Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1335540
Ok67 skrev:
Lövet skrev: tis 03 sep 2019, 18:59
frasse4 skrev:Jag tror också att det ligger en del i att oljan i dagens motorer är kallare. När jag provat att logga på min Alfa ligger oljetempen bara några få grader över vattentempen och mna får pressa på ordentligt för att få upp oljan över 100 grader. Förmodligen är det mycket effektiva olje till vatten kylare idag. Förr var det ju nästan bara turbobilar som hade oljekylare...

En olja som ligger runt 100 grader lär åldras långsammare än en som ligger på 130-140 grader tänker jag.
Dels det, dels är oljekvaliteten otroligt mycket högre nu än för 30 år sen.
Sedan har du också mycket renare förbränning i dagens motorer. Avgaserna (som alltid läcker ned i oljesumpen) är alltså mycket renare och borde påverka oljan mindre.
Oja. En modern motor kan inte "gå dåligt" för då lyser varenda varningslampa direkt. De övervakar sig själva nåt oerhört.

Det som dödar bilar (=skrot) idag är sällan att motorn går sönder. Det är snarare mindre krockskador eller att en kompontent som är för dyr i förhållande till bilens värde går sönder. För en äldre V70 räcker det ju med att nån ABS pump eller liknande går sönder för att det inte ska löna sig att laga.
#1335552
Motorer brukar ju sällan gå sönder utan en bakomliggande anledning, vilket även gäller mycket äldre motorer. Visst finns det motorer som är ökända för att vara riktigt dåligt byggda och gärna går sönder. Men majoriteten av alla motorer som funnits dom senaste 40-50 åren är stabila saker.
Rost, karrosskador och kringutrustning är det som knäpper dom allra flesta bilar, nya som gamla.
Rejäla mekaniska fel hör till minoriteten, om motorn servas och används som tänkt. Givetvis kan man skrota den mest stabila motor som existerar om man missköter den rejält, eller trimmar den alldeles för mycket så man kröker stakar eller spränger blocken... Det kan man knappast beskylla tillverkaren för dock :p

Nya motorer kan jag inte påstå är varken bättre eller sämre än äldre motorer rent hållbart. Däremot är det betydligt lättare att övervaka nya motorer iom. alla extra sensorer och avancerad mjukvara, vilket ev. kan förhindra ett ras även för den mest (tekniskt)ovane/ointresserade bilägaren. Tar man bort alla dom finesserna, eller monterar samma finesser på en äldre motor, så är skillnaden obetydlig.
#1335558
Lucif3r skrev: tis 03 sep 2019, 20:27 Motorer brukar ju sällan gå sönder utan en bakomliggande anledning, vilket även gäller mycket äldre motorer. Visst finns det motorer som är ökända för att vara riktigt dåligt byggda och gärna går sönder. Men majoriteten av alla motorer som funnits dom senaste 40-50 åren är stabila saker.
Rost, karrosskador och kringutrustning är det som knäpper dom allra flesta bilar, nya som gamla.
Rejäla mekaniska fel hör till minoriteten, om motorn servas och används som tänkt. Givetvis kan man skrota den mest stabila motor som existerar om man missköter den rejält, eller trimmar den alldeles för mycket så man kröker stakar eller spränger blocken... Det kan man knappast beskylla tillverkaren för dock :p

Nya motorer kan jag inte påstå är varken bättre eller sämre än äldre motorer rent hållbart. Däremot är det betydligt lättare att övervaka nya motorer iom. alla extra sensorer och avancerad mjukvara, vilket ev. kan förhindra ett ras även för den mest (tekniskt)ovane/ointresserade bilägaren. Tar man bort alla dom finesserna, eller monterar samma finesser på en äldre motor, så är skillnaden obetydlig.
Jag tror att äldre motorer kanske är snäppet tåligare rent mekaniskt ändå. Det är först de senaste 10 åren som bränsleförbrukning på allvar blivit en faktor som tillverkarna måste ta hänsyn till.

Det är väl ännu ganska okänt hur t.ex. downsizeade bensinmotorer med kraftig turboladdning klarar sig efter 15 år och 40 000 mil. Något säger mig att en 2,5 liters femma från Volvo klarar av det bättre.

Men jag kan ha fel! Det ska faktiskt bli spännande att se.
#1335576
Ok67 skrev:Att frångå tillverkarens rekommendationer om oljekvalité skulle jag personligen vara mer orolig för. Kan inte tro att VW rekommenderar mineralolja i en passat från 2004. Toleranserna i motorn är med all sannolikhet dimensionerade efter oljans viskositet. En alltför tjock olja riskerar att inte komma in i alla utrymmen.
Om man frångår fabrikantens krav om långa bytes intervaller räcker dagens mineralolja långt. Passaten "kräver" A3/B3 och jag använder Biltemas Semisyntetisk 10W-40 (A3/B3), den bästa av 2 världar enligt en del"kännare". Biltemas mineralolja håller A3/B4 (samma som syntetoljan). Ingen av dom håller dock "Longlife kravet" 502.00/505.00. Den olja jag har till 745-an (Biltemas Classic 20W-50) håller "bara" A2/B2, vilket dock är skyhögt över vad Volvo krävde när denna bil var ny.
Så, tillverkarens rekommendationer är det inga problem med.. :-)
Sedan det med lååga W tal, kan inte tänka mig att det skulle göra något om man kör med 10W istället för 5W i södra Sverige. Vi har mycket sällan under -15°
#1335599
lennarte skrev: tis 03 sep 2019, 22:26
Ok67 skrev:Att frångå tillverkarens rekommendationer om oljekvalité skulle jag personligen vara mer orolig för. Kan inte tro att VW rekommenderar mineralolja i en passat från 2004. Toleranserna i motorn är med all sannolikhet dimensionerade efter oljans viskositet. En alltför tjock olja riskerar att inte komma in i alla utrymmen.
Om man frångår fabrikantens krav om långa bytes intervaller räcker dagens mineralolja långt. Passaten "kräver" A3/B3 och jag använder Biltemas Semisyntetisk 10W-40 (A3/B3), den bästa av 2 världar enligt en del"kännare". Biltemas mineralolja håller A3/B4 (samma som syntetoljan). Ingen av dom håller dock "Longlife kravet" 502.00/505.00. Den olja jag har till 745-an (Biltemas Classic 20W-50) håller "bara" A2/B2, vilket dock är skyhögt över vad Volvo krävde när denna bil var ny.
Så, tillverkarens rekommendationer är det inga problem med.. :-)
Sedan det med lååga W tal, kan inte tänka mig att det skulle göra något om man kör med 10W istället för 5W i södra Sverige. Vi har mycket sällan under -15°
Svårt att veta tycker jag. Tillverkaren har förmodligen satt 5W av en anledning. Annars hade man kunnat hälla i billigare olja vid service och på så sätt tjänat mer pengar.

