Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1334345
Ok67 skrev: tis 27 aug 2019, 21:57 Det är sant. ”Skitbil” kanske inte är rättvist.

Undrar vad de olika modellerna kostade 1992? 960 lär ju ha varit dyrast. Men vilken kom sen? Var 240 eller 440 billigast?
Jag har noterat att en 965 kostade 295.000 kr 1992, 945 167.000 och 945 Turbo 227.000.
Dra av 6000:- för 4-dörrars.

Priset för 965 motsvarar idag ca 425.000 kr.
#1334348
Sen är det ju ofta så att har man t ex 2(eller ibland ännu fler) val, ena valet är en välbeprövad modell med gott rykte, ett "säkert köp" så att säga, och det andra valet är en helt ny platform man inte vet ett dugg om, så väljer dom flesta den välbeprövade modellen. -92 var det ju mest 2/7/940is som såldes, 850 var ny på många sätt(och hade sina barnsjukdomar... ett X antal...) vilket avskräckte många.
Samma gällde -98, när man hade 940, x70, x40 och S80-modellerna att välja på, så valde många antingen den gamla hederliga 940in, eller den förfinade 850in(x70). Båda var då räknade som "säkra köp", medans S80in då var ny och främmande(med sina barnsjukdomar också).

Det är en trend som alltid kommer existera, och med goda skäl. En ny platform kommer alltid ha sina barnsjukdommar, medans platformar som funnits X antal år i regel har fått sina sjukdomar åtgärdade.
Det vet tillverkarna också, och är därför man sällan ser en modell försvinna från ett år till ett annat och bli direkt ersätt med något främmande, det brukar ofta vara 1-2 år där både föregångaren och efterträdaren byggs och säljs. T ex 91-92, då både 740 och 940 byggdes och såldes, för att -93 övergå helt till 940, eller -97 där både 850 och x70 fanns, för att sen gå över till bara x70 -98, och -00 där både V70N/P2or och x70/P80 fanns, för att sedan övergå helt till P2 -01(undantag: C70/P80, som byggdes ända fram till -05, men den var ju lite unik).

Att 940-platformen hängde med så länge(med 740-versionen inräknad) beror mycket på att volvo gick över till FWD på 90-talet med 850, något inte alla gillade och det krävdes mer tid för att folk skulle vänja sig med det. Att 850 fick stark kritik -92 pga. alla dess barnsjukdomar gjorde ju inte saken lättare heller :-D
#1334461
Lucif3r skrev: ons 28 aug 2019, 01:19 Sen är det ju ofta så att har man t ex 2(eller ibland ännu fler) val, ena valet är en välbeprövad modell med gott rykte, ett "säkert köp" så att säga, och det andra valet är en helt ny platform man inte vet ett dugg om, så väljer dom flesta den välbeprövade modellen. -92 var det ju mest 2/7/940is som såldes, 850 var ny på många sätt(och hade sina barnsjukdomar... ett X antal...) vilket avskräckte många.
Samma gällde -98, när man hade 940, x70, x40 och S80-modellerna att välja på, så valde många antingen den gamla hederliga 940in, eller den förfinade 850in(x70). Båda var då räknade som "säkra köp", medans S80in då var ny och främmande(med sina barnsjukdomar också).

Det är en trend som alltid kommer existera, och med goda skäl. En ny platform kommer alltid ha sina barnsjukdommar, medans platformar som funnits X antal år i regel har fått sina sjukdomar åtgärdade.
Det vet tillverkarna också, och är därför man sällan ser en modell försvinna från ett år till ett annat och bli direkt ersätt med något främmande, det brukar ofta vara 1-2 år där både föregångaren och efterträdaren byggs och säljs. T ex 91-92, då både 740 och 940 byggdes och såldes, för att -93 övergå helt till 940, eller -97 där både 850 och x70 fanns, för att sen gå över till bara x70 -98, och -00 där både V70N/P2or och x70/P80 fanns, för att sedan övergå helt till P2 -01(undantag: C70/P80, som byggdes ända fram till -05, men den var ju lite unik).

Att 940-platformen hängde med så länge(med 740-versionen inräknad) beror mycket på att volvo gick över till FWD på 90-talet med 850, något inte alla gillade och det krävdes mer tid för att folk skulle vänja sig med det. Att 850 fick stark kritik -92 pga. alla dess barnsjukdomar gjorde ju inte saken lättare heller :-D
Jo att tillverkarna fortsätter att sälja efterfrågade modeller är inte svårt att förstå. Det går också att förstå att en del kunder inte vill ha en helt ny modell.

Men frågan då är ju varför man inte går till ett annat märke istället? Hade jag t.ex. köpt en ny bil i V70-storlek runt år 2008 och samtidigt varit ”rädd” för ny teknik så hade jag nog gått till VW istället. De hade i det läget en tre år gammal och lagom avlusad passat. En enormt mycket modernare bil än V70N.
#1334569
Ok67 skrev:Men frågan då är ju varför man inte går till ett annat märke istället?
Ptja, jag kan ju bara tala för mig själv och folk jag känner... Svennar som vi är så ligger ju volvo(och saab när dom befann sig) rätt varmt om hjärtat, det är lätt att hitta reservdelar, dom är erkännt pålitliga, har bra rostskydd och har allmänt gott rykte.

