Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1353855
fjohan82 skrev:
Petterlundstrom skrev: sön 15 dec 2019, 09:46
Lucif3r skrev:När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Jag har den nedanför skylten på min V70. Tycker det blev mycket diskret och bra. Upplever inte att det blir för ljust nära bilen. Men är väl kanske en smaksak.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Jag har den där på min V60 också. Har justerat rampen så den lyser något uppåt, då slipper man den där karaktäristiska "ljusfläcken" precis framför bilen.
Så har även jag gjort!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1353903
Nu finns det inte på just min, men dom har börjat komma med värme i glaset, så även det problemet löser sig med tiden.
Användarvisningsbild
av ER
#1353951
Spelar ingen roll om det är halogen, xenon, led eller värme i glaset då det ger exakt samma problem vid väderlek. Led har fördel att vara kallare så riktigt kall snö inte fäster eller smälter och orsakar problem som tex halogen som inte kan smälta snö tillräckligt för att ens kallas fördel då det murar igen trotts ineffektiv ljuskälla som avger värme snarare än ljus. Är det riktigt illa så vill man ändå åka på halvljuset om man inte vill uppleva scenen ur stjärnornas krig och det självbländar mera än gör nytta då inte ens helljuset undviker detta. Viktigare att se till att lågt eller högt monterad ramp har "platt" ljusbild, dvs. liten spridning upp/ner som gör att ljuset hamnar där det ska och inte slår ner i backen direkt och ge kraftigt kortad siktsträcka pga kraftig närbelysning och man måste ställa in så man lyser upp trädtoppar ordenligt för att inte blända sig själv och då blir det sämre ljus på backen en bit fram om dom sitter tex under regskylt. Samma sak om man har den på taket så kommer man lysa upp sina egna backspeglar och motorhuv med samma effekt som lågt placerad. Platt ljusbild gör att ljuset kommer ner på backen en bit fram utan att slå ner i backspeglar, motorhuv eller lysa som dimljus rakt ner i backen 1m framför fordonet så man får sämre sikt framåt.
Har provat med provisorisk placering av VX XPR H21(platt ljusbild) på taket och det fungerar perfekt trotts hyfsat långt fram att det skulle kunna hitta ner till backspeglar och motorhuv även om den nu kommer sättas lite längre bak för optimal placering.
Att lysa upp även trädtoppar är ingen nackdel OM man samtidigt lyser upp vägen ordentligt då platt ljusbild kan upplevas knasigt innan man blir van.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1354033
Steffe3 skrev:Där nere har jag min, blir nog inte mycket diskretare
Se där ja, ja det där är tämligen exakt så som jag isf har funderingar på att montera den, dock utan galler framför :)
Som sagt, mycket diskretare än så där är nog svårt att få :p
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1354154
På stenåldern körde jag med 130 Watt halogenlampor i halvstora lyktor, glaset blev svinvarmt så det ångade om det. Murade aldrig igen ens i snöstorm.

Men nya högeffekt LED på flera hundra watt blir ju också saftigt varma, så till den milda grad att de dyrare har temp-övervakning som drar ned styrkan om man kör på helljus länge.

Har några riktigt starka ledlampor som känns som det bränner på huden om man håller handen nära framför.
Användarvisningsbild
av ER
#1354224
Kvalitetsprodukter körs inte på maxeffekt , då har du kort livslängd och du vill ju inte att effekten dras ner efter ett tag. Sen finns ju annat än extraljus men det är inte relevant til hut extraljus fungerar och ingen av topp2-3 tillverkare av extraljus/ramp kör på maxeffekt utan en bra bit under. Skräptillverkare kör för allt vad tygen håller och har livslängd och pris därefter.
Var på inget sätt imponerad av 130W H3 i BBK mer än att dom faktiskt sålde hyfsat för att vara så kortlivade och inte gillade normal svensk vägstandard.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1354317
ER skrev: mån 16 dec 2019, 20:38 Kvalitetsprodukter körs inte på maxeffekt , då har du kort livslängd och du vill ju inte att effekten dras ner efter ett tag.
Jodå, jag tycker det är supersmart att effekten dras ned efter ett tag.

Detta var svindyra kvalitetsprodukter och jag förstår deras designlösning. Om det är mitt i vintern och man ligger i bra fart så kan man ju släppa på mera ström för kylningen är ju extremt bra av den svinkalla fartvinden. Kör du långsamt en varm sommarnatt minskar man strömmen för att inte överhetta dioderna.

Gör du inte detta måste du ju alltid köra med lägsta effekten anpasassad för +45 grader och snigelfart även om det är mitt i vintern på en ödslig norrlandsväg.
ER skrev: mån 16 dec 2019, 20:38
Sen finns ju annat än extraljus men det är inte relevant til hut extraljus fungerar och ingen av topp2-3 tillverkare av extraljus/ramp kör på maxeffekt utan en bra bit under. Skräptillverkare kör för allt vad tygen håller och har livslängd och pris därefter.
De jag kikade på var ingen av dessa varianter utan betydligt smartare konstruktion som anpassar sig efter efter förhållandena och alltid ser till att hålla specificerad temepratur på dioderna oavsett yttre förhållanden.
ER skrev: mån 16 dec 2019, 20:38 Var på inget sätt imponerad av 130W H3 i BBK mer än att dom faktiskt sålde hyfsat för att vara så kortlivade och inte gillade normal svensk vägstandard.
Detta var innan xenon och led var uppfunnet jag körde med 130 Watt haolgen, det som imponerde var att glaset blev svinvarmt så int2 ens värsta snöstorm kunde få dem att mura igen med snö.
Användarvisningsbild
av McQueen
#1354390
Några jämförelser som jag gjorde i februari detta år när jag testade olika ljus för mc. Denali D2 till vänster. Biltemas arbetsljus användes i par. LED-rampen är en Lazer ST4.
Bilagor
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.20.07.png
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.20.07.png (462.03 KiB) Visad 511 gånger
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.04.06.png
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.04.06.png (545.29 KiB) Visad 511 gånger
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.15.35.png
Skärmavbild 2019-12-15 kl. 21.15.35.png (458.51 KiB) Visad 511 gånger

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]