Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1335116
Såg en annons på nya Passat GTE.
"Upp till 56 km på el"

Får man skriva så? Vad gäller? Vet någon?

Samma med vissa 4G bredband, upp till 80 MB.

Blir så pissed på sån reklam.

Själv är jag stenhård och köper aldrig något där det står "upp till.."

PS. När jag körde GTE kom jag 30 km som mest vid försiktig körning. Då var det "upp till 50 km" Garanterat ingen har kört 50 km på el med en GTE, på vanliga vägar i alla fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1335121
Hur tycker du man skall marknadsföra det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1335122
Självklart får man skriva "upp till", eftersom det beror på så enormt många olika externa faktorer. 56km, eller 80Mbit om vi talar bredband, är så långt du kan komma under normala/optimala förhållanden. Kör du plattan i mattan och pressar bilen, eller bor långt ute i skogen med halv-taskig täckning, så kommer du inga 56km innan batteriet är slut, och du kommer inte upp i några 80Mbit i 4G om du har dålig täckning.

Egentligen inte ett dugg skillnad mot bränsle-bilar. Har du tung högerfot/kör oekonomiskt kommer du förbruka mer bränsle/el än om du körde lugnt och ekonomiskt.

Visst skulle man kunna argumentera att dom kunde saluföra "minst X km på el" också, men det ser ju inte lika bra ut i den stora massans ögon. Fast iofs har många mobila internetleverantörer faktiskt börjat med "X Mbit garanterat*" med några fotnoter, så det kanske kommer till elbilar också om 10-20år.

Att bara visa "upp till" är perfekt ur marknadsföringssynpunkt dock, det är något folk reagerar på, samtidigt som dom håller sina ryggar fria genom att inte garantera något.
Elbilar är ju dessutom inte under lika stor uppsikt som bränsle-bilar, där dom måste genomgå X antal certifieringar av olika typer, där då bl.a. verklig bränsleförbrukning framkommer. Med andra ord, det är betydligt lättare att "komma undan" med overkliga "upp till"-uppgifter på en elbil än en bränslebil. Iaf än så länge. Mer regler och direktiv för eldrivna fordon kommer säkerligen införas med tiden.
av Lövet
#1335134
Det är väl precis så man ska uttrycka sig?
Det är ju betydligt sämre att marknadsföra bilar med "Blandad bränsleförbrukning 0.55 lit/mil" och så drar bilen ALLTID 35% mer som vi haft det senaste 10 åren.

Det är annat batteri i nya GTE för övrigt så räckvidd med gamla sättet att räkna är 70 km
Användarvisningsbild
av Derank
#1335138
det är väl givet i detta fall att man skriver upp till, då körsättet spelar in, för mig skulle den garanterat inte komma längre än 30km max, och tänker man efter så förstår man nog vad upp till betyder.
av FreddanNo1
#1335149
Hade jag haft ork och tid hade jag gjort en "Greta" och försökt få lagen ändrad.

Men på ett annat sätt kanske ändå rätt bra att de skriver "upp till.." då vet man att företaget är oseriöst för de lovar ju absolut inget alls och man köper istället någon annanstans.
Användarvisningsbild
av Derank
#1335150
Jag tycker du ska göra en Greta.............................
av FreddanNo1
#1335151
MartinS skrev: sön 01 sep 2019, 14:06 Hur tycker du man skall marknadsföra det?
Optimala testförhållanden 56 km.
Lugn körning 30 km
Normala trafikförhållanden 25 km
Vinter 18 km.
av FreddanNo1
#1335152
Derank skrev: sön 01 sep 2019, 18:00 Jag tycker du ska göra en Greta.............................
Först av allt synd om'na för diagnosen. Men hon har gjort något utav det. Bra för henne.

Själv är jag utan diagnos och har inte det snäva fokus. Håller på med allt möjligt samtidigt...
av Lövet
#1335155
FreddanNo1 skrev:
MartinS skrev: sön 01 sep 2019, 14:06 Hur tycker du man skall marknadsföra det?
Optimala testförhållanden 56 km.
Lugn körning 30 km
Normala trafikförhållanden 25 km
Vinter 18 km.
Du har det i WLTP cykelns siffror. Jag förstår inte din irritation alls. Det är ju mycket ärligare att skriva "upp till" istället för "räckvidd 56km" som man gjort tidigare.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]