Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1326935
Vill minnas att det finns två pumpar. En lågtryck och en högtryck. Om det hänger på pumpen tycker jag det är märkligt att volvo inte säger det. Pump går ju att byta.
Varför tror du volvo mörkar att det är ok att köra med hvo i alla gamla bilar? Vad tjänar dom på det? Har du någon teori?
#1326943
Tror inte Volvo tjänar nåt på att mörka att/om HVo går att använda i äldre bilar.

Däremot så skulle dom heller inte tjäna nåt mer än goodwill på att säga att det är ok, plus att risken är att folk som av vilken anledning som helst får motorhaverier kanske skulle försöka hålla Volvo ansvariga. Klar risk för trassel mao, och för att verkligen kunna garantera att det är ok skulle man nog behöva rätt rejält m tester.
#1326948
Tror du kan vara någonting på spåret här.

När jag sätter på mig tänkarhatten kan jag också tänka mig att det tekniskt går bra, men på äldre bilar så börjar det bli problem med pumpar, spridare, etc på en del exemplar. Om då Volvo öppnar upp för HVO100 så finns det ett antal bilar som kommer att börja strula (som troligen skulle börja strula med EN590 diesel), där ägarna skulle börja klaga på Volvo. Genom att inte öppna upp för HVO100 på äldre bilar så slipper de dessa problem.

Naturligtvis är ovanstående endast spekulationer.
#1326963
Hej,
Man får väl tuffa på med vanlig diesel ett tag till.
Har Volvia försäkring på min Volvo V70 D3 MY14 och min har gått 14 tusen mil nu så makinskadeförsäkring på min kan jag ha några tusen mil till (till 17 000 mil i mitt fall), sen får vi se om jag vågar mig på HVO100 oavsett vad Volvo säger. Man kunde ju börja lite lätt med t ex varannan tank HVO100 och varannan vanlig diesel i alla fall, när maskinskadeförsäkring inte går att få längre.

Enligt Volvias hemsida:
Maskinskadeförsäkringen ingår i halvförsäkringen och gäller för din bil om den är yngre än 8 år. Maskinskadeförsäkringen slutar gälla om bilen innan dess körts mer än 15 000 mil. Har du köpt din bil hos en av Volvo och Volvia auktoriserad svensk Volvoåterförsäljare är åldersgränsen 8 år och milgränsen 17 000 mil. När en av gränserna uppnåtts upphör försäkringen att gälla.

/Bo
#1326972
Tankar du diesel på volvos Tanka-mackar har du redan upp till 40% HVO i bränslet. Varannan tank skulle kunna bli 75%. Tror kravet är min 18% så det kan du också råka ut för. Vad jag vill ha sagt är att egna experiment i säger så mycket om man exakt vet vad man har tankat.
#1326979
Fjonsson skrev: tis 16 jul 2019, 10:20 Eller så kan det vara så att volvos samlade kunskap om dieselmotorer och dess bränsle är aningen större än era. Också en möjlighet.
Haha, ja så får man verkligen hoppas att det är! :-)
Men nu var det ju du som antydde att Volvo mörkade att det faktiskt är safe att köra även äldre bilar på HVO, eller misstolkade jag din post högre upp på sidan?
#1326981
Fjonsson skrev: tis 16 jul 2019, 06:37 Vill minnas att det finns två pumpar. En lågtryck och en högtryck. Om det hänger på pumpen tycker jag det är märkligt att volvo inte säger det. Pump går ju att byta.
Varför tror du volvo mörkar att det är ok att köra med hvo i alla gamla bilar? Vad tjänar dom på det? Har du någon teori?
Ber om ursäkt om jag tolkar dig fel, men jag tror inte dom mörkar nåt alls, tror snarare att dom inte gjort tillräckliga tester på äldre motorer och inte heller har för avsikt att göra det. Därav de svävande uttalandena från Volvos sida.
#1326993
Bullmark skrev:
Fjonsson skrev: tis 16 jul 2019, 06:37 Vill minnas att det finns två pumpar. En lågtryck och en högtryck. Om det hänger på pumpen tycker jag det är märkligt att volvo inte säger det. Pump går ju att byta.
Varför tror du volvo mörkar att det är ok att köra med hvo i alla gamla bilar? Vad tjänar dom på det? Har du någon teori?
Ber om ursäkt om jag tolkar dig fel, men jag tror inte dom mörkar nåt alls, tror snarare att dom inte gjort tillräckliga tester på äldre motorer och inte heller har för avsikt att göra det. Därav de svävande uttalandena från Volvos sida.
Nej precis. Noll intäkter, och större risk för medialt gnäll om någon 20 000 milad bil fått pumphaveri och naturligtvis på första tanken hvo. Dessutom är det oprövat och den som okejar det utan tester är tämligen wild and crazy karriärmässigt.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]