HVO100 bränsle och äldre Volvo dieselbilar?
Postat: mån 15 jul 2019, 18:11
Hej,
Nån som vet nåt om äldre Volvo personbilar med dieselmotor än de som de listar nedan kan tänkas komma bli godkända att köras på HVO100 bränsle?
https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -om-hvo100
"Alla Volvobilar som nu är i produktion och har Volvos egentillverkade fyrcylindriga dieselmotor kan tankas med HVO100 – utan att några anpassningar behöver göras.
Det betyder följande modeller:
- Volvo XC90 (fr.o.m. modellår 2015)
- Volvo S90, V90, V90 Cross Country (alla modellår)
- Volvo V60, V60 Cross Country (fr.o.m. modellår 2019)
- Volvo XC60 (fr.o.m. modellår 2018)
- Volvo XC40 (alla modellår)"
Verkar ju rätt riskfritt, till och med helt riskfritt, att köra på HVO enligt en av de svenska tillverkarna av HVO:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... _pa_hvo100
"Vågar ni på Colabitoil påstå att det är helt riskfritt att köra en dieselbil på HVO100?
– Ja. Och det gör vi. Det har inte inträffat några incidenter eller haverier kopplade till HVO100. Skulle vi sälja ett fordonsbränsle som inte fungerar i fordon så skulle vi inte finnas kvar på marknaden."
Bilar med gällande fabriksgaranti eller maskinskadeförsäkring kan man förstå att biltillverkaren kan behöva ge OK för HVO100 för en viss motor eller bilmodell.
Är kanske inte så lätt att testa olika äldre dieselmotorer med VHO100 heller för biltillverkarna, det kostar och tar väl tid (de kanske anser att de måste dra en gräns bakåt i tiden).
Det finns ju i alla fall några biltillverkare som har ju gett OK till att köra på HVO100 i vissa av sina diesel personbilar, t ex Citroën och Peugeot i alla sin Euro 5 och Euro 6 dieselbilar.
Volvo är försiktiga och har bara gett OK till dieselbilar enligt sin lista (se ovan).
Finns en lista t ex på Gröna Bilisters hemsida vilka fabrikat som har dieselbilar och vilka som f.n. får köras på HVO100.
Jag har en V70 MY14 med 2,0 liter, 5 cyl, 136 hk motor, Euro 5, som jag kört med sen jag köpte den ny. Den har ju några år kvar i trafiken. Skulle gärna köra på HVO100 om min bil skulle bli godkänd för det i framtiden, det skulle bli ett av mina strån jag kan dra till miljöstacken i så fall.
Vore kul att höra om nån vet nåt om läget med HVO100 och Volvos äldre dieselbilar.
/Bo
Nån som vet nåt om äldre Volvo personbilar med dieselmotor än de som de listar nedan kan tänkas komma bli godkända att köras på HVO100 bränsle?
https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -om-hvo100
"Alla Volvobilar som nu är i produktion och har Volvos egentillverkade fyrcylindriga dieselmotor kan tankas med HVO100 – utan att några anpassningar behöver göras.
Det betyder följande modeller:
- Volvo XC90 (fr.o.m. modellår 2015)
- Volvo S90, V90, V90 Cross Country (alla modellår)
- Volvo V60, V60 Cross Country (fr.o.m. modellår 2019)
- Volvo XC60 (fr.o.m. modellår 2018)
- Volvo XC40 (alla modellår)"
Verkar ju rätt riskfritt, till och med helt riskfritt, att köra på HVO enligt en av de svenska tillverkarna av HVO:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... _pa_hvo100
"Vågar ni på Colabitoil påstå att det är helt riskfritt att köra en dieselbil på HVO100?
– Ja. Och det gör vi. Det har inte inträffat några incidenter eller haverier kopplade till HVO100. Skulle vi sälja ett fordonsbränsle som inte fungerar i fordon så skulle vi inte finnas kvar på marknaden."
Bilar med gällande fabriksgaranti eller maskinskadeförsäkring kan man förstå att biltillverkaren kan behöva ge OK för HVO100 för en viss motor eller bilmodell.
Är kanske inte så lätt att testa olika äldre dieselmotorer med VHO100 heller för biltillverkarna, det kostar och tar väl tid (de kanske anser att de måste dra en gräns bakåt i tiden).
Det finns ju i alla fall några biltillverkare som har ju gett OK till att köra på HVO100 i vissa av sina diesel personbilar, t ex Citroën och Peugeot i alla sin Euro 5 och Euro 6 dieselbilar.
Volvo är försiktiga och har bara gett OK till dieselbilar enligt sin lista (se ovan).
Finns en lista t ex på Gröna Bilisters hemsida vilka fabrikat som har dieselbilar och vilka som f.n. får köras på HVO100.
Jag har en V70 MY14 med 2,0 liter, 5 cyl, 136 hk motor, Euro 5, som jag kört med sen jag köpte den ny. Den har ju några år kvar i trafiken. Skulle gärna köra på HVO100 om min bil skulle bli godkänd för det i framtiden, det skulle bli ett av mina strån jag kan dra till miljöstacken i så fall.
Vore kul att höra om nån vet nåt om läget med HVO100 och Volvos äldre dieselbilar.
/Bo