Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1324431
Derank skrev:AWD har en förmåga att slita framdäck, iaf för mig,
Det har nästan ingenting med AWD att göra, utan snarare att den primära drivningen är framhjulen. Dessutom styr du med dom, samt bromsar mest med dom. Framdäck slits nästan uteslutande mer än bakhjulen. Dom få undantag som ev. existerar är RWD-bilar, även om min erfarenhet säger att även RWD sliter mer framdäck än bakdäck.
Användarvisningsbild
av Derank
#1324447
För mig så sliter awd mer framdäck än fwd, och de rwd jag haft sliter då 2omg backdäck medans jag byter en omgång fram.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1326322
Hur bakhjulsdrivna sliter däck beror mycket på hur man kör. Så länge man kör vettigt brukar det gå åt mest bak. Men kastar man bilen runt kurvorna kan det bli lika, eller tvärtom.
Volvos AWD-bilar är nästan FWD under normal körning, så länge ingen slirning detekteras. Våra sliter klart mer fram än bak, men nu har vi ingen FWD att jämföra med. Eftersom AWD hjälper till lite lätt bak, även när den är urkopplad så långt det går, borde den slita aningen mindre fram än vad en ren FWD-bil för.

Vad som kanske ska förtydligas är att en bil med Haldexkoppling går att köra med olika mönsterdjup. Till skillnad från gamla viskokopplingar går inte Haldex in och försöker bli fyrhjulsdriven för att kompensera för det som ser ut som olika hastigheter på olika hjul. Haldex styrning kollar skillnaden när du börjar köra och lagrar det som normalt. Sen är det avvikelser från det som triggar fyrhjulsdriften.
Däremot går det inte att stänga av Haldex helt. Även när oljetrycket är noll blir det lite restfriktion i lamellpaketet. Som redan förklarats här kommer den friktionen att slita mer på lamellpaketet om skillnaden i rullomkrets mellan olika hjul är större. Skillnaden mot viskokopplingen är alltså att du inte får ett katastroffel inom mycket kort tid, där sen fyrhjulsdriften för alltid är försvunnen. "För alltid" definierat som tills du reparerar. Men ett större slitage får du.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1326336
Exaktamente... Det rasar inte som en visco men slitaget ökar.

Det märks ju mest på senaste Gen 5 då man sparat pengar, lamellerna är mindre, filtret är bortsparat och kopplingen dras åt rätt ofta i förebyggande syfte för att hårdvaran är rejält långsammare än Gen 4

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]