Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1324214
Hjälp, kom på att jag åker imorgon och har inte haft en tanke på miljödekal. Någon sa att man kan svänga in på Dekra besiktning i Sverige och köpa över disk?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1324217
Robbi skrev: sön 30 jun 2019, 22:42 Hjälp, kom på att jag åker imorgon och har inte haft en tanke på miljödekal. Någon sa att man kan svänga in på Dekra besiktning i Sverige och köpa över disk?
Japp, det går hur bra som helst.
Tar väl 5 minuter att fixa där om de har hemma, vilket man kan ringa och kolla innan så man kan köra direkt till rätt station och slippa fara runt... :-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1324218
fjohan82 skrev:
Robbi skrev: sön 30 jun 2019, 22:42 Hjälp, kom på att jag åker imorgon och har inte haft en tanke på miljödekal. Någon sa att man kan svänga in på Dekra besiktning i Sverige och köpa över disk?
Japp, det går hur bra som helst.
Tar väl 5 minuter att fixa där om de har hemma, vilket man kan ringa och kolla innan så man kan köra direkt till rätt station och slippa fara runt... :-)
Vad bra! Tack för svar.
av FreddanNo1
#1324403
Om du inte skall in i större tyska städer så behöver du ingen dekal.

Haha vilket skämt med dessa dekaler. Finns röd, gul och grön dekal. Men numera är den gröna i princip den man behöver. Min gamla 95:a Volvo 850 bensin fick grön dekal, helt sjukt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1324407
FreddanNo1 skrev: mån 01 jul 2019, 21:45 Om du inte skall in i större tyska städer så behöver du ingen dekal.

Haha vilket skämt med dessa dekaler. Finns röd, gul och grön dekal. Men numera är den gröna i princip den man behöver. Min gamla 95:a Volvo 850 bensin fick grön dekal, helt sjukt.
Fullt rimligt om du tittar på kraven på utsläpp för olika euro-klasser för bensin respektive diesel.

Men nu kanske en blå är på gång. Systemet har ju funnits länge så det är väl dags med en skärpning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1324436
FreddanNo1 skrev: mån 01 jul 2019, 21:45 Om du inte skall in i större tyska städer så behöver du ingen dekal.

Haha vilket skämt med dessa dekaler. Finns röd, gul och grön dekal. Men numera är den gröna i princip den man behöver. Min gamla 95:a Volvo 850 bensin fick grön dekal, helt sjukt.
Varför har du en dekal om du tycker att systemet är ett skämt? Då kan du väl köra utan...
För en patrullerande polis måste det vara enkelt att stå vid vägkanten i en stad och bara titta efter gröna dekaler och sätta efter den som inte har någon eller en av fel färg.

I Sverige införs drösvis med förbud men inget som förenklar för ordningsmakten att säkerställa dess efterlevnad.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1324485
Tydligen kan det skrivas ut böter om en bil med fel dekal står parkerad inom zonen.
Vi pratar ju alltså om en engångskostnad på drygt 300 kronor som tar 5 min att beställa på nätet och kanske 20 minuter att fixa på närmsta Dekra-station (i sverige).
Användarvisningsbild
av Robbi
#1324500
Japp, de bötfäller parkerade bilar men tydligen inte på hotelparkeringar. Så med andra ord, man kan köra in i en miljözon och parkera på hotellet.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]