Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1333018
Vissa modeller öker i pris när de blir gamla. För att det blir investeringsobjekt men också för att upplevelsen blir unik när man kör i bilen.

Jag tror inte man kan förklara detta med kalla facts.

Om 2 veckor kör europas största race på stranden på Römö - med bilar och motorcyklar från innan 1947. Från ingenting är det nu på 3 år 100.000 åskådare den här dagen med deltagare i racet från hela världen.

Köp du en ny bil och njuta av den. Det är dina pengar och ger det nöje är det ju bäst för dig.

Jag åker då på stranden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1333039
Jag orkar inte läsa igenom tråden, så jag slänger bara in mina egna faktorer här:
1. inköpspris
2. underhållning. I regel betydligt lättare att utföra reparationer själv utan specialmjukvara osv
3. pris på och tillgång till reservdelar, både nytt och begagnat.
3. utseende. finns nästan ingen ny bil jag anser ser bra ut - absolut inte volvo, fyfasen...
4. utrymme. jag upplever att äldre volvo-kombis, speciellt 7/900-serien, har betydligt större praktiskt lastutrymme än nyare, även om den totala volymen är mindre på pappret
5. motor. äldre motorer har en charm jag gillar starkt. Volvos tidigare vit-5or som satt i 85x70 är fanstastiska motorer, men även rödblockare har en stor charm.
6. en del nostalgi. växte upp med 240, 740 i familjen, plus att morsan körde taxi med volvo-park på 90-talet och tidigt 2000-tal(dvs 940, 850, x70, samt några V70N) så man satt ju med några mil i dom :)
Kommer ihåg att ägaren hade en silver 855(årmodell -95 eller -96, minnet sviker lite) D5 som hade gått över 60k när den byttes ut, och den var fortfarande i nyskick förutom inredningen(Det är svårt att hålla inredningen i pristint skick i en taxi, och förarsätet var såklart rätt nedsuttet efter alla mil).

Så baserat på dom kriterierna, var min första bil en 945GL -92. Och lite av en slump, så blev det en V70 T5 -97 efter 945an som jag är asnöjd med. Dock är jag bra sugen på en 944a eller 964a, med antingen T5a eller T6a under huven :p Saknar RWD ibland, plus att jag vill bygga något "eget" :p Sedan vill jag ha för att jag egentligen inte har något behov av kombi(plus att jag kommer ha kvar V70in) längre, samt att jag aldrig ägt en sedan :)

Nya bilar må vara bättre i många fall rent tekniskt, men dom saknar all charm äldre bilar har.
#1333042
Lucif3r skrev: mån 19 aug 2019, 22:46 Jag orkar inte läsa igenom tråden, så jag slänger bara in mina egna faktorer här:
1. inköpspris
2. underhållning. I regel betydligt lättare att utföra reparationer själv utan specialmjukvara osv
3. pris på och tillgång till reservdelar, både nytt och begagnat.
3. utseende. finns nästan ingen ny bil jag anser ser bra ut - absolut inte volvo, fyfasen...
4. utrymme. jag upplever att äldre volvo-kombis, speciellt 7/900-serien, har betydligt större praktiskt lastutrymme än nyare, även om den totala volymen är mindre på pappret
5. motor. äldre motorer har en charm jag gillar starkt. Volvos tidigare vit-5or som satt i 85x70 är fanstastiska motorer, men även rödblockare har en stor charm.
6. en del nostalgi. växte upp med 240, 740 i familjen, plus att morsan körde taxi med volvo-park på 90-talet och tidigt 2000-tal(dvs 940, 850, x70, samt några V70N) så man satt ju med några mil i dom :)
Kommer ihåg att ägaren hade en silver 855(årmodell -95 eller -96, minnet sviker lite) D5 som hade gått över 60k när den byttes ut, och den var fortfarande i nyskick förutom inredningen(Det är svårt att hålla inredningen i pristint skick i en taxi, och förarsätet var såklart rätt nedsuttet efter alla mil).

Så baserat på dom kriterierna, var min första bil en 945GL -92. Och lite av en slump, så blev det en V70 T5 -97 efter 945an som jag är asnöjd med. Dock är jag bra sugen på en 944a eller 964a, med antingen T5a eller T6a under huven :p Saknar RWD ibland, plus att jag vill bygga något "eget" :p Sedan vill jag ha för att jag egentligen inte har något behov av kombi(plus att jag kommer ha kvar V70in) längre, samt att jag aldrig ägt en sedan :)

Nya bilar må vara bättre i många fall rent tekniskt, men dom saknar all charm äldre bilar har.
+ 10 på den.
#1333160
Lucif3r skrev:Jag orkar inte läsa igenom tråden, så jag slänger bara in mina egna faktorer här:
1. inköpspris
2. underhållning. I regel betydligt lättare att utföra reparationer själv utan specialmjukvara osv
3. pris på och tillgång till reservdelar, både nytt och begagnat.
3. utseende. finns nästan ingen ny bil jag anser ser bra ut - absolut inte volvo, fyfasen...
4. utrymme. jag upplever att äldre volvo-kombis, speciellt 7/900-serien, har betydligt större praktiskt lastutrymme än nyare, även om den totala volymen är mindre på pappret
5. motor. äldre motorer har en charm jag gillar starkt. Volvos tidigare vit-5or som satt i 85x70 är fanstastiska motorer, men även rödblockare har en stor charm.
6. en del nostalgi. växte upp med 240, 740 i familjen, plus att morsan körde taxi med volvo-park på 90-talet och tidigt 2000-tal(dvs 940, 850, x70, samt några V70N) så man satt ju med några mil i dom :)
Kommer ihåg att ägaren hade en silver 855(årmodell -95 eller -96, minnet sviker lite) D5 som hade gått över 60k när den byttes ut, och den var fortfarande i nyskick förutom inredningen(Det är svårt att hålla inredningen i pristint skick i en taxi, och förarsätet var såklart rätt nedsuttet efter alla mil).