Många av dessa punkter har dock objektivt blivit sämre hos volvo och bättre hos konkurenterna, speciellt under dom senaste 10 åren, så skillnaderna är inte i närheten av lika glasklara som dom en gång var. Men ryktena och tidigare erfarenheter hänger kvar och kommer så göra rätt länge till. Just vi svenskar brukar ha lite svårt för att frångå traditioner och liknande :p Man håller sig gärna till det man är van vid - i det här fallet bilmärke - av olika anledningar. Det kan sägas om nästan allt, har man en gång bra erfarenhet av ett märke så brukar man försöka hålla sig till det(och vice versa). Det är rätt naturligt egentligen. Länge leve VVV!(Villa Vovve Volvo) :P
För mig personligen finns det inte många andra val än just volvo, men då nästan uteslutande äldre modeller. Av nya-isch(typ 2010+) bilar har jag än så länge inte sett någon bruks/familje bil som tilltalar mig det minsta lilla, inkl. volvos.
#1334655
Ok67 skrev:
Lucif3r skrev: ons 28 aug 2019, 01:19 Sen är det ju ofta så att har man t ex 2(eller ibland ännu fler) val, ena valet är en välbeprövad modell med gott rykte, ett "säkert köp" så att säga, och det andra valet är en helt ny platform man inte vet ett dugg om, så väljer dom flesta den välbeprövade modellen. -92 var det ju mest 2/7/940is som såldes, 850 var ny på många sätt(och hade sina barnsjukdomar... ett X antal...) vilket avskräckte många.
Samma gällde -98, när man hade 940, x70, x40 och S80-modellerna att välja på, så valde många antingen den gamla hederliga 940in, eller den förfinade 850in(x70). Båda var då räknade som "säkra köp", medans S80in då var ny och främmande(med sina barnsjukdomar också).

Det är en trend som alltid kommer existera, och med goda skäl. En ny platform kommer alltid ha sina barnsjukdommar, medans platformar som funnits X antal år i regel har fått sina sjukdomar åtgärdade.
Det vet tillverkarna också, och är därför man sällan ser en modell försvinna från ett år till ett annat och bli direkt ersätt med något främmande, det brukar ofta vara 1-2 år där både föregångaren och efterträdaren byggs och säljs. T ex 91-92, då både 740 och 940 byggdes och såldes, för att -93 övergå helt till 940, eller -97 där både 850 och x70 fanns, för att sen gå över till bara x70 -98, och -00 där både V70N/P2or och x70/P80 fanns, för att sedan övergå helt till P2 -01(undantag: C70/P80, som byggdes ända fram till -05, men den var ju lite unik).

Att 940-platformen hängde med så länge(med 740-versionen inräknad) beror mycket på att volvo gick över till FWD på 90-talet med 850, något inte alla gillade och det krävdes mer tid för att folk skulle vänja sig med det. Att 850 fick stark kritik -92 pga. alla dess barnsjukdomar gjorde ju inte saken lättare heller :-D
Jo att tillverkarna fortsätter att sälja efterfrågade modeller är inte svårt att förstå. Det går också att förstå att en del kunder inte vill ha en helt ny modell.

Men frågan då är ju varför man inte går till ett annat märke istället? Hade jag t.ex. köpt en ny bil i V70-storlek runt år 2008 och samtidigt varit ”rädd” för ny teknik så hade jag nog gått till VW istället. De hade i det läget en tre år gammal och lagom avlusad passat. En enormt mycket modernare bil än V70N.
och fått en riktig skitbil, för folkvagn har än idag inte gjort en bra och driftsäker bil
#1334978
osla skrev: tor 29 aug 2019, 17:30
Ok67 skrev:
Lucif3r skrev: ons 28 aug 2019, 01:19 Sen är det ju ofta så att har man t ex 2(eller ibland ännu fler) val, ena valet är en välbeprövad modell med gott rykte, ett "säkert köp" så att säga, och det andra valet är en helt ny platform man inte vet ett dugg om, så väljer dom flesta den välbeprövade modellen. -92 var det ju mest 2/7/940is som såldes, 850 var ny på många sätt(och hade sina barnsjukdomar... ett X antal...) vilket avskräckte många.
Samma gällde -98, när man hade 940, x70, x40 och S80-modellerna att välja på, så valde många antingen den gamla hederliga 940in, eller den förfinade 850in(x70). Båda var då räknade som "säkra köp", medans S80in då var ny och främmande(med sina barnsjukdomar också).

Det är en trend som alltid kommer existera, och med goda skäl. En ny platform kommer alltid ha sina barnsjukdommar, medans platformar som funnits X antal år i regel har fått sina sjukdomar åtgärdade.
Det vet tillverkarna också, och är därför man sällan ser en modell försvinna från ett år till ett annat och bli direkt ersätt med något främmande, det brukar ofta vara 1-2 år där både föregångaren och efterträdaren byggs och säljs. T ex 91-92, då både 740 och 940 byggdes och såldes, för att -93 övergå helt till 940, eller -97 där både 850 och x70 fanns, för att sen gå över till bara x70 -98, och -00 där både V70N/P2or och x70/P80 fanns, för att sedan övergå helt till P2 -01(undantag: C70/P80, som byggdes ända fram till -05, men den var ju lite unik).

