Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1326953
PetEri skrev:Om Jag någon gång känner att jag har ekonomi för Porsche, då köper jag direkt. Jag älskar egentligen Porsche. MEN nu blir det ingen. Service och rep på en Porsche är inte gratis, man måste titta på mer än bara inköpspriset..
Jag är tveksam till att Opel Speedster eller en Caterham skulle vara markant billigare än en enklare Porsche om du håller dig ifrån Porschecenters när du servar. Dock så är både en Seven och Speedstern riktiga lättviktare vilket leder till billigare bromsbelägg, däckkostnader osv...

De exempel du själv tar upp(jag väljer att glömma att du tog upp Imprezan...) är extrema körmaskiner, med fantastisk upplevelser som följd. Vääääldigt långt ifrån vad en del föreslår här...
Det finns inte jätte mycket bilar i den kalibern, men för denna budget så kan man även klämma in Speedsterns systerbil Lotus Elise S2... för vem vill egentligen köra en Opel... ;)
Man kan kanske även hitta en Ariel Atom om man vill gå åt det extrema hållet.
#1326955
ThomasT skrev: tis 16 jul 2019, 10:33
PetEri skrev:Om Jag någon gång känner att jag har ekonomi för Porsche, då köper jag direkt. Jag älskar egentligen Porsche. MEN nu blir det ingen. Service och rep på en Porsche är inte gratis, man måste titta på mer än bara inköpspriset..
Jag är tveksam till att Opel Speedster eller en Caterham skulle vara markant billigare än en enklare Porsche om du håller dig ifrån Porschecenters när du servar. Dock så är både en Seven och Speedstern riktiga lättviktare vilket leder till billigare bromsbelägg, däckkostnader osv...

De exempel du själv tar upp(jag väljer att glömma att du tog upp Imprezan...) är extrema körmaskiner, med fantastisk upplevelser som följd. Vääääldigt långt ifrån vad en del föreslår här...
Det finns inte jätte mycket bilar i den kalibern, men för denna budget så kan man även klämma in Speedsterns systerbil Lotus Elise S2... för vem vill egentligen köra en Opel... ;)
Man kan kanske även hitta en Ariel Atom om man vill gå åt det extrema hållet.
Extrema körmaskiner, det var en bra beskrivning. Och det är precis vad jag söker! Elise har jag koll på..
Jag är övertygad om att en Sjua eller en Speedster blir billigare och passar mig bättre än en Porsche. Jag känner mig inte speciellt lockad av Porsches enklare modeller heller..
#1326965
PetEri skrev: tis 16 jul 2019, 11:10 Extrema körmaskiner, det var en bra beskrivning. Och det är precis vad jag söker!
De bilar av den kalibern som går ihop med "Bilen ska vara så ekonomisk som möjligt, både i inköp och ägande." är inte många.

Dela gärna med dig vad du hittar som detta stämmer in på!
Ofta dra tex försäkringar iväg i pris...
#1326971
En bilmodell jag glömt att nämna, som ingen annan nämnt heller. Är Mini John Cooper Works. Sägs att dom har en grym körglädje och väghållning. En rolig liten bil. Inte riktigt jämförbar med en Speedster eller Sjua kanske. Nån som har koll på Mini JCW?
#1326973
fjohan82 skrev: tis 16 jul 2019, 12:51
PetEri skrev: tis 16 jul 2019, 11:10 Extrema körmaskiner, det var en bra beskrivning. Och det är precis vad jag söker!
De bilar av den kalibern som går ihop med "Bilen ska vara så ekonomisk som möjligt, både i inköp och ägande." är inte många.

Dela gärna med dig vad du hittar som detta stämmer in på!
Ofta dra tex försäkringar iväg i pris...
Det är inte många nej. Har inga exakta siffror att komma med. Men är ganska säker på att både Speedster och 7orna ligger bra till vad gäller försäkringar och annat.
Och det är ju lite det som är anledningen till att jag skapat den här tråden, för att stämma av om det kan tänkas vara någon bilmodell som jag borde ha koll på men missat..
#1326985
Bullmark skrev: tis 16 jul 2019, 15:31 En välhållen BMW M5 e39 skulle ligga väldigt högt upp på min lista, sista ’riktiga’ BMW’n, gediget bygge och underbart vacker.
E39 är tveklöst väldigt fin, gillar dom. En av BMWs finaste karosser. Men sista riktiga M5an är enligt mig E34. Dock är det ingen av dom som intresserar mig i det här läget. Alldeles för stora och tunga och för lite effekt per kg.
#1326988
Vet inte vad du söker men ägde en m3 e46:a under 7 år och jag saknar den bilen varje dag. Fanns inga bekymmer i världen när du satt bakom ratten på den. Hade dock en smg och hade nog valt en manuell om jag köpt en idag. Billig skatt och inte speciellt dyr försäkring(betalade 800kr/mån för hel). Driftkostnad i form av service osv var inte dyrare än min xc60.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]