Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1335362
fjohan82 skrev: mån 02 sep 2019, 18:34
Ok67 skrev: mån 02 sep 2019, 18:14
800serien skrev: sön 01 sep 2019, 21:39
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
Vissa nyare bilar ser fräscha ut även efter 66.000 mil: https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 6-13511443
Självklart, men man måste väga in ålder också. Taxibilar går väldigt många mil på kort tid. En 940 går 66 på 25 år. Det är under den tiden man skiljer agnarna från vetet. :-D
#1335375
Ok67 skrev:
800serien skrev: sön 01 sep 2019, 21:39
Ok67 skrev: lör 31 aug 2019, 14:14 Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
kör du en vag och 3 tusen mils intervall så måste du ha haft igenkoksade motorer ungefär varje år, med slitna oljepumpar och oljeringar som följd. har du inte haft det så byter du bil innan 5 tusen mil. ett oljebyte på mor och fars 08:as d5 går på 13-400 kr har jag för mig bara i olja och filter, det är då 6 liter olja vid ett byte. till en 940 eller liknande köper du 20 liter olja för 700 kr, oljefilter kanske 1-150 kr, på 3 tusen mil hinner du med 3 oljebyten på ca 4 liter vardera i rödblockaren. alltså 12 liter olja, då har du kvar olja till nästan 2 byten till, för under det olja och filter kostade för 1 byte på d5:an. det kommer aldrig bli billigare med en nyare bil, så enkelt är det bara
#1335389
800serien skrev: mån 02 sep 2019, 19:15
fjohan82 skrev: mån 02 sep 2019, 18:34
Ok67 skrev: mån 02 sep 2019, 18:14
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
Vissa nyare bilar ser fräscha ut även efter 66.000 mil: https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 6-13511443
Självklart, men man måste väga in ålder också. Taxibilar går väldigt många mil på kort tid. En 940 går 66 på 25 år. Det är under den tiden man skiljer agnarna från vetet. :-D
Dom gick också åtskilliga mil under kort tid "på den tiden" också, bla som taxi och polisbilar.... :-)
#1335424
:P Glöm det där med 3000 mils serviceintervall om du inte har tjänstebil och/eller kör väldigt mycket. Den intervallen är för motorer i "optimal drift". D.v.s inga kallstarter, ingen körning med korta sträckor (framför allt inte körning vintertid). Så det passar inte in på en "vanlig" privatbilist som kör 1500 - 3000 mil om året. Just oljebyte är väldigt viktigt dom första 10000 milen för då lägger man grunden för kommande 20 - 40000 milen, d.v.s normal livslängd på en bil som lyckats stå emot rosten något så när. Vilket betyder omkring 20 års livsländ. Visst, gärna service vid 3000 mil, men då minst ett oljbyte mellan (beroende hur många månader det tar). Dom allra flesta som köper en ny bil ser bara servicekostnaden som "ett rött skynke" framför sig, men om man köper en oljebytar pump och byter olja och filter själv så räcker det med en stoor service vid typ 10000 mil eller så. Kolla bromsklossar gör man ju vid hjul byte 2 ggr om året och tändstift, kamrem, driv/kilremmar och liknande håller idag mer än 10000 mil i dom flesta fall.
Gjorde 20000 mil service i går eftemiddag på på frugans Passat 1,8T -04 (som vi haft sedan -05) och det tog c:a 3 timmar i lugn takt med te paus (dricker inte kaffe). Bytte olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter och tändstift (Iridium) och det kostade c:a 900 kr. Kamrem, och övriga remmar är fortfarande Ok (byttes vid förra 10000 mil). Termostat måste bytas innan vintern, då blir det byte till "vanlig" etylenglykol. Ska försöka få tid över senare i höst och byta kamremmen också då man ändå tappar ur kylarvätskan vid kamremsbytet .
Det är inte lätt att få tiden att räcka till nu när man är pensionär.... :-D
#1335490
800serien skrev: mån 02 sep 2019, 19:05 Underhåll krävs på alla bilar. Skillnaden på 940 och V70N och V70 II är att du behöver byta mer saker på en V70 innan du kommer upp i 50 000 mil än på en 940.

