Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1338455
Jag har en Kamasa garagedomkraft, inköpt nån gång runt 2000. Helt okej men redan när den var ny så hade den en tendens att "sjunka". Och det har blivit värre med tiden, nu sjunker den nästan lika snabbt som man pumpar :-D Nä okej nu överdriver jag lite men den är helt nere inom 5 minuter, enormt irriterande. Garantin hade hunnit ta slut när jag insåg att jag borde reklamera men jag lyckades tigga till mig en packningssats i alla fall. Problemet är att huvudcylindern har jätterstort muttergrepp, typ 40mm, och jag har inga verktyg som är så stora i käften :P Och kolvpackningen borde väl inte varit dålig redan när domkraften var ny? Det hjälper inte att dra åt sänkningsventilen hårt. Men ibland (åtminstone förr) så kunde domkraften hålla trycket helt plötsligt efter att man hade lyft och sänkt ett par gånger. Ser ingen tendens att pumphandtaget vill höja sig (gissar att det finns en backventil som skulle kunna läcka i backriktningen)
Nån som har någon ide om var läckan finns? Är det huvudcylindern man måste ge sig på?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1338504
Nästan alla hydrauliska domkrafter sjunker sakta men säkert när dom är belastade, det är främst därför man absolut inte ska krypa under t ex bilen när den endast är uppe med domkraften som stöd.

Kolla om det finns en ventil/bult för oljan(vilket det borde göra), isf kan du prova byta ut oljan i den. Det kan göra under. Vanlig hydraulisk olja funkar fint, kostar inte många kronor.
Om den läcker, även om det är lite, så borde det synas på den... Det krävs inte mycket för att skit, damm, osv ska fastna runtomkring på domkraften då.

Det är sällan man behöver byta packningar i domkrafter faktiskt, det läckage som brukar bli brukar vara så pass lite att man helt enkelt bara kan fylla på olja lite då och då istället. Så länge det inte sprutar ut olja när du pumpar så är det nog rätt lugnt :p
av Erik Å
#1338507
Det är inte så att det kommer ut hydraulolja på utsidan så läckaget måste ju vara internt, förbi någon av kolvtätningarna eller sänkningsventilen?
Har ändå svårt att tro att Kamasa Tools skulle slarva så vid tillverkningen, de brukar ju göra bra grejer. Ska fundera på att byta oljan..
Annars får man kanske plocka ner alltihop och titta hur det ser ut inuti. Ful-lösningen skulle vara att kapa till några träklossar av olka längd som man stoppar in mellan arm och bottenplatta efter att man har lyft

Edit: hittade rep instruktion för hydrauliken, tyvärr med viss språkförbistring :-D Cylindern verkar gå att öppna med en polygrip och kolvtätningen verkar bestå av o-ringar
https://www.youtube.com/watch?v=XmV_lmIOCIA
Ytfinishen fixar man så här, det kan jag iofs vara utan
https://www.youtube.com/watch?v=0_tkBtU8l78
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1338538
Erik Å skrev: sön 22 sep 2019, 18:08 Problemet är att huvudcylindern har jätterstort muttergrepp, typ 40mm, och jag har inga verktyg som är så stora i käften :P
Låna en rörtång av någon du känner. Sällan man har fasta nycklar i den dimmentionen.

Och som du säger så är läckakget internt och det finn väl bara 4 platser som det kan hända i, huvudcylinder, pump, sänkningsventil eller säkerhetsventil.
av MickeM
#1338658
Kommer inte oljan ut när du kör domkraften i topp, så läcker den tillbaka till oljetanken. Dvs returventilen eller en ev överlastventil.

Dvs inte en kolvpackning.
Då kommer det ut på en enkelverkande hydrualkolv.
av Erik Å
#1338661
MickeM skrev: mån 23 sep 2019, 21:22 Kommer inte oljan ut när du kör domkraften i topp, så läcker den tillbaka till oljetanken. Dvs returventilen eller en ev överlastventil.

Dvs inte en kolvpackning.
Då kommer det ut på en enkelverkande hydrualkolv.
Är det inte manteln utanpå cylindern som är oljetanken, ser ut att vara ett (kortare) rör till inne i den som själva kolven går i, av filmen att döma.. Då borde väl eventuellt läckage förbi kolvpackningen (alltså inte kolvstångspackningen) hamna i tanken. Ska se om jag orkar pilla isär alltihop och byta o-ring. Byter packningar på sänkventilen också. Det får nog bli ett vinterprojekt :-)
av Erik Å
#1339654
Nu har jag rivit ner domkraften. Tror jag har hittat felet (se bild), en liten spricka i nylon-kolvringen som sitter utanpå en o-ring. Nya packningar är monterade och allt ihopsatt igen...
Nu är bara frågan vad man ska fylla för olja, har ingen lust att köpa en hel dunk hydraulolja när jag behöver 2 dl :-)
Jula verkar sälja "domkraftolja" på 1l-flaska för 99kr. Sen påstås det att ATF-olja också fungerar..
Bilagor
IMG_20190929_160658_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190929_160658_1CS_DxO_PL_1920.jpg (234.55 KiB) Visad 4103 gånger
av Erik Å
#1339657
fler bilder
Bilagor
IMG_20190929_160620_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190929_160620_DxO_PL_1920.jpg (225.03 KiB) Visad 4101 gånger
IMG_20190929_172010_5CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190929_172010_5CS_DxO_PL_1920.jpg (194.99 KiB) Visad 4101 gånger
av Erik Å
#1339661
Nä ATF var visst inte bra enligt diskussioner på rejsa.se, det står nu mellan domkraftolja (100kr) och hydraulolja 32 (70kr), båda finns på 1-litersflaska på Jula..
av Lövet
#1339664
Finns det nån bra anledning att inte välja domkraftsolja? Känns ju som ett rimligt alternativ så att säga ;-)

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]