Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1332663
tänkte handla belägg autodoc såg ate har keramiska belägg, nån som har erfarenhet, bra/ dåliga för en standardbil?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332665
Jag har ATE Ceramic på min V60 D4.
Skivorna blir inte riktigt lika "blanka" på anläggningsytan (jag trodde det var någon inslitning, men ska tydligen vara så) med dessa klossar, men allt annat är positivt.
Under semestern körde jag 840 mil och det finns inte ett enda spår av bromsdamm på fälgarna :-)

Köpte mina på https://www.bildelaronline24.se/
av volvov702002
#1332692
fjohan82 skrev: lör 17 aug 2019, 20:31 Jag har ATE Ceramic på min V60 D4.
Skivorna blir inte riktigt lika "blanka" på anläggningsytan (jag trodde det var någon inslitning, men ska tydligen vara så) med dessa klossar, men allt annat är positivt.
Under semestern körde jag 840 mil och det finns inte ett enda spår av bromsdamm på fälgarna :-)

Köpte mina på https://www.bildelaronline24.se/


fint att höra, ska ha längre livslängd med vad jag läst.
hur är det med bromsförmågan,tar dom direkt eller bättre när dom är "varma"
av UnleashFusion
#1332716
volvov702002 skrev: sön 18 aug 2019, 01:15
fjohan82 skrev: lör 17 aug 2019, 20:31 Jag har ATE Ceramic på min V60 D4.
Skivorna blir inte riktigt lika "blanka" på anläggningsytan (jag trodde det var någon inslitning, men ska tydligen vara så) med dessa klossar, men allt annat är positivt.
Under semestern körde jag 840 mil och det finns inte ett enda spår av bromsdamm på fälgarna :-)

Köpte mina på https://www.bildelaronline24.se/


fint att höra, ska ha längre livslängd med vad jag läst.
hur är det med bromsförmågan,tar dom direkt eller bättre när dom är "varma"
Jag tycker att mina keramiska belägg tar direkt, jämfört med mina original-belägg från fabrik. definitivt värt varenda krona från mitt perspektiv.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332728
UnleashFusion skrev: sön 18 aug 2019, 10:36
volvov702002 skrev: sön 18 aug 2019, 01:15
fjohan82 skrev: lör 17 aug 2019, 20:31 Jag har ATE Ceramic på min V60 D4.
Skivorna blir inte riktigt lika "blanka" på anläggningsytan (jag trodde det var någon inslitning, men ska tydligen vara så) med dessa klossar, men allt annat är positivt.
Under semestern körde jag 840 mil och det finns inte ett enda spår av bromsdamm på fälgarna :-)

Köpte mina på https://www.bildelaronline24.se/


fint att höra, ska ha längre livslängd med vad jag läst.
hur är det med bromsförmågan,tar dom direkt eller bättre när dom är "varma"
Jag tycker att mina keramiska belägg tar direkt, jämfört med mina original-belägg från fabrik. definitivt värt varenda krona från mitt perspektiv.
Har samma upplevelse jag, de fungerar lika bra i vanlig vardagstrafik här hemma som när man kör riktigt fort på Autobahn.
av UnleashFusion
#1332763
volvov702002 skrev: sön 18 aug 2019, 13:20 får bli att köpa fram o bak 😀
kan varmt rekommendera från mister-auto. ifall du inte har allt för bråttom kommer dom säkert ha en 25% rabattkod möjligtvis inom 1 vecka (brukar oftast vara "EXKLU25". Provade även hos bildelaronline24, fram och bak kostade det ~1700kr med deras 20%. Mister-auto utan rabatt ligger det på ~1880kr och med 15%(som fungerar top15" ligger det på ~1600kr eller om du kan vänta tills 20%/25% - sparar du ytterligare några hundra lappar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1332782
"ordinarie pris" brukar ju justeras i samma takt som rabattkoderna gör det på de tyska siterna tycker jag. Det spelar med andra ord inte så stor roll när man beställer, men det händer kanske att det är lite billigare än vanligt?
av volvoc70cab
#1333458
Överväganden
Inte alla keramiska bromsbelägg är desamma. Den exakta sammansättningen av keramiska-baserade friktionsmaterial varierar mellan olika tillverkare. Det är viktigt att veta den exakta keramiska material som används, deras partikelstorlekar, distribution och hårdhet, eftersom alla dessa faktorer kan påverka prestandan.
Varningar
Keramik bromsbelägg tenderar att vara dyrare än semi-metalliska kuddar. Keramiska pads är inte lämpliga för alla applikationer. Använd aldrig keramiska kuddar för att ersätta den semi-metalliska kuddar på större, tyngre lastbilar och stadsjeepar, eftersom metallen foder kan krävas för att hantera rejäl vikter och stigande temperaturer.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333500
volvoc70cab skrev: tor 22 aug 2019, 11:32 Överväganden
Inte alla keramiska bromsbelägg är desamma. Den exakta sammansättningen av keramiska-baserade friktionsmaterial varierar mellan olika tillverkare. Det är viktigt att veta den exakta keramiska material som används, deras partikelstorlekar, distribution och hårdhet, eftersom alla dessa faktorer kan påverka prestandan.
Varningar
Keramik bromsbelägg tenderar att vara dyrare än semi-metalliska kuddar. Keramiska pads är inte lämpliga för alla applikationer. Använd aldrig keramiska kuddar för att ersätta den semi-metalliska kuddar på större, tyngre lastbilar och stadsjeepar, eftersom metallen foder kan krävas för att hantera rejäl vikter och stigande temperaturer.
Du måste hänvisa till var du hittar dina citat, detta är andra tråden jag ser det...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]