Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1332884
När jag köper bil så tänker jag alltid att jag vill ha en så ny konstruktion som möjligt för pengarna. Utvecklingen går hela tiden framåt och nya modeller tenderar att vara bättre på det mesta.

Jag har dock noterat att väldigt många inte verkar tänka på det sättet. Om vi tar Volvo som exempel så har ju samtliga generationer av V70 sålt som smör in i det allra sista.

En V70n från 2007 är ju en bil från 90-talet även om den råkar vara tillverkad senare. Hade jag köpt en ny bil år 2007 så hade jag aldrig valt en sådan. Ville jag absolut ha en Volvo så hade jag tagit en V50 eller rent av väntat på nya V70 som vid det laget redan var presenterad. Annars hade jag nog kikat på Passat som kom i en ny modell runt 2005.

Priserna brukar ju inte heller sjunka i någon större omfattning. Classic-modellerna är ju rätt prisvärda, men de brukar inte komma förrän sista året.

Hur tänker ni i denna fråga?
#1332891
Befintlig modell brukar ha:
-Bra pris
-Bra kampanjer
-Bra utrustningspaket inkluderade
-Ingen väntetid som kan vara viktigt när man måste byta ett fast datum enlig leasingavtal
-Mindre barnsjukdommar
#1332894
Det här är en bra fråga, med många svar :)
Generellt sett kan man nog säga att det finns ett varierande bilintresse där ute i skogarna.
Har tom dragit ut på (kört mer än 3 år) att byta tjänstebil (V40 CC) för att vänta på att XC40 skulle introduceras, så var jag står i detta fattar du nog :)
Sen finns det ett visst sug efter Classic, gäller både privat o företag skulle jag tro. Företagare fick ju in en massa utrustning på dem. Även om det stod en ny modell (med ev barnsjukdomar), man trånade efter, runt hörnet.
Lagerbil är smidigt som sagt.
Men som du skriver, man missar ju ett rejält hopp i det mesta om man väljer den "gamla". Även andrahandsvärden kan diskuteras här.
V70N --> V70 II --> V90 var ju rejäla steg i ex. komfort och körkänsla.
#1332903
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 08:57 Befintlig modell brukar ha:
-Bra pris
-Bra kampanjer
-Bra utrustningspaket inkluderade
-Ingen väntetid som kan vara viktigt när man måste byta ett fast datum enlig leasingavtal
-Mindre barnsjukdommar
Är priserna/utrustningen verkligen så bra då? Kanske i det absoluta slutet då den nya modellen är lanserad och man har gått över på Classic. Men inte reade
Volvo ut V70N år 2006 direkt? Eller för den delen V70II år 2014..
#1332927
Jimmy Svensson skrev: mån 19 aug 2019, 13:04 Många har ju inte råd med en dyr ny bil
Absolut. Jag menar mest varför man köper en ny bil i slutet av modellens livscykel.

Men resonemanget går även att applicera på begagnade bilar. I min värld borde en V70N kosta lika mycket oavsett om den är från 2001 eller 2008. Endast miltal, skick och utrustning borde avgöra. Jag skulle aldrig betala mer för ett nyare exemplar.
#1332941
Ok67 skrev: mån 19 aug 2019, 14:08 . I min värld borde en V70N kosta lika mycket oavsett om den är från 2001 eller 2008. Endast miltal, skick och utrustning borde avgöra. Jag skulle aldrig betala mer för ett nyare exemplar.
Ehh... det skiljer ju 7 st vintrar badandes i svensk saltslask på en 2001 och en 2008.
#1332944
VolvoB20 skrev: mån 19 aug 2019, 15:31
Ok67 skrev: mån 19 aug 2019, 14:08 . I min värld borde en V70N kosta lika mycket oavsett om den är från 2001 eller 2008. Endast miltal, skick och utrustning borde avgöra. Jag skulle aldrig betala mer för ett nyare exemplar.
Ehh... det skiljer ju 7 st vintrar badandes i svensk saltslask på en 2001 och en 2008.
Och ganska många fel som fixades första fyra åren.

Men till stora delar är det ju faktiskt så att de är så gamla nu att skick gör mer för priset än årsmodell. Fler i bra skick från senare år men nyare i dåligt skick är ju inte mycket dyrare än äldre i samma dåliga skick.
#1332961
Jimmy Svensson skrev: mån 19 aug 2019, 15:27 Ok fattar. Är ju så att det är ju tusentals med ändringar på en bil från den lanseras till den går i graven. Bruka vara bättre kvalitet bättre elektronik osv
Rätt försumbara ändringar ändå väl? Mest kosmetiska saker för att dölja åldern mot slutet..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]