Så baserat på dom kriterierna, var min första bil en 945GL -92. Och lite av en slump, så blev det en V70 T5 -97 efter 945an som jag är asnöjd med. Dock är jag bra sugen på en 944a eller 964a, med antingen T5a eller T6a under huven :p Saknar RWD ibland, plus att jag vill bygga något "eget" :p Sedan vill jag ha för att jag egentligen inte har något behov av kombi(plus att jag kommer ha kvar V70in) längre, samt att jag aldrig ägt en sedan :)

Nya bilar må vara bättre i många fall rent tekniskt, men dom saknar all charm äldre bilar har.
perfekt beskrivet. precis den känslan jag får då jag sätter mig i mina gamla mercor. det känns i hela bilen att det är ett riktigt hantverk (dom är handbyggda) tjoffet då man stänger dörrarna har inte en annan tillverkare lyckats med än idag, man kör bilen och inte tvärs om som nyare med massa system som ska lägga sig i. felkoder finns inte, men i nya kommer ju en nya varje vecka. nya bilar har ingen kvalitets känsla i inredningen, bara plastigt och äckligt. kommer aldrig gilla modernare bilar, så jag förstår varför folk köper äldre modeller istället för nya
#1333377
Jag är nog en sån som skulle kunna köpa en ny Classic :P nu köper jag dock begagnade bilar men tänket finns där ändå, köper gärna en beprövad modell. 2015 XC70 med gamla motorn, gamla automaten och hopp om ett så problemfritt bilägande som möjligt är det jag kör nu. Eftersom jag fixar mesta möjliga själv så uppskttar jag även den kunskapsbank på nätet och detta forum som byggts upp under de 10 år modellen nu funnits, så man kan få hjälp om det händer nåt och göra de förebyggande serviceårtgärder som behövs. Tex byta haldexolja och automatoljan innan bilen rullat för långt.

Jag behöver inte ha nyaste tekniken men jag vill ha ett tyst motorvägslok i bra skick, ålder spelar mindre roll. En 20 år gammal rostfri lågmilare kan vara härlig också :-)
#1333747
TommyP86 skrev:Precis så sa han som bytte från en w123 till en w124
nja, 123:an var inte bättre på något, det är lite för gammalt, en fräsch w124 har inte sämre komfort än en ny bil, men det har 123:an. om än den var totalt överlägsen mot samtida andra märken
#1334170
Ok67 skrev:
frasse4 skrev: mån 19 aug 2019, 19:19 Det har slagit mig att man kunde komma in på en Volvo handlare 1998 när två personer skulle hämta ut sina helt nya bilar. En hämtar en Volvo 940 Classic och en hämtar en ny Volvo S80. Snacka om kontrast där
Det är rätt galet faktiskt! Men det illustrerar ju fenomenet. 940 är en skitbil jämfört med S80. Ändå valde folk att köpa den..
Fast det är ju inte riktigt sant. S80 var knappast problemfri när den kom, med elfel och strulande gasspjäll och sin klena framvagn.... Säkerheten är högre, visst, men ägandekostnaderna var mycket högre än för en 940 Classic. Det är ganska hårt att kalla 940 för en skitbil, ser man till driftsäkerhet och valuta för pengarna så är det svårslaget än idag.

Om man vill diskutera varför folk köper eller snarare köpte gamla modeller så tycker jag att vi kan diskutera Volvo 240. Modellen som överlevde trots att ersättarna kom och gick under åren. 1992 kunde du knalla in hos valfri handlare och välja mellan Volvo 240, Volvo 740, Volvo 940, Volvo 960, Volvo 850, Volvo 440/460/480. Duktigt brett modellprogram, där den äldsta har rötter från 60-talet, ändå så sålde den. Det är som att Volvo skulle sälja första generationen S/V70 idag.
#1334324
S80_140HK skrev: tis 27 aug 2019, 07:16
Ok67 skrev:
frasse4 skrev: mån 19 aug 2019, 19:19 Det har slagit mig att man kunde komma in på en Volvo handlare 1998 när två personer skulle hämta ut sina helt nya bilar. En hämtar en Volvo 940 Classic och en hämtar en ny Volvo S80. Snacka om kontrast där
Det är rätt galet faktiskt! Men det illustrerar ju fenomenet. 940 är en skitbil jämfört med S80. Ändå valde folk att köpa den..
Fast det är ju inte riktigt sant. S80 var knappast problemfri när den kom, med elfel och strulande gasspjäll och sin klena framvagn.... Säkerheten är högre, visst, men ägandekostnaderna var mycket högre än för en 940 Classic. Det är ganska hårt att kalla 940 för en skitbil, ser man till driftsäkerhet och valuta för pengarna så är det svårslaget än idag.

Om man vill diskutera varför folk köper eller snarare köpte gamla modeller så tycker jag att vi kan diskutera Volvo 240. Modellen som överlevde trots att ersättarna kom och gick under åren. 1992 kunde du knalla in hos valfri handlare och välja mellan Volvo 240, Volvo 740, Volvo 940, Volvo 960, Volvo 850, Volvo 440/460/480. Duktigt brett modellprogram, där den äldsta har rötter från 60-talet, ändå så sålde den. Det är som att Volvo skulle sälja första generationen S/V70 idag.
Det är sant. ”Skitbil” kanske inte är rättvist.

Undrar vad de olika modellerna kostade 1992? 960 lär ju ha varit dyrast. Men vilken kom sen? Var 240 eller 440 billigast?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]