Sida 1 av 4

Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 14:29
av PetEri
Jag söker en entusiast bil men har inte riktigt hittat rätt bilmodell..tänkte man kunde få lite input här i forumet. 🙂
Jag tänker så här: Det ska vara en bil med enorm körglädje, grym prestanda rakt fram och i kurvorna. När jag kör bilen vill jag då och då drabbas av ett spontant leende i ansiktet.. 😁
Bilen ska vara så ekonomisk som möjligt, både i inköp och ägande. Det är alltså helt uteslutet med exotiska bilmärken som Porsche, Ferrari, Lotus och så vidare..
Bilen ska användas till nöjesåkning, primärt efter allmänväg men gärna nån trackday också.
Jag kräver en del plats i bilar, är 196cm lång och ligger lite över 100kg, det brukar ofta bli problem med utrymmet i bilar.

Mina tankar just nu ser ut såhär:
1. Jag är väldigt nyfiken på Super Seven (Westfield, Caterham osv) bilarna. Men har tyvärr inte haft möjlighet att titta närmre på någon bil eller samtala med någon entusiastisk Seven ägare.
2. Opel Speedster känns intressant, dock finns en stor oro över utrymmet i en sån bil.
3. Om inget av alternativen ovan funkar så vet jag inte alls. En modifierad Subaru Impreza/Wrx/Sti kanske..

Nu önskar jag mkt input här! Kommenterer kring bilmodellerna ovan.. Och tips på andra bilmodeller jag kanske inte tänkt på

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 14:39
av Jallemet
Har inga idéer gällande fordon men höjd och längd går antagligen att justera en del med byte av stol/infästningar.

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 14:39
av Malmstroem
SuperSeven är små. Jag är 193 cm och kan inte sitta i en sådan. Det finns en SV variant som är större och borde fugnera. Men prova först...

Opel Speedster har jag inte provat, men Subaru Impreza bör fungera storlektsmässigt, och har också någorlunda drägliga driftskostnader.

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 15:41
av robinb3rgsten
Du behöver nog sätta en budget..

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 15:49
av PetEri
robinb3rgsten skrev: mån 15 jul 2019, 15:41 Du behöver nog sätta en budget..
Det är väl fördelaktigt. Om jag säger under 300K då.

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 15:52
av Marlboroman
Svårt pga längden kanske men en Miata? Inget monster vid rödljuset men synnerligen kapabel med rätt person bakom ratten. Stort stöd från eftermarknaden och kan vara väldigt snäll mot plånboken i inköp. Själv har jag länge sneglat på en Corvette C5. Klent utbud om man ha en manuell men enkel mekanik och ett stort stöd från eftermarknaden om man vill uppgradera. Men har man budget så erbjuder ju en C6 mer av allt.

Impreza och Evo har samma bekymmer. Båda är entusiastbilar som ofta och gärna modifieras samt en del mindre lyckade konstruktioner från fabrik. Där lär man vara påläst och vara väldigt noga med vilket exemplar man väljer. Men hittar man rätt så är det aldrig ett dåligt alternativ.

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 16:08
av PetEri
Marlboroman skrev: mån 15 jul 2019, 15:52 Svårt pga längden kanske men en Miata? Inget monster vid rödljuset men synnerligen kapabel med rätt person bakom ratten. Stort stöd från eftermarknaden och kan vara väldigt snäll mot plånboken i inköp. Själv har jag länge sneglat på en Corvette C5. Klent utbud om man ha en manuell men enkel mekanik och ett stort stöd från eftermarknaden om man vill uppgradera. Men har man budget så erbjuder ju en C6 mer av allt.

Impreza och Evo har samma bekymmer. Båda är entusiastbilar som ofta och gärna modifieras samt en del mindre lyckade konstruktioner från fabrik. Där lär man vara påläst och vara väldigt noga med vilket exemplar man väljer. Men hittar man rätt så är det aldrig ett dåligt alternativ.
Miata är ingenting som tilltalar, inte ens lite.

Corvette har jag länge tittat på. Coola bilar. Gillar designen. Men känslan är att det kommer bli dyrt. Skulle inte vilja ha enklaste modellen av C5, i original utförande direkt. Ska jag få ett utseende, prestanda och väghållning som jag imponeras av då krävs nog en skaplig slant, tyvärr.

Vad är det för mindre lyckade konstruktioner från fabrik, du tänker på. När vi pratar Evo och Impreza?

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 16:15
av StefanN
Nu skrev du ingen Porsche men för dom pengarna hade du råd med en fin 944 Turbo S, bara 250hk men fasiken så rolig att köra.

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 17:31
av Fjonsson
300 betalar en Porsche Cayman 987 06-08

Re: Val av entusiast bil? Fokus på prestanda och körglädje..

Postat: mån 15 jul 2019, 18:11
av Marlboroman
Vad gäller Impreza / Evo så trodde jag du hade en mindre budget, så jag utgick ifrån enbart äldre modeller. Och vad gäller Impreza då så är dem ju inte direkt roliga att skruva med. Speciellt äldre har ju en del problem med lager i motorn + toppackningar. 5 växlade lådorna är väl inget under av hållbarhet heller om man börjar vässa har jag för mig. På Evo så är det ju framförallt ramlagen (axiallager) fram till man byter från 4g63 till den nyare motorn. Även lyftarna är lite sisådär. AYC-pumpar är ju också något som går sönder. Nu är ju mycket av det där saker som kan vara - men inte nödvändigtvis är åtgärdat.

Och så är det ju det där med modifieringarna. Det finns många fina bilar som förstörts av felaktiga komponentval.