Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1332483
30år borde vara värd bra mycket för rätt köpare då den ska vara skattefri vilket många gillar.

Biltemas megablue/megabluff är inte vita, dvs 5000K eller mer vilket är definitionen av vitt/färglöst ljus som dagssken, stort sett är dom lika gula som originallampor fast med sämre ljusflöde när man filterar bort del av spektrumet. Har totalsågats vid fotknölarna i flertalet tester utan att den utlovade förbättringen 2005 infriats efter supersågningen redan då. Man kan ju åtminstonde köra med kvatitetslampa som Philips WhiteVisionUltra som åtminstonde har lite av ljusflödet kvar och specade för 4000K vilket går att lita på men 4300K är svagt gult så 4000K är på inget sätt vitare, 4700K börjar bli vitt om inte optiken i strålkastaren påverkar. Med kvalitetslampa så slipper man även blända mötande vilket är Megabluffs paradgren när dom blir lite använda och lätt slitna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1332566
ER skrev:Biltemas megablue/megabluff är inte vita, dvs 5000K eller mer vilket är definitionen av vitt/färglöst ljus som dagssken, stort sett är dom lika gula som originallampor
Jag har betydligt vitare och bättre ljus med nuvarande Mega Blue än med standard glödlampor. Redan innan jag bytte glödlampor var det typ 50 % bättre ljus än förut p.g.a reläerna och grova kablar till reläerna direkt från generatorn. Det märktes mest när jag jag bytte rill blå glödlampor i fjärrljusen, fortfarande 55W
Användarvisningsbild
av ER
#1332640
Bara för det är något vitare än 3100K så betyder det inte att det är vitt ljus, bara mindre (piss)gult.
Bättre ljus med mindre ljus pga filtreringen är ju diskutabelt, iaf. i väta och svart trevlig asfalt utan reflexlinjer och annat som guidar.
Klart bästa "vita" halogen jag haft var Philips DiamondVision med "upp till 5000K" ljustemperatur, klart bättre än nåt annat på området jag testat och det var i stort sett allt som fanns i början av 2000-talet innan man insåg halogenlampans begränsning.
Användarvisningsbild
av ER
#1333728
För helljuset:
Philips Ultinon, OWL H7 samt IPF vilka alla har små dioder med mycket hög intensitet för sin storlek och korrekt placering av dom så ljusbilden blir bra och ljusintensiteten någorlunda vad en glödtråd i halogenlampa ger som är ultratunn jmfr dioder.

Extraljus:
PBE 180, 225, IPF 940, IPF 950, NBB Alpha LED 175/220,NBB Alpha 225 PRO LED, Lightforce Venom, LED/xenonhybriden Ligtforce DL230HX, Vision X Transporter, Vision X Light Cannon 4.5, 6.7, 8.7" med multi-LED. Pris från strax under 1000kr för PBE, via 6000 för Alpha 225 PRO LED upp till strax under 9000kr/st för VisionX Light Cannon.
Finns även en modell som kallas Seeker och finns i flera fabrikat/modeller från samma fabrik som gilas ocg fungerar bra.

Ramper:
Osram FX500 72W modellen, Vision X XPL, XPR, flertalet Rigidmodeller, Flertalet från Baja design, Viklight råder det delade meningar om, STEDI fungerar med pris på runt 3000kr upp till runt 20000kr+/st beroende på ramp och fabrikat.
Allt har med priset att göra då du lätt kan spendera 100000kr på ett ljusbygge med kvalitet utan att överdriva men som alltid kvalitet kostar OCH Vision X ÄR bra prylar trotts priset OCH NBB är i hälarna med sina LED(inte minst 225 PRO LED) undantaget Polar Blue som är budgetvariant och knappt bättre än beryktade Crazyrides 185-320W extraljus aka arbetsljus.

Väljer man LED är man mera ute efter BRED ljusbild än extrema längden xenon erbjuder på 1200m+ fast smal ljusbild med hotspots oavsett hur man än gör. Sen finns ju möjligheten att kombinera så man får både BRED OCH LÅNG ljusbild utan hotspots, som en fin ljusmatta man brer ut framför sig utan att behöva blända av tidigare än stackars Olle med sina stearinljus till helljus som måste blända av vid samma punkt som med extraljus då mötande kan se ljuskällan även om vägen inte blivit upplyst fram dit.
av volvov702002
#1348437
går i tankarna köpa, men antingen halogen o fixa xenon i eller lyktor med inbyggd ballast, men där är det standard 35w
nån nämnvärd skillnad mot te.x 60 w xenonkit?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1348462
volvov702002 skrev: lör 16 nov 2019, 15:12 går i tankarna köpa, men antingen halogen o fixa xenon i eller lyktor med inbyggd ballast, men där är det standard 35w
nån nämnvärd skillnad mot te.x 60 w xenonkit?
För halvljus är det avsevärd skillnad om det satt där original eller inte. Skillnaden mellan bra och dåligt. I helljuset för du montera själv oavsett och det funkar lika bra i båda fallen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1348538
I halvljus skulle aldrig vilja ha mer än 35W. I helljus beror det mycket på typen av reflektorer och hur 'bra' dom är. Jag har 50W i mina och anser det vara rätt lagom utan extraljus. Ger en lagom skillnad mellan halv- och helljus, utan att det blir kolsvart när man bländar av som det gärna blir om man har för starka helljus i förhållande till halvljusen.
av volvov702002
#1348653
led lr xenon vad hade ni valt, känns xenon ger mer ljus? har inget emot ballaster ,går gömma nånstans.

klart led e smidigt och kommer mer nytt, nån som testat Lumen Cyclops7/9?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1348744
Är det så kallad "fulkonvertering" det handlar om(dvs, montera xenon eller led i halogenstrålkastare) så brukar avsedd xenonlampa(finns olika beroende på om man har projektorer eller reflektorer) fungera bättre.

LED har ju dock den stora fördelen att dom tänds direkt, xenon tar ett tag att uppnå full styrka. Speciellt utan speedstarter-ballastrar. Xenon drar i regel rätt rejält mycket mer ström än LED också.

Det som är viktigt att ha i åtanke när man fulkonverterar från halogen till xenon eller LED är att både xenon och led alstrar betydligt mindre värme än halogen. Detta har betydelse på vintrarna där halogenens värme normalt hjälper till att hålla snö och is borta från strålkastarna, något varken led eller xenon kan i samma grad.
Har du redan högtrycksspolning och inte torkare så är det nog ok, men har du bara torkare och vanlig spolning som dom flesta halogenutrustade bilar så kan det bli problem. Dvs, man kan behöva stanna lite då och då och manuellt göra rent strålkastarna.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]