Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1325349
FreddanNo1 skrev: sön 07 jul 2019, 12:30 https://www.crit-air.fr/en/information- ... lours.html

Hittade denna länk.
Förklarar bra vilken dekal man får för vilken bil.

Men hittar ingen enkel info om var någonstsns man får köra med respektive dekal. Vet någon?
Hoppas att det är enkelt att förstå.

Det där är en riktigt skit-site på gränsen till bedrägeri enligt mig.

Man försöker skört upp folk och lura av oss pengar med sjuka priser och påslag, dessutom refererara man till städer som om de skulle ha infört krav fast det kanske inte händer innan 2020 eller senare,

De har över 20 olika webbsidor med samma skit......

Gå till den oficiella sifdan där kostar det en tiondel så mycket att beställa.

https://www.certificat-air.gouv.fr/en/

Här har ni sidan där ni kan se var man behöver miljödekal.

https://fr.urbanaccessregulations.eu/

https://fr.urbanaccessregulations.eu/userhome/map
av FreddanNo1
#1325356
Tack!
Men jag fattar inte. Jag undrar var man för respektive dekal nummer får köra och inte köra?
Har svårt att se det på kartan. Finns annan info?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1325357
Finns en simulator på sidan där du kan knappa in din bil innan du beställer så ser du vad för dekal du får.

Du får klicka på staden på kartan. Tex Grenoble.

Där ser du att zonerna är väderberoende. Blir luften dålig i flera dagar så får fler ställa bilen än dag nummer 2 av dålig luft tex.Ju smutsigare luften är ju högre klass behöver man för att köra. Samtidigt blir kollektivtrafik och cyckeluthyrning gratis när det händer.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1325379
Finns en app till telefonen som heter Green-zones där man kan få en karta över europa där man kan se var man får köra baserat på att man fyller i vilka dekaler man har
av FreddanNo1
#1325638
Jösses vad svårt och krångligt. Fattar att Fransmännen har regler, men för en turist blir det för krångligt.
De kommer att tappa mängder med turister, även mig.
De borde låta det passera för turister några dagar.

Hade planerat Italien i år, men där är det än värre. Tydligen "omöjligt" att fatta systemet och skyltar på italienska. Tydligen skickar de skyhöga böter ett halvår senare om man missar. Vill ta det lugnt på semestern och inte vara rädd för att åka på något. Vågar inte chansa.

Får bli Portugal istället och bara passera Frankrike utan dekal. Det går ser jag på kartan. Sticker på fredag efter jobbet och tar med mat i kylväska så slipper Fransmännen sälja något till oss. Ställer in appen på gratis vägar, tar 2,5 timmar extra ser jag Bouillon-San Sebastian 100 mil. Varför köra på tråkiga motorvägar som kostar fläsk när det knappt tar längre tid att skippa dem? Men tanka i Frankrike måste jag göra en gång, surt känns det.


jag är sån. Hatar att "betala för ingenting" Lägger hellre kulorna på bra hotell och mat samt upplevelser.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325643
FreddanNo1 skrev: mån 08 jul 2019, 22:43 Hade planerat Italien i år, men där är det än värre. Tydligen "omöjligt" att fatta systemet och skyltar på italienska. Tydligen skickar de skyhöga böter ett halvår senare om man missar.
Just därför jag åker till England och Skottland i år... :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1325977
Klarar ni inte att hålla reda på det??? Är ju busenkelt.

Frankrike kräver bara dekal i Paris, Bordeaux, Grenoble och Lyon. Tar 2 minuter att beställa och kostar 30 kr.

Svårare än så är det inte.

I
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1326008
VolvoB20 skrev: ons 10 jul 2019, 18:15 Klarar ni inte att hålla reda på det??? Är ju busenkelt.

Frankrike kräver bara dekal i Paris, Bordeaux, Grenoble och Lyon. Tar 2 minuter att beställa och kostar 30 kr.

Svårare än så är det inte.

I
Italien verkar bara vara i större städer så på landsbygden behöver man ju inte bry sig alls. Och den stora zonen i t ex Milan var ju väldigt gamla bilar som berördes än så länge.

Därmed inte sagt att någon sorts EU-standard vore bra. Då skulle vi här kanske få ett bättre underbyggt system än det lite slappt utformade vi fått nu.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]