Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1332512
MartinS skrev:VW kom ju undan med mindre uppdateringar, mestadels mjukvara. Med försämrad prestanda och ökad förbrukning som följd om man skall lyssna på förståsigpåarna...

Min svåger som har en VW fick någon uppdatering för ett par veckor sedan. I och med den uppdateringen kommer add-blue förbrukningen öka markant varvid dom fick "frikort" att hämta gratis add-blue hos vw återföräljarna under all framtid. Där tog man ju ändå lite ansvar men känns ändå lite sådär...
Vw ökade egr-användandet, vilket är vad som orsakat volvos problem (stort användande)
Adbluebilarna var i princip en fluffig rosa dröm att åtgärda i jmf med de som enbart använder LNT och egr.
#1332544
MartinS skrev:VW kom ju undan med mindre uppdateringar, mestadels mjukvara. Med försämrad prestanda och ökad förbrukning som följd om man skall lyssna på förståsigpåarna...
Man ska definitivt inte tro på de tester som Teknikens Värld gjorde i alla fall. Man testade bilar med flera veckors mellanrum i olika temperatur i olika väder och sedan gjorde stor nummer av att det skiljde några hästkrafter. Jag som råkar veta vad som egentligen gjordes i motorn (sånt vi pratar om på jobbet...) vet att alla ändringar i programvaran gjordes på låg och dellast. Dvs det finns inte en chans i h-e att skillnaderna i maxeffekt på rullande landsväg berodde på ändringar i programvaran. Alla som vet någonting om rullande landsväg vet att TV borde kastat sina tester i soptunnan...
#1337442
Hej ! Jag har en fråga till er som är berörda av detta tror jag?
Det är såhär jag har en XC60 D3 -17 en av de sista så det är en classic. och fick ett brev från Volvo om att den behövde uppdateras. Den skulle ändå in på service så de skulle fixa det i samband med det. Ser på pappret att uppdaterad CEM & ECM är gjorda. Vad det betyder vet jag inte riktigt men kanske kan få svar här.
Nu till min egentliga fråga. Jag får hela tiden motorstopp ?? Alltså jag har haft bilen i snart 10 månader och det har gått hur bra som helst. Men efter uppdateringen eller servicen så stannar bilen för mej det är inte samma bil.
Den är manuell framhjulsdriven. Man lägger i ettan och glider iväg om lägger i tvåan och släpper upp kopplingen så dör bilen ???? Där är inget bottendrag i utan du måste gasa på för att den inte ska dö??? Är det någon mer som känner skillnad eller är det bara inbillning ???
#1337485
Edvin73 skrev: sön 15 sep 2019, 17:14 Man lägger i ettan och glider iväg om lägger i tvåan och släpper upp kopplingen så dör bilen ???? Där är inget bottendrag i utan du måste gasa på för att den inte ska dö??? Är det någon mer som känner skillnad eller är det bara inbillning ???
Sådär upplevde jag också min bil vid köp, släppte man upp kopplingen sakta rullande på 2an så dog eländet. Bilen var inte nyservad vid köp så jag kan inte koppla det till mjukvaruuppdatering.
Antingen har jag lärt mig köra bilen eller så har bilen lärt sig mitt körmönster för det har inte hänt mer än någon enstaka gång på senare tid.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]