 där 5an är lite för sig själv ändå.
av Erik Å
#1339790
Här på forumet jagar vi millimeterglapp i framvagnen och på dessa filmer ser man bilar som har decimeterglapp eller så ramlar framhjulet helt enkelt bort från bilen när man lyfter den, jag förmodar att dessa bilar har körts till verkstan på egna hjul :-o Det är nog tur att bilprovningen sållar bort de värsta skräckexemplaren :-D

Letade efter min favoritfilm men lyckas inte hitta den; en verkstad lossar oljetråget på en bil men det hänger liksom kvar i motorn med halvmeterlånga tuggummi-trådar (alltså före detta motorolja)
av Erik Å
#1357403
När jag tänker efter så har jag råkat ut för att grundolja till fönsterfärg har blivit gele i burken när man fått in föroreningar från penseln.. :oops:
Av det har jag lärt mig att alltid hälla över lite olja i en annan burk som man doppar penseln i.
Skulle vara intressant att veta vilka kemikalier som kan starta ett sådant förlopp i motorolja.. :-)
Kan det vara så att ägaren till bilen har hällt fel vätska i oljepåfyllningen, typ spolarvätska, bromsvätska eller nåt sånt, som sen har startat en polymerisationsprocess..?
av Erik Å
#1357442
Har vi ingen kemist här som kan förklara hur förvandlingen av motorolja till gelé går till? :-D
Bra att veta, så att man inte råkar ut för det..
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]