Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1327388
Tjena! Jag har en Skoda Octavia RS 2004 (gen 1)

Ibland efter körning (både lugn och hård) när jag stannat och lägger i neutral (manuell) så börjar det lukta koppling som satan i typ 2 minuter sen försvinner det. Händer kanske var fjärde körning.

Men kopplingen tar halvvägs upp om inte längre ner så där är det inga problem och den slirar aldrig. Kan ligga i 220 km/h på 4100-4300 varv.

Sen en till undran är att ibland när jag ska iväg efter stopp på ettan så hugger den till. Som att jag inte hade tillräckligt med gas. Kopplingsdumpar inte i det här fallet men den beteer sig bara sådär på ettan som att jag hade dåligt med gas fast jag hanterar bemötningen på precis samma sätt som min A3:a med samma 1.8t motor och den sticket iväg på en gång.

Tacksam för alla seriösa svar på någon av mina problem! Tack!
#1327428
Bränd broms luktar också som koppling.
Anliggande broms?

Huggande koppling är ofta olja på lamellen. Inte tillräckligt för att slira, utan en tunn oljefilm.
Kan också vara dåliga motorfästen. Främst momentstag som ska hålla motorns vridning.

Höga farter är inte påfrestande för kopplingen.
Kör 60-70 på högsta växeln och ge fullgas. Lätta SNABBT på kopplingen så den slirar till. Hela tiden fullgas.
Högg den motorn snabbt, eller slirade den slira mer än halv sekund eller så?
Max en sekund.
Fortsätter den slira är kopplingen helkass.

Hoppas du bara kör dom farterna på inhägnat eller autobahn.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]