Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1324416
Tjena! Jag har en V40(2014) och en S60(2006), på båda bilarna så har plasten på munstyckena typ smulats sönder, på s60 så har även plasten gått sönder på strålkastarna så att täcklocken flugit av, på min V40 funkar inte spolarna till strålkastarna längre. Till min fråga, kan detta bero på spolarvätskan? Tycker det är så märkligt att det händer på båda bilarna samtidigt!?
båda bilarna har samma spolarvätska
Tack på förhand!
#1324435
Har aldrig hört talas om detta.
Man blir ju nyfiken på vilken vätska du använder, kan den ha varit i för koncentrerad form och inte tillräckligt utspädd?
#1324562
Fick det av en i familjen som äger ett åkeri, han borde veta vad som är bra och dåligt tycker man 😄🙏 Men ska ta reda på vad det är han använder för nåt. Helt sinnes att plasten bara smulas söner på det viset, såg nästan sönderbränt ut på viss ställen
#1324644
Spolarvätska består av vatten + frostskydd, ofta ngn alkohol, tex etanol eller iso-propanol. Väljs ett lösningsmedel istället, tex aceton, kan det uppstå förödande konsekvenser på plast och gummidetaljer.
#1324648
Jag kan inflika här att jag har varit med om att plast har fallit i bitar i min hand när det var i kontakt med något lösningsmedel (lacknafta?) Jag hade inget mer förutom tvål och vatten.
Jag hade mekat med bilen och var svart om händerna. Då skulle jag tvätta av mig med en nagelborste och lacknaftan. Då sprack nagelborsten i två bitar i min hand. Någon minut senare hade borsten spruckit i småbitar ungefär som när en härdad glasruta går sönder.
Om det nu var lösningsmedel av något slag (?) så kanske du kan ha en viss tröst i att medlet "stoppade sig själv" innan det hade börjat angripa billacken.
I sammanhanget, det är bara några fåtal plastsorter som inte tål alkoholer. Dom förekommer knappast i bilar.
#1324795
Nu har munstyckena till strålkastarna på v40 också gått åt helvete, blir så jävla matt. Han har tagit samma spolarvätska i sin nya XC60, får se vad som händer med den. Han har även samma spolarvätska i sina lastbilar. Konstiga är ju att han kört med samma blandning i 100 år utan att något hänt. Men något är det med spolarvätskan, kan inte vara en slump att plastdelarna ramlar isär på 2 bilar med 8 år mellan.
Tack för alla svar, nu ska jag tömma bilarna på spolarvätska och köpa färdigblandad innan jag sätter på dom nya delarna 💪😁
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]