Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324711
Fjonsson skrev: ons 03 jul 2019, 17:32
VolvoB20 skrev: ons 03 jul 2019, 08:11 Minns inte exakt, men det var runt 50 kr både på den Tyska siten och den Franska siten. EDIT: Franska är 46 kr inkl porto för att vara exakt nu när jag kikar igen.

Jag har sett sidor som tar upp till 500 kr för "att hjälpa till" Dekra ligger väl någonstans i mitten prismässigt.

Det var ju samma sak som skulle matas in oavsett vilken sida man valde. Myndighetssiten vill ju ha med ett papper på registreingen så jag öppnade Trasnportsyrelsens sida på min bil, tryckte print to PDF och bifogade filen när jag ansökte.

Total tid: 5 sekunder att göra det själv. Bra timpeng där.....

Sen fick man direkt ett kvitto/intyg på mail man kan ha med i bilen om man vill åka direkt innan dekalen dykt upp brevlådan vilket tog en vecka.

Intyget/Kvittot kan man visa upp om man blir stoppad för det gäller också enligt den finstilta texten på kvittot.
Tror du eventuellt rör ihop det lite. Den tyska kostar 185 om du beställer från dekra i sverige. 15euro var det någon längre upp i tråden som beställt för.
Rör inte ihop något alls. Jag har beställt mina dekalwr direkt från Tyskland och från Frankrike för en 50-lapp inklusive portot vardera. 46 kr för den franska och ungefär samma för den tyska.

Jag har sett priser på 470 kr för samma tjänst på nätet.

Jag skrev också att Dekra låg någonstans i mitten med sina 185 kr.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1324771
Sjysst om du kunde leta upp länken så jag kan spara en slant nästa gång. Har gått runt och trott att 15 euro/185sek är vad som gäller efter lite googlande.
Den franska skiter jag i. Dit ska jag inte mer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1324779
Fjonsson skrev: ons 03 jul 2019, 22:27 Sjysst om du kunde leta upp länken så jag kan spara en slant nästa gång. Har gått runt och trott att 15 euro/185sek är vad som gäller efter lite googlande.
Den franska skiter jag i. Dit ska jag inte mer.
Klart du ska till Frankrike igen, har just fått nya dekaler för 4.11 Eur, det blir både Tyskland/Frankrike/Italien/Schweiz i år för mig.

https://www.certificat-air.gouv.fr/en/

I Tyskland finns många, här har du en som tar 5.99, har visst gått upp från 4.99 som jag gav förra året. Möjligt att det finns ännu billigare om du letar lite.

https://www.feinstaubplakette.shop/
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1324783
frasse4 skrev: ons 03 jul 2019, 08:05 Värst var det nog i Belgien där man kan registrera sin bil kostnadsfritt på myndighetens hemsida men många onlinesidor erbjöd samma tjänst för 20-25 EUR, vad blir det påslaget i procent?
Fick du två dekaler? Eller alla där har kanske det på sina bilar....?
Har inte läst så noga, men det verkar vara en för Bryssel och en för Antwerpen, då stadsnamnet skrivs ut på dekalen...
https://www.lez-belgium.be/fileadmin/_p ... a7bb0e.png
Användarvisningsbild
av frasse4
#1324926
Du får ingen dekal I BE, de går på regskylten. Jag gjorde bara Antwerpen då vi inte ska till Bryssel.

Dekalen du länkar till är inte officiell vad jag förstår
av FreddanNo1
#1325163
SBergdahl skrev: mån 01 jul 2019, 22:19
FreddanNo1 skrev: mån 01 jul 2019, 21:45 Om du inte skall in i större tyska städer så behöver du ingen dekal.

Haha vilket skämt med dessa dekaler. Finns röd, gul och grön dekal. Men numera är den gröna i princip den man behöver. Min gamla 95:a Volvo 850 bensin fick grön dekal, helt sjukt.
Fullt rimligt om du tittar på kraven på utsläpp för olika euro-klasser för bensin respektive diesel.

Men nu kanske en blå är på gång. Systemet har ju funnits länge så det är väl dags med en skärpning.
Jo, men hallå, vad tycker du själv?
en 26 år gammal bil som min, som kvalar in i bästa miljöklassen. Får köra överallt i Tyskland. Vilken fake dessa dekaler egentligen är. Spel för galleriet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1325181
FreddanNo1 skrev: lör 06 jul 2019, 07:37
SBergdahl skrev: mån 01 jul 2019, 22:19
FreddanNo1 skrev: mån 01 jul 2019, 21:45 Om du inte skall in i större tyska städer så behöver du ingen dekal.

Haha vilket skämt med dessa dekaler. Finns röd, gul och grön dekal. Men numera är den gröna i princip den man behöver. Min gamla 95:a Volvo 850 bensin fick grön dekal, helt sjukt.
Fullt rimligt om du tittar på kraven på utsläpp för olika euro-klasser för bensin respektive diesel.

Men nu kanske en blå är på gång. Systemet har ju funnits länge så det är väl dags med en skärpning.
Jo, men hallå, vad tycker du själv?
en 26 år gammal bil som min, som kvalar in i bästa miljöklassen. Får köra överallt i Tyskland. Vilken fake dessa dekaler egentligen är. Spel för galleriet.
Varför hänger du upp dig på åldern. Du kör ju en katalysatorrenad bensinbil. Den har väldigt låga utsläpp av CO, HC och partiklar. Dieselbilarna kom inte ned till samma värden förrens 2007 när de fick 3-vägskatalysator och partikelfilter.

Det är därför din bil och dieselbilar efter 2007 med kat och partikelfilter är tillåtna att köra i städerna. Det har ju gjort att luften i tyska städer är helt sjukt mycket bättre än förr i tiden när bensinarna körde utan katt och dieselbilar utan filter. Vi som har varit med ett tag har ju upplevt ett totalt absurd revolution i förbättrad luft i alla städer senaste 30 åren.

Just hemkommen från att besökt flera polska storstäder och luften där är ju fan i mig nära perfekt. Märks inga avgaser överhuvudtaget alls med nya fordonsparken. Minns förr när man bara såg två kvarter frammåt pga smoggen, halsen värkte och ögonen blev röda efter en promenad på stan. Nu är det ju som att gå en skogspromenad när man är ute och går på stan i Polen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1325302
Dom faktiska utsläppen från bensinbilarna har väl inte ändrats speciellt mycket under dom ~30år kisse och lambda-styrning varit standard, så jag kan mycket väl se en "gammal halv-risig volvo" kvala sig in i bästa klassen. Lite ironiskt må tyckas, men det visar ju även att man inte prompt måste köra nytt för att köra "miljö-snällt".
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1325644
frasse4 skrev: tor 04 jul 2019, 17:50 Du får ingen dekal I BE, de går på regskylten. Jag gjorde bara Antwerpen då vi inte ska till Bryssel.

Dekalen du länkar till är inte officiell vad jag förstår
Okej, bra att veta!
Jag kommer dock bara passera igenom Belgien i år och på sin höjd stanna längs med motorvägen för att käka/tanka.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1325657
Instämmer i att luftkvaliteten i städerna blivit dramatiskt mycket bättre på 30 år. Följer man debatten kan man få intrycket att det är tvärt om. Jag har en veteranbil från 50-talet. Om jag startar den i garaget och backar ut luktar det avgaser därinne i en vecka. Tänk när hela städer var fulla av såna.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]