3000 mil intervall på oljan är ju inte direkt något positivt för motorn, det var ett underligt synsätt. Det var väl just 2005 som de började med 3000 mils intervall också.. Hade jag haft en V70N 2005 skulle jag fortfarande byta var 1000e mil, jag gillar att underhålla mina bilar.
Både motor och växellåda håller väl 50 000 mil på en V70N? Det är väl möjligen mer avancerade hjulupphängningar som kan kräva lite mer underhåll. Men å andra sidan rostar 940 mycket mer än V70N, även om man bortser från åldern. Det är kostsamt att åtgärda.

Det påstås ofta att serviceintervall på 3000 mil skulle vara problem generellt. Jag har dock svårt att tro det. I så fall skulle tillverkarna bli tvungna att sänka intervallen.

Vissa tillverkare/motorer har dock haft problem. Men det känns mer som specifika problem i sådana fall.

Jag servar min Peugeot 308 SW Bluehdi vid 2500 mil som tillverkaren föreskriver. Finns ingen tendens till problem någonstans. Oljan som kommer ut ser helt normal ut. Svart förstås, men det gäller alla dieslar oavsett intervall. Sedan finns det nästan alltid ett krav på årlig service oavsett körsträcka.
#1335518
Ok67 skrev:Det påstås ofta att serviceintervall på 3000 mil skulle vara problem generellt. Jag har dock svårt att tro det. I så fall skulle tillverkarna bli tvungna att sänka intervallen.
Problem och problem, förste ägaren får säkert inga problem och man kan köra mycket längre än 3000 mil om man nu vill det. Kvarndammen hade en V70 diesel för några år sedan (vet ej om det var detta forum eller något annat jag läste det på) som rullat 16000 mil på knappt 2 år. Där fanns inga noteringar i serviceboken, varken den med papper eller den digitala på Volvo att den skulle varit inne på service någon gång. Men som sagt förste ägaren får sällan problem.
Dessutom är det så (kanske inte på alla) att det är behovsbaserad intervall, alltså kör du inte som jag skrev ovan så lyser service texten oftare. Jag har på frugans VW Passat -04 ändrat serviceintervallen till 650 mil (var tidigare 3000), det blir ungefär 2 ggr om året. Numera cyklar hon till jobbet 8 månader (vi skaffade elcyklar) så det blir bara en gång om året ändå. Denna Passat hade gått 4000 mil när vi köpte den av VW i Jönköping (har varit "derektionsbil" där) och det var skrivit i serviceboken att det var gjort service vid 3000 mil ungefär. När bilen rullat 5000 mil vågade jag inte köra längre med den så jag bytte olja och filter. Det var den skitigaste olja jag tappat ur på länge (som från en dieselmotor på -70-talet) och oljefiltret "kändes" dubbelt så tungt som det nya fast det var lika mycket olja i båda. Förmodligen aldrig gjort någon service, bara skrivit i boken. Efter detta bytte jag varje 1500 mil (körde då på Mobil 1 5W-40) tills motorn gått 13000 mil då oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor. Det visade sig vara oljesilen som var helt igensatt och efter att haft isär och tvättat i princip hela motorn invändigt och bytt ut stora delar av vevhusventilationen har bilen nu rullat 20000 mil. Men en sak är säker, aldrig mer syntetolja och/eller långa bytesintervaller i närheten av mina bilar. Det är för mycket jobb och kan bli "ruggigt" dyrt
#1335526
Jag tror också att det ligger en del i att oljan i dagens motorer är kallare. När jag provat att logga på min Alfa ligger oljetempen bara några få grader över vattentempen och mna får pressa på ordentligt för att få upp oljan över 100 grader. Förmodligen är det mycket effektiva olje till vatten kylare idag. Förr var det ju nästan bara turbobilar som hade oljekylare...

En olja som ligger runt 100 grader lär åldras långsammare än en som ligger på 130-140 grader tänker jag.
#1335535
frasse4 skrev:Jag tror också att det ligger en del i att oljan i dagens motorer är kallare. När jag provat att logga på min Alfa ligger oljetempen bara några få grader över vattentempen och mna får pressa på ordentligt för att få upp oljan över 100 grader. Förmodligen är det mycket effektiva olje till vatten kylare idag. Förr var det ju nästan bara turbobilar som hade oljekylare...

