Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1326997
Bullmark skrev: tis 16 jul 2019, 15:24
Fjonsson skrev: tis 16 jul 2019, 10:20 Eller så kan det vara så att volvos samlade kunskap om dieselmotorer och dess bränsle är aningen större än era. Också en möjlighet.
Haha, ja så får man verkligen hoppas att det är! :-)
Men nu var det ju du som antydde att Volvo mörkade att det faktiskt är safe att köra även äldre bilar på HVO, eller misstolkade jag din post högre upp på sidan?
Nej, jag tror Volvo har tekniska skäl till att inte rekommendera hvo i äldre bilar.
#1327091
Hur gammal den är spelar ju ingen roll. Frågan är ju om den klarar hvo100. Vad tror du själv är anledningen till att volvo avråder från hvo100 i äldre bilar med hänvisning till bränslepumpen om det är exakt samma grejor som i dom godkända bilarna?
#1327281
Bilen tillverkas fortfarande? Det är en enorm skillnad imo.
Mer pedagogiskt:

Plattform ska godkännas och testas för nytt bränsle.
Kommer det generera intäkter?
Troligen kommer några kommuner köpa och sätta på klistermärken om miljöbränsle, även några företag och privat.
Så man sjösätter en testflotta.

I plattform spa har man då godkänt hela serien eftersom testet är gjort i spa (vad vi vet).
Testet är inte gjort på fordplattan och således är det inte heller provat i den. Fordplattan generera inte pengar, och då kan man helt enkelt säga nej istället. De som vill kan prova ändå.


Typ.
#1481445
Självklart kommer Volvo knappast att kosta på att testa äldre motorer för HVO100. Volvo har bestämt sig för att elektrifiera hela modellprogrammet så varför tala om att gamla dieselbilar kan köras på HVO. Någonstans i tråden har någon ”skyllt på” bränslepumpskonstruktionen??? HVO är partikelmässigt renare än vanlig diesel så vad är problemet? Min D5:a 2010 går som en klocka och drar något mindre, dock inte försvarbart prismässigt/mil.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]