Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1338443
Hej
Idag hände det som inte får hända, kamremmen gick av :-( Är det som jag befarar att det blir ventilsallad då?
Ja jag vet att det inte är rätt forum att fråga på men mitsubishiklubbens sida går inte att ställa frågor på nu men eftersom jag vet att det finns massor av kunskap på den här sidan så kanske det är någon som vet.
Motorn är ju i princip en nertrimmad EVO motor.
Känns som det kan bli dyrt det här :-(
#1338457
kebabpizza skrev:http://yourcarangel.com/2014/07/interfe ... lete-list/

Kanske inget att lita på till 100% men en fingervisning kanske, googla motorkoden annars så lär det väl dyka upp något.
Har du någon aning varför? Överskridet tid/mil?
Mil/år är bara rekommendation, finns ingen garanti för att remmen ska hålla så länge

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1338462
Remmen skulle hålla 2000 mil till och 2 år men jag tror att det var något annat än utnött rem som orsakade brottet tyckte motorn gick lite hårt när jag startade den men det tystnade körde sen en halvmil och när jag var på hemväg så tändes alla lampor och motorn dog, har lyft på kåpan till kammarna och konstaterat att remmen är av.
#1338564
Hur dog motorn, lade den bara av eller slamrade det något hemskt.

Min Supra är ju av non-interference typ. Man har gjort små uttag i kolven så den aldrig kan krocka med ventilerna. Bara att sätta på ny rem och köra vidare om kamremmen skulle gå av , vilket känns tryggt och bra..

Bild
#1338602
Nej inget slammer den bara dog men den gick lite hårt när jag startade den men den har alltid låtit lite mer nar den är kall, vet inte om den har utag i kolvarna för ventilerna men meken som jag pratade med idag trodde att det blivit ventilsallad tyvärr.
#1338608
Rent generellt kan man säga att dubbla kamaxlar (då är ventilerna vinklade mot kolven) så blir det ras. Enkel kamaxel så klarar det sig i många fall
VolvoB20 skrev:Min Supra är ju av non-interference typ. Man har gjort små uttag i kolven så den aldrig kan krocka med ventilerna.
Så är det på alla motorer med dubbla kamaxlar, (även min 745-a) och det är ingen Volvo i alla fall (med dubbla kamaxlar) som klarar ett kamremsbrott. Opel Rekord hade i den motor som kom -67 "högt liggande kamaxel", snedställda ventiler och urtag i kolvarna. Dom kallade det överliggande kamaxel i början men fick "ta tillbaka det" när andra tillverkare (som hade "överliggande kamaxel") klagade på namnvalet. Opels kamaxel låg i topplocket, men inte över ventilerna. När kamkedjan gick av var det motorbyte som gällde.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]