Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1334757
Erik Å skrev: fre 30 aug 2019, 01:07 Visst kan det vara klokt med ett första oljebyte med kortare intervall än de som följer senare. Men ärligt talat så låter oljebyte så tidigt som vid 100 mil som en bortförklaring för att få in bilarna till verkstad för att göra andra fixar pga missar i fabriken.. Nån som jobbar på volvo och kan (/får) bekräfta eller dementera? :-D
Eller är det som förr i tiden när man hade speciella inkörningsoljor (förekommer på flygmotorer än idag)

G-strutt, 30K är väl inget att komma med :-) Svågerns 745 har gått över 100K, tyvärr så har vägmätaren fastnat vid 100 så ingen vet riktigt hur långt den har gått. :-D Min V70 har bara gjort 51, den är ju bara halvvägs! Kör på BT helsyntet 5W40. I början när Volvo fick göra service (2000 mil intervall) fick jag problem med gummibeläggningar på stickan och uppe i påfyllningen, det måste berott på halvsyntetoljan de använde. Det har i alla fall inte byggt på något mer sen jag gick till helsyntet. Sen är jag så korkad att jag sköljer ur motorn (plugg i en stund) med en halvliter lågprisolja, annars står det kvar en skvätt smutsig olja i oljekylaren, som sen kontaminerar den nya oljan. Med skölj-rutinen får man dock problemet att man knappt kan läsa av oljestickan de första 500 milen, oljan är helt osynlig!
Det är bra att göra så här. Hur mycket olja drar de nämnda bilarna då?.
Min drar en knapp liter på 1k mil tycker ja är bra på en gammal skorv.
Shell helix ultra 5w 40 helsyntet.
#1334817
Min B234F motor drar ingen olja trots att det läcker en del. Dels byter jag oljan ofta (4 - 600 mil), dels kör jag bara korta sträckor så det spär ut oljan med vatten och E85 :x
#1334868
Har inte riktigt koll, jag fyller kanske på typ 0.5 - 1 l mellan oljebytena var 2000:e mil.
Det verkar faktiskt som V70:n har börjat ta lite mer olja sen den passerat 50, kanske inte kan betrakta den som "nästan ny" längre :-D Eller så beror det på att jag testade BT:s nya 0W40 sist, men nja jag tycker motorn skramlar onödigt mycket vid (sommar-)kallstart. Går nog tillbaka till 5W40 vid nästa byte, snart dags igen.
745:an har jag ingen aning om, oljeförbrukningen har aldrig kommit på tal :-)
E85 ska man inte hälla i oljan, meningen är att den ska förbrännas i cylindrarna :-D
#1334919
Jao 0W-40 finns det ingen anledning att ha under sommrarna faktiskt, inte ens på vintern såvida du inte bor i den kallaste delen av sverige och har bilen ute.
5W-40 räcker gott och väl för majoriteten av landet året runt. 10W är väl gränsfall på vintrarna anser jag, men funkar väl det med.
Själv kör jag 5W-40 i min gamla skorv. Körde 10W från början med tyckte inte det kändes helt bra på vintrarna där man gärna vill ha smörjning i dom trängre utrymmena asap, som t ex turbon och tryckarna. Speciellt när saker och ting börjar bli till åren och milen, känns onödigt att ev. slita på delarna mer än nödvändigt. En ny turbo t ex är väl inte den billigaste reservdelen direkt :p
#1335593
Erik Å skrev: fre 30 aug 2019, 19:31 E85 ska man inte hälla i oljan, meningen är att den ska förbrännas i cylindrarna :-D
Den hamnar där (precis som bensinen, eller diesel) antingen man vill eller inte. Särskillt vid kallstart på vintern om man inte varmkör ordentligt (någon mil) efter varje start. Alla motorer "tar" olja, mer eller mindre. Och det är helt normalt, den som säger att motorn inte tar olja har utspädd olja. Nu är detta ingen katastrof, dagens olja "suger upp" detta + allt kondensvatten och det mesta dunstar bort dom gånger när motorn blir riktigt varm. Farligt blir det när oljenivån stiger i motorn. Är det då vatten så blir den "grådaskig", men är det bränsle så blir oljan tunnare och smörjer sämre. Men som sagt, i dom allra flesta fall händer inget utan en bra olja "tar hand" om detta på ett utmärkt sätt och man märker inget. Om man nu byter oljan i rätt tid, som jag skrev tidigare Longlife olja är för dom motorer som körs många mil under kortare tid. Långa serviceintervaller är bara ett bra försäljningsargument för lägre mil kostnad på nya bilar
#1335702
Kanske det men jag har kört väldigt många mil på hälften etanol, hälften bensin och har inte sett några av problemen som tillskrivs E85.. Och har bytt olja på 2000 mil intervall hela tiden. Nu kör jag sällan kortare sträckor än ett par mil så eventuell etanol i oljan avdunstar förmodligen. Är lite orolig att jag nöter ut ventilsätena i förtid, SAAB fick tydligen livslängsdproblem på sina etanolbilar. Hoppas att det räcker med 50% bensin för att eliminera detta, vill hålla nere mina CO2-utsläpp så långt det går men ändå få ut lång livslängd :-)
Det skulle vara intressant att veta exakt vilka ändringar Volvo gjorde på de bensinbilar som modifierades för export till Brasilien. Ändrad mjukvara med längre öppettider på spridarna förstås. Sen kanske någon typ av förvärmning för kallstart? Andra material i bränsleslangar.. vad mer? ;-)
En del av de problem som nämns för etanol kommer antagligen från tiden då man experimenterade med metanolinblandning i bensin. Metanol är mycket mer aggressiv för t.ex. slangar och kan innehålla syrarester som ger korrosion på aluminium..
#1335718
Erik Å skrev:Kanske det men jag har kört väldigt många mil på hälften etanol, hälften bensin och har inte sett några av problemen som tillskrivs E85.
Jag har kört 100% E85 med 745-an i typ 8 år (större spridare, justerbar BTR) och den går bra (snart 50000 mil). Lite "dryg" i förbrukning, men kör endast korta sträckor, därav tätare oljebyten än vad som kanske är nödvändig. Har hydrauliska ventiltryckare, dom "tickar" i god tid om oljan skulle bli för tunn....
#1335871
Borde inte vatten, bensin och etanol avdunsta rätt snabbt vid normal oljetemp 90-100°? :-) Etanol lär ju koka redan vid 78.37° :-D Men visst har jag sett "majonnäs" på oljestickan under någon tidsperiod när bilen användes mest för korta resor.. Det var inte på Volvon.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]