- tis 03 sep 2019, 19:27
#1335540
Det som dödar bilar (=skrot) idag är sällan att motorn går sönder. Det är snarare mindre krockskador eller att en kompontent som är för dyr i förhållande till bilens värde går sönder. För en äldre V70 räcker det ju med att nån ABS pump eller liknande går sönder för att det inte ska löna sig att laga.
Ok67 skrev:Oja. En modern motor kan inte "gå dåligt" för då lyser varenda varningslampa direkt. De övervakar sig själva nåt oerhört.Lövet skrev: ↑tis 03 sep 2019, 18:59Sedan har du också mycket renare förbränning i dagens motorer. Avgaserna (som alltid läcker ned i oljesumpen) är alltså mycket renare och borde påverka oljan mindre.frasse4 skrev:Jag tror också att det ligger en del i att oljan i dagens motorer är kallare. När jag provat att logga på min Alfa ligger oljetempen bara några få grader över vattentempen och mna får pressa på ordentligt för att få upp oljan över 100 grader. Förmodligen är det mycket effektiva olje till vatten kylare idag. Förr var det ju nästan bara turbobilar som hade oljekylare...Dels det, dels är oljekvaliteten otroligt mycket högre nu än för 30 år sen.
En olja som ligger runt 100 grader lär åldras långsammare än en som ligger på 130-140 grader tänker jag.
Det som dödar bilar (=skrot) idag är sällan att motorn går sönder. Det är snarare mindre krockskador eller att en kompontent som är för dyr i förhållande till bilens värde går sönder. För en äldre V70 räcker det ju med att nån ABS pump eller liknande går sönder för att det inte ska löna sig att laga.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i