Känns spontant som att det har betydelse. Därav inte sagt att 10W är direkt skadligt under givna förutsättningar.
#1335733
Tillverkaren har säkerligen satt 5W just för att det ska täcka alla tänkbara klimat optimalt. Skulle dom gå ut med "använd 10W om du bor här eller där, använd 5W om du bor där eller här" skulle bara förvirra folk. 5W eller 10W har ju ändå bara betydelse vid start tills dess att motorn kommit upp i värme, resten av tiden är det ju den andra betäckningen som är relevant(-30, -40 osv), där 30 ofta är mer lämplig än -40 på nyare motorer som inte blir lika varma som äldre.

Jag personligen skulle inte köra på högre än 5W, jag ser ingen anledning till det när priset ändå är samma som 10W, och ju fortare man får igång smörjningen på vintern desto bättre i längden. Om jag bodde i t ex norra norrland utan varmgarage skulle jag överväga att gå ner till 0W t om. 5W känns helt klart som det bästa "all round" valet.
#1335788
Lucif3r skrev: ons 04 sep 2019, 21:28 Tillverkaren har säkerligen satt 5W just för att det ska täcka alla tänkbara klimat optimalt. Skulle dom gå ut med "använd 10W om du bor här eller där, använd 5W om du bor där eller här" skulle bara förvirra folk. 5W eller 10W har ju ändå bara betydelse vid start tills dess att motorn kommit upp i värme, resten av tiden är det ju den andra betäckningen som är relevant(-30, -40 osv), där 30 ofta är mer lämplig än -40 på nyare motorer som inte blir lika varma som äldre.

Jag personligen skulle inte köra på högre än 5W, jag ser ingen anledning till det när priset ändå är samma som 10W, och ju fortare man får igång smörjningen på vintern desto bättre i längden. Om jag bodde i t ex norra norrland utan varmgarage skulle jag överväga att gå ner till 0W t om. 5W känns helt klart som det bästa "all round" valet.
Finns väl egentligen ingen anledning att rekommendera något annat än 0w30 eller 0w40 om man vill ha optimala prestanda och täcka alla förhållanden? 5W är bara pumpar ner till -30, vilket faktiskt inte räcker i alla sammanhang i Sverige.

Men redan vid -10 kommer smörjningen säkerligen igång klart snabbare med 0W jämfört med 5W eller 10W.

Det lär väl vara en kostnadsfråga som allt annat. Både 5W och 10W ”fungerar” för 98% av användarna i Sverige. Man anser att 5W är värt merkostnaden medan 0W inte är det.
#1335861
Ja precis, sist jag tittade skiljde det en skaplig del i pris mellan 0W och 5W, medans skillnaden mellan 5W och 10W typ är 1-2kr/l(beroende på hur märkes-k*t man är såklart), så det är absolut en kostnadsfråga.
Sen är det väl lite tveksamt om dom ens har andra rekommendationer för olika länder, utan dom kör nog på 5W överallt. Sveriges varierande klimat är ju ändå en minoritet av världsmarknaden.

Trots det skulle det ju bli en skaplig skandal om motorer började haverera i sverige för att tillverkaren rekommenderade t ex 15W "för det fungerar i afrika"(eller liknande extremt varma delar) :)
#1336448
Skulle jag köpa ny bil någon gång skulle jag aldrig köpa 1:a eller 2:a årgången. Gäller även begagnat.

Sedan bilens födelse och än idag är det lika med problem, stor risk för. Kommer att vara så även i framtiden.

Sedan kan alla säga vad de vill.
Nya XC90 hade många problem.

Grejen är ju att tillverkarna inte kan testa precis allt, i alla olika miljöer. De stora testarna bli ju kunderna, de som gillar att frottera sig i det allra senaste.
Gäller inte bara bilar, mycket annan elektronik och apparater också, även villor.

Det kan vara förenat med döden i värsta fall, brinnande BMW, skenande Toyota Hybrid.

Var och en väljer själv.

Jag lyfter på hatten för alla hobby-testare tack tack tack. Världen skulle stanna av utan er.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Startproblem varm motor S70

När du var startar nästa gång, l&a[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Åverkan på de sista bilderna påm[…]

Vi som beställt EX90

Polestar 3 testades förra året https:[…]

Tack för infon! Jag börjar då med […]