Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1333286
Var nu på okq8 och fick låna en optisk mätare.. Vet inte huruvida den kan/ska kalibreras.. Men iaf visade den -40c..
Medans min klassiska hydrometer visar mellan -23c och -29c (svårt att läsa av)..
Om systemet rymmer 7.5L och jag sköljt systemet med bara vatten och sen fyllt på med 3,2L 100% etylenglykol (Volvo original) och resten vatten så blir det ett blandningsförhållande på 42procent..
Så det lutar ju åt att bägge mätarna visar fel.. ELLER, kan det vara så att glykolen är väldigt försiktigt märkt.. 50/50 ska nämligen ge -37c enligt förpackningen..
#1333410
Jag förmodar att du haft ett bra köldskydd Tidigare och att du inte fått ut all gammal kylarvätska. Om du inte öppnar dom pluggar som finns och tömmer kylare och värmeelement ordentligt så får du inte ut allt gammalt. På äldre bilar (fram till -60-talet) fanns "riktiga" kranar som de var lätta att hitta och (om dom användes) lätta att använda. Dessa försvann när glykol en blev "allmän" och ingen längre själv höll koll på sin bil. När jag jobbade med detta så kollade vi glykolhalten (optisk mätare) och sedan fyllde vi glykol efter det. Om inte kunden ville ha bytt kylarvätskan förstås. Dom senaste 50 åren är det väldigt sällan man sett en motor med så "rostigt" vatten som man kunde se på -60 - -70-talet. Det hände att man varmkörde motorerna med soda för att få rent, detta tror jag inte funkar i aluminium motorer. Men det står så i instruktionsböcker Volvo traktorer på -50-talet. Jag har en instruktionsbok tillhörande en Volvo T25 där det står så här,
Spolning med sodalösning bör ske, när man misstänker, att i vattenkanalerna
bildats beläggningar. Man upplöser 1 kg. vanlig soda i 20 lit. kokhett vatten.
Kylsystemet tömmes, och sodalösningen påfylles. Man låter därefter motorn gå
med en filt eller dylikt över kylaren så länge, att kokning uppstår.
Sodalösningen hålles vid denna temperatur i c:a 20 min, varefter den avtappas
och kylsystemet genomspolas med rent vatten. Under kokningen skall
påfyllningslocket vara avtaget.

Det var kraftigare grejer förr, 31 hk och 2,2 l cylindervolym.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]