Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEC
#1328722
Hej! Jag köpte en begagnad V60 CC D4 (2015) nu i juli som verkar ha motorproblem där Check Engine (gul kontrollampa) lyser konstant utan att verkstaden (Bilia Haga Norra i Stockholm) lyckats hitta felet. De hänvisade till denna återkalllelse som de precis fick besked om någon vecka innan den kom på nyheterna. Nu undrar jag om någon annan har liknande problem och kör runt med gul kontrollampa som inte går att släcka på verkstan eller som tänds igen efter verkstadsbesök så fort man gasar lite?

Min förra bil var en SAAB 9-3 från 2001 så jag har svårt att bedöma om motorn och turbon känns ”normal” eller vilken typ av motorljud som är normalt från en dieselbil.

När jag kontaktade Bilias kundtjänst idag fick jag beskedet att just min bil inte var återkallad när de slog på regnumret i sitt system. De sa också att om jag inte har fått något brev så omfattas jag inte av återkallelsen. Kan det verkligen stämma? Det här gäller väl alla bilar från 2014-2019 med 4-cylinders dieselmotor?

Någon annan som fått ett brev från Volvo ännu? Är lite förvånad att jag inte ens fått någon info via e-post men jag har ju ingen erfarenhet av Volvos service sedan tidigare.
av SEC
#1328927
Jag pratade med Bilia igår och de hänvisade till att alla berörda kommer att få ett brev från Volvo inom kort med mer information. De sa också att en ”kampanj” med serviceåtgärder kommer att starta vecka 40 (oktober) och pågå även under 2020. Beroende på bilmodell kan det tydligen handla om olika åtgärder som uppdaterad mjukvara eller ombyggnad av kylning e.dyl.
#1330793
De där låg i brevlådan idag när jag kom hem från semestern.
Återstår bara att se hur länge man kommer få vänta på åtgärden...
#1330945
Hade den där i brevlådan idag också. Fick motorfelmeddelanden med effektförlust ca 4 ggr under min Tysklandresa på Autobahn. Felmeddelandet försvann efter omstart så jag brydde mig inte så mycket då det inträffat vid acceleration från 160 upp till 180 - 190, vilket ju inte hände så ofta :-(
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
#1330952
Jag hade, såhär när jag tänker efter i efterhand, vid ett tillfälle en varning som blinkade till när jag var i Irland.
Symbol och meddelande men det var under en så kort tid att jag inte han reflektera över vad det stod, visades max någon sekund. Det var under konstant fart, således bör det inte ha varit någon nivågivare för vätska. Detta borde rimligen ha visats igen om så hade varit fallet...
Några gånger har det också känts som att bilen under någon tiondels sekund sackar när man kör i 110-130 km/h på farthållaren, lite som att köra i kraftig byig motvind, men då utan varning. Om detta hänger ihop vet jag inte.

Får se om detta upprepas eller om den hinner brinna upp, jag är dock inte orolig så vi får se!
#1332495
Någon som vågar spekulera i vad åtgärden kommer att bli? Omkonstruktion med materialbyte? Själv är rädd för att fokus endast kommer att ligga på mjukvara med eventuell lägre prestanda / ökad förbrukning som följd. Vad tror ni?
#1332503
Nej, bilen är certifierad med en viss förbrukning, så en ökning av den är helt otänkbar i dessa vw-gate-tider.
Gissningsvis förändring av hårdvara och mjukvara. Motorerna tillverkas dessutom fortfarande, så räkna med fungerande ändring.
#1332510
VW kom ju undan med mindre uppdateringar, mestadels mjukvara. Med försämrad prestanda och ökad förbrukning som följd om man skall lyssna på förståsigpåarna...

Min svåger som har en VW fick någon uppdatering för ett par veckor sedan. I och med den uppdateringen kommer add-blue förbrukningen öka markant varvid dom fick "frikort" att hämta gratis add-blue hos vw återföräljarna under all framtid. Där tog man ju ändå lite ansvar men känns ändå lite sådär...
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]