Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1326813
Jag söker en entusiast bil men har inte riktigt hittat rätt bilmodell..tänkte man kunde få lite input här i forumet. 🙂
Jag tänker så här: Det ska vara en bil med enorm körglädje, grym prestanda rakt fram och i kurvorna. När jag kör bilen vill jag då och då drabbas av ett spontant leende i ansiktet.. 😁
Bilen ska vara så ekonomisk som möjligt, både i inköp och ägande. Det är alltså helt uteslutet med exotiska bilmärken som Porsche, Ferrari, Lotus och så vidare..
Bilen ska användas till nöjesåkning, primärt efter allmänväg men gärna nån trackday också.
Jag kräver en del plats i bilar, är 196cm lång och ligger lite över 100kg, det brukar ofta bli problem med utrymmet i bilar.

Mina tankar just nu ser ut såhär:
1. Jag är väldigt nyfiken på Super Seven (Westfield, Caterham osv) bilarna. Men har tyvärr inte haft möjlighet att titta närmre på någon bil eller samtala med någon entusiastisk Seven ägare.
2. Opel Speedster känns intressant, dock finns en stor oro över utrymmet i en sån bil.
3. Om inget av alternativen ovan funkar så vet jag inte alls. En modifierad Subaru Impreza/Wrx/Sti kanske..

Nu önskar jag mkt input här! Kommenterer kring bilmodellerna ovan.. Och tips på andra bilmodeller jag kanske inte tänkt på
#1326822
Svårt pga längden kanske men en Miata? Inget monster vid rödljuset men synnerligen kapabel med rätt person bakom ratten. Stort stöd från eftermarknaden och kan vara väldigt snäll mot plånboken i inköp. Själv har jag länge sneglat på en Corvette C5. Klent utbud om man ha en manuell men enkel mekanik och ett stort stöd från eftermarknaden om man vill uppgradera. Men har man budget så erbjuder ju en C6 mer av allt.

Impreza och Evo har samma bekymmer. Båda är entusiastbilar som ofta och gärna modifieras samt en del mindre lyckade konstruktioner från fabrik. Där lär man vara påläst och vara väldigt noga med vilket exemplar man väljer. Men hittar man rätt så är det aldrig ett dåligt alternativ.
#1326826
Marlboroman skrev: mån 15 jul 2019, 15:52 Svårt pga längden kanske men en Miata? Inget monster vid rödljuset men synnerligen kapabel med rätt person bakom ratten. Stort stöd från eftermarknaden och kan vara väldigt snäll mot plånboken i inköp. Själv har jag länge sneglat på en Corvette C5. Klent utbud om man ha en manuell men enkel mekanik och ett stort stöd från eftermarknaden om man vill uppgradera. Men har man budget så erbjuder ju en C6 mer av allt.

Impreza och Evo har samma bekymmer. Båda är entusiastbilar som ofta och gärna modifieras samt en del mindre lyckade konstruktioner från fabrik. Där lär man vara påläst och vara väldigt noga med vilket exemplar man väljer. Men hittar man rätt så är det aldrig ett dåligt alternativ.
Miata är ingenting som tilltalar, inte ens lite.

Corvette har jag länge tittat på. Coola bilar. Gillar designen. Men känslan är att det kommer bli dyrt. Skulle inte vilja ha enklaste modellen av C5, i original utförande direkt. Ska jag få ett utseende, prestanda och väghållning som jag imponeras av då krävs nog en skaplig slant, tyvärr.

Vad är det för mindre lyckade konstruktioner från fabrik, du tänker på. När vi pratar Evo och Impreza?
#1326839
Vad gäller Impreza / Evo så trodde jag du hade en mindre budget, så jag utgick ifrån enbart äldre modeller. Och vad gäller Impreza då så är dem ju inte direkt roliga att skruva med. Speciellt äldre har ju en del problem med lager i motorn + toppackningar. 5 växlade lådorna är väl inget under av hållbarhet heller om man börjar vässa har jag för mig. På Evo så är det ju framförallt ramlagen (axiallager) fram till man byter från 4g63 till den nyare motorn. Även lyftarna är lite sisådär. AYC-pumpar är ju också något som går sönder. Nu är ju mycket av det där saker som kan vara - men inte nödvändigtvis är åtgärdat.

Och så är det ju det där med modifieringarna. Det finns många fina bilar som förstörts av felaktiga komponentval.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]