Att 940-platformen hängde med så länge(med 740-versionen inräknad) beror mycket på att volvo gick över till FWD på 90-talet med 850, något inte alla gillade och det krävdes mer tid för att folk skulle vänja sig med det. Att 850 fick stark kritik -92 pga. alla dess barnsjukdomar gjorde ju inte saken lättare heller :-D
Jo att tillverkarna fortsätter att sälja efterfrågade modeller är inte svårt att förstå. Det går också att förstå att en del kunder inte vill ha en helt ny modell.

Men frågan då är ju varför man inte går till ett annat märke istället? Hade jag t.ex. köpt en ny bil i V70-storlek runt år 2008 och samtidigt varit ”rädd” för ny teknik så hade jag nog gått till VW istället. De hade i det läget en tre år gammal och lagom avlusad passat. En enormt mycket modernare bil än V70N.
och fått en riktig skitbil, för folkvagn har än idag inte gjort en bra och driftsäker bil
Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
#1335195
Ok67 skrev: lör 31 aug 2019, 14:14
osla skrev: tor 29 aug 2019, 17:30
Ok67 skrev:
Jo att tillverkarna fortsätter att sälja efterfrågade modeller är inte svårt att förstå. Det går också att förstå att en del kunder inte vill ha en helt ny modell.

Men frågan då är ju varför man inte går till ett annat märke istället? Hade jag t.ex. köpt en ny bil i V70-storlek runt år 2008 och samtidigt varit ”rädd” för ny teknik så hade jag nog gått till VW istället. De hade i det läget en tre år gammal och lagom avlusad passat. En enormt mycket modernare bil än V70N.
och fått en riktig skitbil, för folkvagn har än idag inte gjort en bra och driftsäker bil
Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
#1335353
800serien skrev: sön 01 sep 2019, 21:39
Ok67 skrev: lör 31 aug 2019, 14:14
osla skrev: tor 29 aug 2019, 17:30

och fått en riktig skitbil, för folkvagn har än idag inte gjort en bra och driftsäker bil
Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
#1335354
Ok67 skrev: mån 02 sep 2019, 18:14
800serien skrev: sön 01 sep 2019, 21:39
Ok67 skrev: lör 31 aug 2019, 14:14
Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
Vissa nyare bilar ser fräscha ut även efter 66.000 mil: https://www.bytbil.com/sodermanlands-la ... 6-13511443
#1335359
Ok67 skrev: mån 02 sep 2019, 18:14
800serien skrev: sön 01 sep 2019, 21:39
Ok67 skrev: lör 31 aug 2019, 14:14
Tja, de är väl sådär 10 gånger större än Volvo. Så marknaden håller uppenbart inte med dig.

Bilbranschen är otroligt underleverantörsdriven. Alla har mer eller mindre tillgång till samma saker. Det är Bosch, Valeo, Hella, Delphi, Dayco etc. som tillverkat större delen av bilen. Oavsett vilket namn som står i grillen.

Jag vågar påstå att skitbilar knappast existerar idag. Det som skiljer modeller åt är i första hand yta och ”upplevd kvalité”
Dagens bilar efterliknar varandra ganska mycket, nästan bara märket i grillen som skiljer. En sak de alla har gemensamt är att de faller isär fortare och kräver mer reparationer än "skitbilen" 940 oavsett märke i grillen.

Det går inte säga rakt av att nya modeller skulle vara bättre på det mesta. Stämmer kanske på vissa märken.. Men inte helt och hållet på Volvo. Är det slitstyrka och kvalité du vill ha så köper du en hederlig 940(940 var faktiskt bättre än 740) eller 850/X70 1997-1998. Vill du ha högre säkerhet, bättre komfort och leka lite med hemelektronik när du kör så välj en 20 år senare modell. ;-)
Är det verkligen så är ju frågan. Det finns rätt många volvobilar från 2005 < som passerat både 40- och 50000 mil utan problem. Visst krävs underhåll, men det gör det ju på en 940 också.

Även om många åtgärder är enklare på äldre bilar så vägs mycket upp av underhållsfrekvensen. En 940 vill t.ex. ha service var 1000:e mil. En V70 behöver inte åka in förrän efter 3000 mil. Jag tror inte att en V70-service kostar 3 ggr så mycket som för en 940.
Underhåll krävs på alla bilar. Skillnaden på 940 och V70N och V70 II är att du behöver byta mer saker på en V70 innan du kommer upp i 50 000 mil än på en 940.

3000 mil intervall på oljan är ju inte direkt något positivt för motorn, det var ett underligt synsätt. Det var väl just 2005 som de började med 3000 mils intervall också.. Hade jag haft en V70N 2005 skulle jag fortfarande byta var 1000e mil, jag gillar att underhålla mina bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]