Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1326840
Hej,
Nån som vet nåt om äldre Volvo personbilar med dieselmotor än de som de listar nedan kan tänkas komma bli godkända att köras på HVO100 bränsle?

https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -om-hvo100
"Alla Volvobilar som nu är i produktion och har Volvos egentillverkade fyrcylindriga dieselmotor kan tankas med HVO100 – utan att några anpassningar behöver göras.
Det betyder följande modeller:
- Volvo XC90 (fr.o.m. modellår 2015)
- Volvo S90, V90, V90 Cross Country (alla modellår)
- Volvo V60, V60 Cross Country (fr.o.m. modellår 2019)
- Volvo XC60 (fr.o.m. modellår 2018)
- Volvo XC40 (alla modellår)"


Verkar ju rätt riskfritt, till och med helt riskfritt, att köra på HVO enligt en av de svenska tillverkarna av HVO:
https://www.motormagasinet.se/article/v ... _pa_hvo100
"Vågar ni på Colabitoil påstå att det är helt riskfritt att köra en dieselbil på HVO100?
– Ja. Och det gör vi. Det har inte inträffat några incidenter eller haverier kopplade till HVO100. Skulle vi sälja ett fordonsbränsle som inte fungerar i fordon så skulle vi inte finnas kvar på marknaden."


Bilar med gällande fabriksgaranti eller maskinskadeförsäkring kan man förstå att biltillverkaren kan behöva ge OK för HVO100 för en viss motor eller bilmodell.
Är kanske inte så lätt att testa olika äldre dieselmotorer med VHO100 heller för biltillverkarna, det kostar och tar väl tid (de kanske anser att de måste dra en gräns bakåt i tiden).
Det finns ju i alla fall några biltillverkare som har ju gett OK till att köra på HVO100 i vissa av sina diesel personbilar, t ex Citroën och Peugeot i alla sin Euro 5 och Euro 6 dieselbilar.
Volvo är försiktiga och har bara gett OK till dieselbilar enligt sin lista (se ovan).
Finns en lista t ex på Gröna Bilisters hemsida vilka fabrikat som har dieselbilar och vilka som f.n. får köras på HVO100.

Jag har en V70 MY14 med 2,0 liter, 5 cyl, 136 hk motor, Euro 5, som jag kört med sen jag köpte den ny. Den har ju några år kvar i trafiken. Skulle gärna köra på HVO100 om min bil skulle bli godkänd för det i framtiden, det skulle bli ett av mina strån jag kan dra till miljöstacken i så fall.
Vore kul att höra om nån vet nåt om läget med HVO100 och Volvos äldre dieselbilar.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1326855
Jag frågade Volvo i Göteborg om detta.
Svaret var (vill jag minnas) att modeller av äldre snitt med VEA har bland annat en annan bränslepump som inte är anpassad.
Sen om det funkar är det ju bra, men jag kommer inte testa så länge jag har maskingaranti (15-17' mil?) på bilen.
#1326895
Såhär skrev man till mig:

Tack för ditt mejl angående HVO100.
De bilar vi tillåter HVO100 i har en bränslepumpskonstruktion som gör det möjligt och som tillåter annat bränsle. Äldre bilar med samma motor har delvis en annan bränslepumpskonstruktion.

I dagsläget blandar de flesta stora drivmedelsbolagen i HVO i sin diesel son du kan tanka din bil med:

· OKQ8 diesel, upp till 40%.
· Preem Evolution diesel 32%.
· CircleK Miles Diesel, upp till 40%.
· Tanka diesel, upp till 40%.

I dagsläget har vi ingen information om även äldre bilar kommer att testats för detta drivmedel.

Vi hoppas att ovanstående svarar på det du sökte.
Tveka inte att återkomma till oss om du har ytterligare frågor eller funderingar.

Med vänliga hälsningar
#1326897
Troligtvis är det någon komponent som får förkortad livslängd. Det är ju en nackdel för volvo att inte kunna erbjuda ägare till äldre bilar att kunna köra på hvo. Man känner sig tvingad att avråda. Eller vad tror du ligger bakom?

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]