Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
#1353799
Jag har kört med alla typer av ljuskällor. Led,halogen och xenon...

Ledramp på 42" på Caddyns takräcke- superbra lyse men det var en kines ramp så den störde radion , och lös väldigt kort som i princip alla ramper gör ..och så isade den igen hela tiden så omöjlig att köra med på vintern

Kört med NBB 225 75W xenon speedstart sen 2011. Bra lysen men nu kör alla dem så känns utjatat ....

Nu i höstas köpte Jag en flång ny bil och lät det monteras 3st Hella 3003 225mm med 100w Halogen, och Hella original kabelsats, och herrejösses vilket lyse, inte långt ifrån NBB xenon men till en bråkdel av priset och skönt att ha halogen då extraljusen väger mindre, billigare glödlampor och mycket mindre stöldbegärliga

Led extraljus är så fula att man vill spy
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1353811
Vi bilägare har i det senaste numret test av led-ramper. För 2500 får man en bra ramp. Några lyser väldigt brett och några riktigt långt. Tror faktist jag ändå ska köpa en. Hade det på min förra bil, och saknar det ibland.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1353813
När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1353814
.... och det är 13 ramper från 1300 - 6500 kr. Testet visar bredd och längd vid specificerade lux-värden. Testvinnaren kostar 2500 kr Purelux Road Curve 120w
3lux ger längd 400m bredd 66m.
Tidningen utkom 10 dec och kostar 59 kr.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1353815
Lucif3r skrev:När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Jag hade min ramp där på V60n. Det fungerade, men högre upp är bättre. Blir lite för mycket precis framför bilen, men längden var ändå bra. Så den gjorde nytta fast det var en otroligt billig 120w ramp. Kostade under 1000 lappen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1353823
Lucif3r skrev: sön 15 dec 2019, 01:59 När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Endast för folk i glesbygd, fickparkerar du får du garanterat någons dragkrok i rampen efter några dagar.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1353838
Lucif3r skrev:När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Jag har den nedanför skylten på min V70. Tycker det blev mycket diskret och bra. Upplever inte att det blir för ljust nära bilen. Men är väl kanske en smaksak.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1353840
Petterlundstrom skrev: sön 15 dec 2019, 09:46
Lucif3r skrev:När vi ändå talar om extraljus och ramper... Är det någon som provat att ha rampen nedanför nummerplåten? För på t ex V70 som jag har så skulle det vara ett rätt diskret ställe att montera den på(jag tycker klassiska extraljus-platser framför grillen är ap-fult), men den hamnar ju rätt långt ner då...
Jag har den nedanför skylten på min V70. Tycker det blev mycket diskret och bra. Upplever inte att det blir för ljust nära bilen. Men är väl kanske en smaksak.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Jag har den där på min V60 också. Har justerat rampen så den lyser något uppåt, då slipper man den där karaktäristiska "ljusfläcken" precis framför bilen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1353851
Där nere har jag min, blir nog inte mycket diskretare Bild

Funderar även på några Seeker i övre just för att dom är mörkare, plus har fått gott omdöme.
IMG_20191010_164201_524.jpg
IMG_20191010_164201_524.jpg (174.69 KiB) Visad 2680 gånger
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]