En olja som ligger runt 100 grader lär åldras långsammare än en som ligger på 130-140 grader tänker jag.
Dels det, dels är oljekvaliteten otroligt mycket högre nu än för 30 år sen.
#1335536
lennarte skrev: tis 03 sep 2019, 17:48
Ok67 skrev:Det påstås ofta att serviceintervall på 3000 mil skulle vara problem generellt. Jag har dock svårt att tro det. I så fall skulle tillverkarna bli tvungna att sänka intervallen.
Problem och problem, förste ägaren får säkert inga problem och man kan köra mycket längre än 3000 mil om man nu vill det. Kvarndammen hade en V70 diesel för några år sedan (vet ej om det var detta forum eller något annat jag läste det på) som rullat 16000 mil på knappt 2 år. Där fanns inga noteringar i serviceboken, varken den med papper eller den digitala på Volvo att den skulle varit inne på service någon gång. Men som sagt förste ägaren får sällan problem.
Dessutom är det så (kanske inte på alla) att det är behovsbaserad intervall, alltså kör du inte som jag skrev ovan så lyser service texten oftare. Jag har på frugans VW Passat -04 ändrat serviceintervallen till 650 mil (var tidigare 3000), det blir ungefär 2 ggr om året. Numera cyklar hon till jobbet 8 månader (vi skaffade elcyklar) så det blir bara en gång om året ändå. Denna Passat hade gått 4000 mil när vi köpte den av VW i Jönköping (har varit "derektionsbil" där) och det var skrivit i serviceboken att det var gjort service vid 3000 mil ungefär. När bilen rullat 5000 mil vågade jag inte köra längre med den så jag bytte olja och filter. Det var den skitigaste olja jag tappat ur på länge (som från en dieselmotor på -70-talet) och oljefiltret "kändes" dubbelt så tungt som det nya fast det var lika mycket olja i båda. Förmodligen aldrig gjort någon service, bara skrivit i boken. Efter detta bytte jag varje 1500 mil (körde då på Mobil 1 5W-40) tills motorn gått 13000 mil då oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor. Det visade sig vara oljesilen som var helt igensatt och efter att haft isär och tvättat i princip hela motorn invändigt och bytt ut stora delar av vevhusventilationen har bilen nu rullat 20000 mil. Men en sak är säker, aldrig mer syntetolja och/eller långa bytesintervaller i närheten av mina bilar. Det är för mycket jobb och kan bli "ruggigt" dyrt
Man kan nog räkna med att 95% av alla bilar på vägarna servas enligt tillverkarnas rekommendationer, vilket ju oftast innebär 2-3000 mil intervall. Visst händer det att motorer går sönder men det var nog vanligare för 20 år sedan då intervallen var kortare. Idag är det oftast andra saker som dödar bilar. Men visst, att byta oftare skadar ju aldrig.

Att frångå tillverkarens rekommendationer om oljekvalité skulle jag personligen vara mer orolig för. Kan inte tro att VW rekommenderar mineralolja i en passat från 2004. Toleranserna i motorn är med all sannolikhet dimensionerade efter oljans viskositet. En alltför tjock olja riskerar att inte komma in i alla utrymmen.
#1335537
Lövet skrev: tis 03 sep 2019, 18:59
frasse4 skrev:Jag tror också att det ligger en del i att oljan i dagens motorer är kallare. När jag provat att logga på min Alfa ligger oljetempen bara några få grader över vattentempen och mna får pressa på ordentligt för att få upp oljan över 100 grader. Förmodligen är det mycket effektiva olje till vatten kylare idag. Förr var det ju nästan bara turbobilar som hade oljekylare...

En olja som ligger runt 100 grader lär åldras långsammare än en som ligger på 130-140 grader tänker jag.
Dels det, dels är oljekvaliteten otroligt mycket högre nu än för 30 år sen.
Sedan har du också mycket renare förbränning i dagens motorer. Avgaserna (som alltid läcker ned i oljesumpen) är alltså mycket renare och borde påverka oljan mindre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...