Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#1337634
Hög tid för mig att byta tjänstebil. Har provkört en extremt trevlig V60 T8 som kommer extremt bra ut med lågt förmånsvärde och inga löneavdrag trots att bilen kommer kosta närmare 550 Tkr. Vi använder kompletteringsregeln på mitt företag, dvs företaget betalar drivmedel även för privat körning (som jag förmånsbeskattas för). Använder idag i första hand Volvokort (vagnparkskort) och CircleK-kort för dieselköp, samt har EuroShell som reservkort.

Surfar runt kring hur laddning betalas, men tyvärr verkar inte som något av dessa kort stöds som betalningsmedel, inte ens på deras egna mackar... Vi har ingen möjlighet i dagsläget att ladda på arbetsplatsen. Dessutom är jag är lite emot att blanda ihop företagsutlägg med privata kostnader, och har dessutom i flera år strävat efter att sänka min fastighets elförbrukning genom ett antal åtgärder (investerat drygt 150 Tkr i detta, vilket resulterat i en grymt nice elförbrukning, vi har gått ner från 26 kWh per år till 12 kWh i villan). Jag vill alltså inte fördärva den förbrukningskalkylen pga. en bil som dessutom används mest (ca 60%) för tjänstekörning.

Nu är jag intresserad av att veta hur andra resonerat som har kompletteringsregeln, köper ni elhybrid över huvud taget? Och "bjuder ni" företaget på laddning hemma? Får ni kompensation för det? Nästa fråga: Finns det något drivmedelsbolag som erbjuder möjlighet till laddning via sina kort?
av ICEnow
#1337642
Laddar du hemma och står för det själv så får du ned snittförbrukningen och minskar din förmånsskatt varje månad, soppadelen för privat körning. Gäller alltså förmånsbil, ej företagsbil.

En granne gör så.

Eller i-landsproblem. Bra jobb och tj.bil för 500.000 och bekymrar för några tusen kWh extra på din hushållsel. läge att blunda och betala lite mer hushållsel för ladd och vara tacksam för det du har? och hybridbil? för varför annars skaffa hybridbil?
Användarvisningsbild
av Guligan
#1337664
Vi kan tyvärr inte separera tjänste- och privatmil på det sättet. Att jag ens funderar på hybridbil beror enbart på förmånsvärdereduktionen. Malus slår hårt på den bil (V90 D4) som jag har som alternativ, och jag är inte beredd att öka mina bilkostnader med drygt 30% jämfört med nuvarande V90 D4. Får väl ta ett snack med Tanka och CircleK innan det blir dags för beslut.
av para
#1337667
Men det tar ju 3-4 timmar att ladda upp det lilla batteriet. Ska du åka iväg till en laddare varje kväll efter jobbet då eller hur har du tänkt?
Laddhybrid förutsätter nästan att du laddar hemma eller på jobbet.
Köp en PS2 istället.
av ICEnow
#1337669
Guligan skrev: tis 17 sep 2019, 08:58 Vi kan tyvärr inte separera tjänste- och privatmil på det sättet. Att jag ens funderar på hybridbil beror enbart på förmånsvärdereduktionen. Malus slår hårt på den bil (V90 D4) som jag har som alternativ, och jag är inte beredd att öka mina bilkostnader med drygt 30% jämfört med nuvarande V90 D4. Får väl ta ett snack med Tanka och CircleK innan det blir dags för beslut.
Du måste separera privatmilen och förmånsbeskatta för det bränslet. . Vid koll åker du på schablonskatt +40% skattetillägg. Även företaget kan få däng.
Vill bara vara schysst och varna.

En släkting har en ny V60 D3 med manuell. Skitkul att köra manuell i stan och landsväg och cirka 0,42 liter/mil. Han har två tonårsbarn och alla 4 får plats bra och bagage. Säkert lågt förmånsvärde. Jag tycker att V60 är i storlek inuti som V70 2008 för jag hade en sån.
Användarvisningsbild
av Guligan
#1337769
ICEnow skrev:
Guligan skrev: tis 17 sep 2019, 08:58 Vi kan tyvärr inte separera tjänste- och privatmil på det sättet. Att jag ens funderar på hybridbil beror enbart på förmånsvärdereduktionen. Malus slår hårt på den bil (V90 D4) som jag har som alternativ, och jag är inte beredd att öka mina bilkostnader med drygt 30% jämfört med nuvarande V90 D4. Får väl ta ett snack med Tanka och CircleK innan det blir dags för beslut.
Du måste separera privatmilen och förmånsbeskatta för det bränslet. . Vid koll åker du på schablonskatt +40% skattetillägg. Även företaget kan få däng.
Vill bara vara schysst och varna.


Tack, ja jag rapporterar in tjänste- och privatmil som man ska. Vad jag menade var att rapporteringssystemet vi använder inte är särskilt "smart" och kan utläsa privat- respektive tjänstemil i realtid, utan allt vägs samman vid rapportering, vilket innebär att jag får betala förmånsvärde för bensin även om jag skulle köra alla privata mil på el. (Kör ca 40/60 privat/tjänst).
Användarvisningsbild
av Guligan
#1337777
para skrev:Men det tar ju 3-4 timmar att ladda upp det lilla batteriet. Ska du åka iväg till en laddare varje kväll efter jobbet då eller hur har du tänkt?
Laddhybrid förutsätter nästan att du laddar hemma eller på jobbet.
Köp en PS2 istället.
Nej det stämmer, det kommer inte att fungera på ett bra sätt även om jag bor väldigt nära en CircleK som snart har laddstolpe. Tycker däremot att det är märkligt att drivmedelsbolagen inte säkerställer att deras kortlösning är giltigt betalningsmedel för laddning innan de släpper in dem på mackarna. Det är ju där man har sin kundbas för CRM etc.
av para
#1337794
Guligan skrev: tis 17 sep 2019, 23:29
para skrev:Men det tar ju 3-4 timmar att ladda upp det lilla batteriet. Ska du åka iväg till en laddare varje kväll efter jobbet då eller hur har du tänkt?
Laddhybrid förutsätter nästan att du laddar hemma eller på jobbet.
Köp en PS2 istället.
Nej det stämmer, det kommer inte att fungera på ett bra sätt även om jag bor väldigt nära en CircleK som snart har laddstolpe. Tycker däremot att det är märkligt att drivmedelsbolagen inte säkerställer att deras kortlösning är giltigt betalningsmedel för laddning innan de släpper in dem på mackarna. Det är ju där man har sin kundbas för CRM etc.
Unika laddkort finns det tillräckligt av redan idag. Bättre med ett kort som funkar överallt eller att man kopplar bilens identitet till automatisk betalning. Det ska vara enkelt att ladda.
av ICEnow
#1337802
Guligan skrev: tis 17 sep 2019, 21:52
ICEnow skrev:
Guligan skrev: tis 17 sep 2019, 08:58 Vi kan tyvärr inte separera tjänste- och privatmil på det sättet. Att jag ens funderar på hybridbil beror enbart på förmånsvärdereduktionen. Malus slår hårt på den bil (V90 D4) som jag har som alternativ, och jag är inte beredd att öka mina bilkostnader med drygt 30% jämfört med nuvarande V90 D4. Får väl ta ett snack med Tanka och CircleK innan det blir dags för beslut.
Du måste separera privatmilen och förmånsbeskatta för det bränslet. . Vid koll åker du på schablonskatt +40% skattetillägg. Även företaget kan få däng.
Vill bara vara schysst och varna.


Tack, ja jag rapporterar in tjänste- och privatmil som man ska. Vad jag menade var att rapporteringssystemet vi använder inte är särskilt "smart" och kan utläsa privat- respektive tjänstemil i realtid, utan allt vägs samman vid rapportering, vilket innebär att jag får betala förmånsvärde för bensin även om jag skulle köra alla privata mil på el. (Kör ca 40/60 privat/tjänst).
Jo, men fördelen är om du laddar hemma med egen el så får du ned snittförbrukningen för bensinförbrukningen på hybridbilen totalt. Men det är snittförbrukningen för bensinen som är basen för förmånsbeskattningen för privatmilen. Got it?
En kollega till mig gör precis så.
Laddar du hemma och betalar för det själv rör det sig om cirka 32 Ah som skall laddas om tomt batteri. Blir cirka 7,4 kWh el hemma per fulladdning. Kostar 11 kronor cirka. Säg att du laddar hemma varje dag i en månad från tomt batteri kostar det dig 330 kr/månad i el, 1,5 kr/kWh.
Upphöjt förmånsvärde per mil för privat körning är cirka 10-12 kr/mil för en bränslesnål vanlig dieselbil. Kostar i runda slängar dig 1000-1200 kr netto i månaden om man kör 200 mil privat. Säkert kan du hamna på halva snittförbrukningen och du laddar hemma och då blir det ändå billigare totalt sett. Som max kanske du hamnar på samma kostnad för privatkörningen som en vanlig bil, men kan inte riktigt se hur det skulle gå till.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]